בס"ד רביעי, ג' חשוון תש"ע
המבחן יהיה אמריקאי. יהיו דגשים על ר"ת. יהיו סיטואציות שצריך יהיה לנתח אותן. חלק ניכר יהיה מתוך המחברת. המבחן יכלול גם את ההקדמות שהועברו. 30% מהשאלות יתבססו על קריאה, כולל הכרת מושגים שמפורשים במאמרים.
גם כשאנו מבצעים טיפול וקשר מאוד פרטי עם אדם מסוים, מאוד יהיה חשוב לנו ליצור בנוסף קשרים בין המטופל לבין המערכת הסביבתית שלו, כשאחת החשובות שבהן היא כמובן המשפחה.
כשאנו ניגשים לטיפול באדם מסוים לרוב תיווצר לנו עמדה בראש כלפי המטופל וצריך לתפוס איך העמדה הזו מציבה אותנו מול המטופל בצורה שלא תזיק לתהליך הטיפולי. בשביל לפשט את העניין נשתמש בר"ת שר"ה – שכל, רגש והתנהגות:
בכל דבר שנעשה, ובטח בשיטות היותר מורכבות ועמוקות, אנו נצטרך למצוא את הנתיב הבטוח ביותר כדי להגיע דרכו אל המטופל. דבר זה לוקח זמן, ודורש הבנה שלא באנו לשכנע את צדקת דרכנו, כי זה מופנה רק כלפי השכל, וזה לא משרת את מלוא פתרון הבעיה.
פרויד טוען שאחד הדברים שמבדילים בין מבוגר לילד הוא היכולת לדחות סיפוקים, ולכן בעבודה עם ילדים, למשל, אנו צריכים להבין שמה שהילד אומר עכשיו שזה צורך מבחינתו, לא בדיוק יהיה נצרך גם בעוד יום או שבוע. עובדה זו ועוד דוגמאות דורשת מאיתנו קבלת מידע מרבי על הפונה/ מטופל כדי שנוכל לפעול גם ע"פ נתונים מוחלטים +- ולא רק ע"פ מה שהמטופל האכיל אותנו.
לשם כך אנו נשתמש בקריאת תיקים, תצפיות על המטופל, שיחות עם אנשים קרובים וכו'
לאחר תהליך איסוף הנתונים אנו ננסה ליצור אבחנה של הבעיה בצורה מושכלת ומדויקת ככל האפשר.
השלב הבא הוא
שאילת ה-'למה', שמופנית כלפי שורש הבעיה.
צריך להכיר ששאילת
ה-'למה' יכולה (ע"פ בנבנישתי) ליצור תחושה
של חקירה מצד המטפל, דבר שיוצר ניכור בין
הצדדים ועלול להרוס את כל ההליך הטיפולי.
אי לכך אנו נצטרך לעיתים ללכת באיגופים
מסוימים כדי להפנות את השאלה הזו למטופל.
אנו ננסה בד"כ לצקת אצל המטופל יכולת הערכה עצמית נכונה ובריאה שלא תהיה נרקיסיסטית מדי וכמובן לא מושפלת מדי.
אנו ננסה ליצור אצלו מיומנויות תקשורת איכותיות שיודעות לזהות את החברה שמסביבו.
חובה עלינו להבהיר כי בקשרים שהוא יצור עליו להיות אסרטיבי, לעמוד על זכויותיו וצרכיו כל עוד הם לא פוגעים באחרים, אך עם זאת להבין שגם לצד שכנגד יש את אותם צרכים.
מציאת איש סיוע, חבר קרוב, שיוכל ללוות את התהליך ביחד עם המטופל.
תחילת הפעלת דרכי הפעולה בתכלס, תוך יצירת התנאים למימוש הדרכים שבנינו, יש להבין שהפעלת התהליך יכולה לקחת שבועות עד שנים!
תיעוד של כל התהליך ע"מ שיהיה לנו מושג בעוד זמן היכן היינו בתחילת הדרך וכך להבין איפה אנחנו נמצאים עכשיו, האם התקדמנו ובאיזה קצב.
בסופו של דבר עלינו להבין שגם אם התהליך שציינו לא משותף לכל המקרים, בכל זאת אין דבר כזה גישה אינטואיטיבית כשאנו פותחים בטיפול, אלא יוצרים דרך ברורה ומובנית, בעלת תוואי ברור ולוחות זמנים מוגדרים, שתוך כדי הדרך נוכל גם לבחון את עצמנו האם אנו מצליחים או שמא עלינו לשפץ את התוואי או להאיץ / להאט את קצב הזמנים.
כאן בעצם אנו מתחילים את תהליך הפרידה. אנו נשאף לנתק מגע בצורה כזו שלא תיווצר עוד תלות ביננו לבין המטופל, אך יחד עם זאת אנו נשאף שכל התהליך שעבר לא ילך יחד איתנו אלא ישאר כעזר וכדרך בהמשך דרכו של המטופל. ניתן לעשות זו ע"י יצירת מסגרת 'בקרה' חלופית שתיתן לנו אופציה לראות מה עלה בגורל התהליך.
בס"ד, רביעי, י' חשוון תש"ע
______________________________
בעבר הלא רחוק המשפחה הקלאסית היתה מקור הפתרון לכל הבעיות. הגיבוש היה מקסימלי, כמעט ולא היה דבר כזה של התפזרות המשפחה – גאוגרפית ומנטלית, והצרכים מולאו ברמת המיקרו של כל חמולה.
במציאות של ימינו, כמעט ולא נשאר כלום מהדבר הזה: כל היחסים המסורתיים בין ההורים לילדים די נהרסו, הקהילה היא דבר כמעט ונכחד וההתמקדות של כל משפחה ופרט בעצמו לא משאירים מקום להתערבות טבעית של הסביבה במקרים של בעיות. הניכור שנוצר כמעט בכל רמה דרש הולדה של 'מקצוע תמיכה' שנכנס מבחוץ.
ךרוצה מילת המפתח לכל השירות שלנו היא "צורך ומענה". כשמגיע אלינו אדם דבר ראשון שאנו צריכים זה לבדוק מהו של אותו אדם והאם יש לנו את היכולת לתת לו מענה. כשאנו פוגשים מספר רב של מטופלים בעלי צורך דומה, קיימת אצלנו האפשרות לבצע טיפול קבוצתי, דבר שמשאיר לפעמים רק עבודת הכוונה מצד העובד הסוציאלי, כאשר השיח נוצר מעצמו אצל המטופלים בינם לבין עצמם.
סיפוק צורך הוא לא רק יצירת שיח, תמיכה והכוונה, אלא בנוסף יצירת תנאים מתאימים לאנשים ולקהילה עימה הוא מתמודד. למשל: פתיחת גן מסובסד הוא ראשית כל אם אנו רוצים לפתח את מעמד האישה בקהילה ומעוניינים שתצא לעבוד.
קיימות 3 גישות מרכזיות בפסיכולוגיה:
תיאוריה זו של פרויד עוסקת במרכיבי האישיות ובקשר של מרכיבי האישיות. פרויד קבע את מרכיבי האישיות כאיד, אגו סופר אגו ומנגנוני ההגנה:
פרויד תיחם בתיאוריה שלו את טווח האושר. הוא אמר שניתן לממש אושר ע"י אהבה ועבודה:
פרויד הוסיף שיש לנו 2 כוחות: כח החיים (ארוס) וכח המוות (טַנַטוֹס). הדחף למוות יכול להתבטא גם בכל מיני תופעות של הרס עצמי.
גישה זו אומרת שהאנושות היא בעצם די חייתית והיא פועלת על בסיס של גירוי ותגובות. גישה זו אומרת שכל הזמן יש לנו גירויים שמולנו ואנו כתגובה גם כל הזמן נעשה משהו בנידון. גישה זו גם תאמר שההתנהגות מחוזקת על ידי תוצאותיה – תוצאות טובות תגרור המשכיות של אותה התנהגות, וכמובן להיפך.
לפי זה, כל חיזוק של התנהגות צריך להיות משמעותי, בתזמון מדויק ובפרופורציה.
צריך לשים לב שלא תמיד תהיה לנו שליטה על הגירוי ואי לכך גם לא על התגובות שלנו, מה שיכול להוביל אותנו למקומות שלא בהכרח אנו חפצים בהם.
גישה זו באה בעצם כביקורת על הגישה ההתנהגותית, ולא כל כך קיבלה את זה שאנו כמו חיות. לפי גישה זו לכל אדם יש יכולת ניתוח של וטיפול אישית של כל גירוי שהוא חווה. השוני בתגובה לגירוי קשור לזיכרון הפיזיולוגי ולזיכרון הפסיכולוגי האישיים מאוד של כל אדם. כדי להמחיש את ההבדל שבין 2 הזיכרונות נשתמש בגפילטע פיש: למרות שרובנו לא ממש מסמפטים את הקרפיון עם הגזר ברמה הקולינרית, עדיין כמעט ולא נמצא בית שהוא לא מונח על השולחן, כי מבחינת הזיכרון הפסיכולוגי שלנו כמזרח אירופאים, אין דבר כזה חג ללא גפליטע פיש.
עובד סוציאלי ינסה ליצור בשעת הצורך התניות אחרות לתגובות שליליות ע"י ניסיון למצוא זיכרון אחר אצל המטופל, זיכרון שיצור אצלו תגובה חיובית יותר לאותו מעשה.
גישה זו מבוססת
על התאוריה של אפיקטטוס (פילוסוף טורקי-יווני-רומאי)
שאמר שאין לנו בחיים ארועים שמחים או עצובים,
אלא רק רצף של עובדות, שהכל תלוי איך אנו
מפרשים אותן.
בס"ד, רביעי, י"ז חשוון תש"ע
______________________________
גישה זו הוצגה ע"י אנשי הכמורה – קרל רוג'רס וחבריו. הוא בעצם טען שיצר לב האדם טוב מנעוריו, אלא שהחברה הורסת אותו. לפי תיאוריה זו החיים הם מלחמת הישרדות אין-סופית. בתוך התווך הזה נכנס ויקטור פרנקל, ניצול שואה, שפיתח את התיאוריה הקיומית. בעת השואה הוא רצה לנקום בנאצים בצורה מאוד פשוטה. מבחינתו כל יום שהוא שרד היה ניצחון על הנאצים. על מנת לשרוד ולשמור על רמתו הקוגניטיבית הוא כל יום דמיין כיצד הוא עומד מול תלמידים ומעביר להם הרצאות. מהצד הפיזי הוא הצליח לשרוד דרך זה שבשעת המסדרים הוא התחבא בתוך של התוך של השירותי בול קליעה. לאחר השואה הוא בדק כיצד קרה שדווקא הוא שרד ורבים אחרים מצאו את עצמם מתחשמלים על הגדרות. במהלך בדיקה זו הוא הגיע לניטשה שאמר את המשפט האלמותי: "מי שיש לו מה שלמענו יחיה, ידע למצוא כל איך". פרנקל טוען שכדי לחיות אנחנו זקוקים לא רק לארוטיקה ומין שפרויד האדיר כמטרות האדם. אדם צריך לחפש את ה'מה' שיתן לו את הדחף לחיים, את הסיבה לקום בבוקר, ולא את הדחף למוות. פרנקל לא רק הגדיר את המטרה, אלא גם התווה דרך שמובילה למציאת המשמעות הקיומית:
תאוריה
זו צמחה מהגישה ההומניסטית והקוגניטיבית. גישה זו אומרת שיש לנו עניין
לחבר בין גוף לנפש, להחשיב את האדם כשלם
ולראות אותו כתמונה שלמה. הרבה פעמים יש
לנו כל מיני מועקות שחוסמות לנו את ההסתכלות
השלמה הזו שכ"כ נחוצה. תיאוריה זו עסוקה
המון בכל המטענים הבלתי פטורים ויש לה כל
מיני דרכים כיצד לפרק מטענים אלו: יש דרך
של גמישות שלמעשה מאפשרת לנו לתפוס דפוסי
חשיבה חדשים שמסיחים אותנו לרגע מן העבר
המעיק, ובמקום בודקת את הכל כאן ועכשיו.
טכניקה אחרת היא שיטת הכיסא החם: לפתור
חשבונות כאן ועכשיו בצורה של משחק מסוים,
שהוא בעצם פריקה של כל המועקות בצורה ישירה
אך מול אובייקט, וכך נחסכת הבושה והחשיפה.
בס"ד, רביעי כ"ד חשוון תש"ע
______________________________
תרפיה
משפחתית היא סוג
של מדע שנתפתח לאחר מלחמת העולם ה-2. מטפל
בשם בואן, שטיפל בחולים סכיזופרניים,
גילה שיש קשר בין המצב המשפחתי והקשר שבין
הפציינט למשפחתו לבין החמרה או ההטבה במחלה.
הוא גילה שבהרבה משפחות יש קשר משפחתי סימביוטי
(האם והתינוק מרגישים כישות אחת ברחם ואף
בחוץ, עד תהליך של
ספרציה אינדוודואלית
– הפרדה והיבדלות, בערך בגיל 3) ולפעמים
אף פתולוגי. עד שמגיעים לתהליך הזה של ההיבדלות,
יכול להתפתח קשר מאוד לא בריא בין האם לילדהּ.
בואן ניסה בתהליכי האשפוז המשפחתי לאבחן
את התופעות הללו ולהבין את הקשר בין התופעות
המשפחתיות הללו לבין המחלות שבדק.
בכך התפתח לו טרנד חדש של טיפול במחלות הנפש ומתוך זה גם התרפיה המשפחתית שהופקדה בידי העו"ס.
על בסיס התצפיות של בואן וחבריו התבססה תיאורית המשפחה כמערכת, שמכילה מספר מושגים שעליהם מושתת כל התחום של התרפיה המשפחתית
כנראה שאין לכך
כ"כ הגדרה. זהו מוסד חברתי, מערכת, שהמגדיר
היחיד שלה הוא החברה, וזה תלוי זמן, חברה
ומקום. לא כל מה שיהיה קביל במקום אחד להגדרה
זו יכול להיות גם קביל במקום אחר. ברוב המקרים
החוק מבין את רחשי החברה הכלליים ויתן תמיכה
פורמאלית לרחשים אלה.
בס"ד, רביעי, א' כסלו תש"ע
אנו נחליט להגדיר משפחה ע"פ הנורמות, התפיסות והערכים המקומיים. תפקידו של ערך הוא ליצור סדר חברתי בו יש קודש וחול, ראוי ופסול, יפה ומכוער וכו'. הנורמה תגדיר את הערך ותוריד אותו לחיי היום יום, אבל הכל בסופו של דבר יבוא מן הערך. חוק הוא בעצם ערך שהתמסד. גם הגדרת המשפחה היא סוג של תרגום של ערכי החברה, המתבטא גם בחוק. למשל: אצל אנשים ליברליים מסוימים ההגדרה של משפחה תהיה מאוד מאוד רחבה ותכלול זוגות חד מיניים, מיסוד חלקי וכדו'.
בחברה הישראלית, המורכבת מגוונים רבים עד מאוד של דת, מוצא, תרבות ותפיסות ערכיות, הניסיון להגדיר משפחה על בסיס ערכים משותפים הוא בעייתי מאוד, וכשאנו ניגשים למשפחה מסוימת אנו חייבים לדעת שמה שאנו חשים וחושבים איננו בהכרח מה שיבוא מולנו. פערי העולמות הללו לא רק מפרידים בין משפחה אחת למשנה אלא עלולים גם ליצור פערים בתוך זוגות.
רוב האנשים תופסים משפחה כיחידת השתייכות ראשונית, כיחידה חברתית, המכוונת להעמדת ולגידול צאצאים. יחידת ההשתייכות הראשונית בעצם מבטאת את כל מי שיש לך אליו קשר דם או קשר חוקי. כל מי שמקיף את המשפחה מעבר לכך, ובכלל זה העו"ס, החברים וכו', משמשים כיחידת השתייכות משנית.
הגדרת המשפחה מנסה גם להסביר לנו מה קורה בתוך אותה יחידה. המשפחה עברה תהליך מאז ימיה כמשפחה מסורתית - בה הבעל היה שר האוצר והחוץ ואילו האישה היתה שר הפנים כשבדרך הכלל היא אינה עובדת, או יותר נכון עובדת במטבח שהיה לגמרי מחוץ לתחום הבעל - אל המשפחה המודרנית בה הגבולות היטשטשו יותר ויותר. מאחר ונשים בתרבויות מסוימות עברו דיכוי שיצר מערך כוחות מאוד ברור ואף איזון, כשהגיעה המודרנה אל כל פינה נידחה האיזון הזה הופר וכל אישה החלה לחפש את מימושה כהבנתה ולא כפי שהוכתב על ידי המסורתיות. בשלב זה של המשפחה המודרנית לפחות הילדים עוד היו נתפסים כמשהו תמים.
אך הנה הגיע המשפחה הפוסט מודרנית שבה קשרי המשפחה כפי שהיו מוכרים מאוד דהו, וההגשמה העצמית תפסה את כל ההוויה במשפחה, בלי ממש לעניין מי אבא שלך ומה הוא חושב, או אולי כדאי לשתף גם את האחות.
אדולף פורטמן, ביולוג, אמר שאדם נולד פעמיים: הפעם הראשונה היא כאשר הוא שלם מבחינה גופנית – דהיינו, היציאה מהרחם. מכאן הוא נכנס לאינקובאטור שנמשך 18 שנה בו הוא לומד את כישורי חייו ויוצא בשאיפה מוכן ושלם חברתית, ומוכן ללידה השנייה והיציאה מעולם הבית כפי שהוא מוכר, אל העולם הפתוח. הלידה השנייה בד"כ הרבה יותר קשה ולפעמים היא לא ממש נגמרת. השאיפה היא שבימים הללו של האינקובציה המשפחתית הילד ילמד כישורים ובנוסף יהיה מסוגל לקבל סמכות כדי שבהמשך החיים הוא יהיה מסוגל להשתלב במסגרות שונות שאליהם יגיע. במשפחה הפוסט מודרנית הילדים איבדו את ההכרה במושג סמכות.
לספק צרכים פיזיים (קורת גג, מזון, ביגוד וכדו'), חברתיים (סוציאליזציה) ופסיכולוגיים (אהבה, הזדהות, שייכות וכדו') של כל החברים במשפחה, אחד כלפי השני.
בתוך הצרכים הללו יש גם צורך שהילד במשפחה יבין את התפקידים שלו בתור גבר והילדה תלמד את היכולות הנשיות שלה. הזדהות זו עדיף שתבוא מהסתכלות של הילד באביו והילדה באביה, אך זה בהחלט יתכן שהילד ימצא מודל גברי או נשי במערכת הראשונית הרחבה יותר ולפעמים אף במשנית. במדינתנו אף ניתן למצוא מקרים רבים של ילדים שדמות האבא בחייו הוא תמונה של חייל על הקיר, וזה עובד בהחלט. הבעיות והתסבוכות המיניות עלולות להתחיל כאשר לילד יש מחסור בהזדהות עם דמות אב או אם, בד"כ כאשר יש מאבקים קשים ומרים בין האמא והאבא במשפחה, שמשאירים את הילד תלוש מכל יכולת לרכוש זהות.
כל משפחה מעוניינת
בחוויה של 'ביחד' אך מנגד מאוד מחפשת את
החוויות של ה-'לחוד'. כל קצה בסקאלה הזו הוא
לא בריא ויש הכרח למצוא את שביל הזהב בין
ה-'ביחד' וההשתייכות אך מנגד לאפשר לכל פרט
לממש את רצונותיו ושאיפותיו במידת האפשר.
לעיתים ילד מאוד ינסה לאחוז את שני הקצוות
הללו וזה יביא למחירים שונים, כגון ילד
שעובר התעללות מסוימת בבית, אך לא ישלח
לפנימיה על מנת לשמור אצלו את מימד השייכות.
בס"ד, רביעי, ח' כסלו תש"ע
______________________________
אנו הגדרנו את המשפחה כיחידה חברתית. כפי שידוע, מדעי החברה שואפים להפוך למדע, למשהו יותר אמפירי. לכן, כאשר אנו באים להגדיר משפחה, אל לנו להגדיר משהו בצורה מופשטת אלא משהו יותר מובנה.
מכאן אנו נגדיר את המשפחה כמערכת, דהיינו – יחידה הצורכת, ממירה ומפיקה. ונפרט: הצריכה היא במובן הפשוט 'מסלו' על כל השלכותיו. נדגים: אדם שקיבל במשפחה שלו שייכות והערכה, יבין ע"י המרה של מה שחווה שיש לו ערך וכך יפיק וייפתח ביטחון עצמי, ויכולת להעז.
לפי אריקסון לאדם במהלך חייו יש 8 תחנות וכל אחת מהן היא חשובה ומהותית,
אנו נתמקד כעת רק ב-3 מהן:
לפיו האדם בטרם נולד
מתפקד בצורה מושלמת וכל צרכיו מסופקים
בצורה מיידית וזה טבוע במערכת הביולוגית.
אממה, כאשר מתנתק חבל הטבור כל הצרכים של
הילד עוברים לאחריות האבא והאמא. כאשר יש
מחסור בצרכים הוא מביע מועקה ע"י בכי
ואי נוחות שברגע שהם באים על סיפוקם נוצר
אמון של הילד במשפחתו והוא סמוך שהם מאחוריו,
וכך, בעקיפין, נוצר גם אמון של הרך בעצמו
ופיתוח הערך העצמי שלו. במידה והצרכים לא
באים על סיפוקם במידה ראויה, הרך הנולד
יפתח ראייה של העולם כמקור סכנה ויצור חשד
בעולם שמסביבו. כל זה מדובר על השלב של עד
גיל של שנה וחצי. החל מכאן אם הילד צבר אמון
הוא יפתח גם אוטונומיה משל עצמו שתאפשר
לו לעשות דברים לבד. אך במידה והילד לא חווה
חוויה של אמון הוא יהיה תקוע בתוך עולם
של בושה וספק. לאחר מכן, באזור גיל 3.5 ועד
6, הילד יפתח אפשרות ליזום במידה ופיתח בטרם
אוטונומיה משל עצמו, אך אם הוא עדיין תקוע
בתוך הבושה והספק הוא יצליח בשלב זה לפתח
רק אשמה על איך זה שהוא אינו מצליח.
לכל מערכת חייבת
להיות מטרה, וכאן תכנס השאלה "למה
משפחה?", ועל זה יש מספר תשובות אפשרויות,
אך בבואנו לדון בכך, קודם נפרק את מערכת
המשפחה לכמה תתי מערכות. יש את מערכת
ההורים ויש כמובן את מערכת הילדים. תתי
מערכות אלו מתקיימות בדרך של זיקת גומלין
ואי אפשר לאחד בלי זולתו. כל מערכת הינה
תת מערכת מכח זו הגדולה ממנה. לכל מערכת
יש כמובן גם גבולות: יש כאלה שהם נוקשים
ויש כאלה שהם דיפוזיים. רוצה לומר: נוקשה
היא מערכת שבה קשה מאוד להתקיים ולקבל דברים
חדשים שיאפשרו התפתחות של הקיים. יכול להיות
גבול פיזי (אין להיכנס לחדר השינה של ההורים)
אך גם יכול להיות גבול פסיכולוגי ("אתה
לא תדבר אלי ככה"). גבולות דפוזיים הם
גבולות פתוחים בהם יש בעיקר הגדרות אך לא
ממש מעשים וגבולות שמתבטאים במציאות. אנו
נשאף למקם כל משפחה בתווך שבין הגבולות
הנוקשים מאוד לגבולות הדפוזיים. יש הממשילים
את תפקיד ההורה למעיל בעל שלוש בטנות: בטנת
המנהיג, בטנת המחנך, אך גם בטנת החבר.
במעגל החיים מתבצעים מספר מעברים בין שלבים לשלבים. הולדה של ילד היא אחת הראשונות שבהם. אח"כ יש את המעבר של הילד למסגרות שונות, עזיבה של הילד את הבית, חתונה, הצטרפות של כלות, חתנים, נכדים וכו'. יש מעברים שהינם וולונטריים כמו מעבר דירה או גירושין. יציאה לשליחות בחו"ל, עבודה בכפר נוער וכדו'. כל מעבר כזה דורש הסתגלות. הכיצד? ד"ר מרים גולן מציעה 3 שלבים שניתן לכנותם קת"ע:
בס"ד, רביעי, ט' כסלו תש"ע
______________________________
גישת המערכות הגיעה אלינו ממדעי הטבע, ואף הג'ינוגרם מגיע מאותה כתובת. משמעותו הוא ליצור דיאגרמה של המשפחה. זה לקוח מחקר הגנטיקה, דרך הניסויים של מנדל, ועושים אותם כשחפצים לראות הסתברות גנטית של דברים שונים. התרפיה המשפחתית שאבה את תחום זה מכיוון שהוא מאפשר ליצור פרספקטיבה רחבה על המשפחה ולראות אותה באמת כמערכת. התרפיה המשפחתית אומרת שהתנהגות של האדם הם תוצר של תרבותו, יחסיו ואישיותו. לכן כאשר אני מצייר את עץ המשפחה ניתן לעלות על מספר רב של דברים. אחד מהם הוא סיסטמתיות – שיטתיות, דברים שעוברים מדור לדור מה שמכונה העברה בין דורית או רב דורית. כאשר אנו מבינים את ההיסטוריה המשפחתית, אנו מסוגלים להבין קצת יותר את התהליכים שעברו על המערכת המשפחתית. העבודה על הג'ינוגרם הינה משותפת למטפל והמטופל/ים, דהיינו שהמטפל נותן להם שיעורי בית בהם הוא מבקש מהם לצייר את עץ המשפחה ככל שהם מסוגלים ולהוסיף כמה שיותר פרטי אישיות ואינפורמציה שנמצאת בזיקה לנושא בו אנו דנים. כדי להבין מה אנו מחפשים בג'ינוגרם אנו צריכים להכיר כמה מושגי יסוד:
העברה: כאשר יש לי אנרגיה ודחף לא רצוי ואני מונע את עצמי מללכת איתו, אני גורם לצד אחר במשפחה לעשות זאת במקומי, מעין השלכה, לכן יש שיקראו לזה הזדהות השלכתית. לדוגמא: גבר שנמצא במערכת זוגית, מנתק בהדרגה את הקשר מאשתו, שבתגובה מתמקדת בילדים, וכך יש לגבר טענה שאשתו מתעסקת בילדים ולא בו. יש מצבים בהם אנו בצורה בלתי מודעת נגרום לבן הזוג להתנהג כמו שאנו הכרנו מאבא ואמא.
העברה בין דורית: דפוסי התנהגות שעברו באופן טבעי מדור לדור. דוגמא: אישה שמגיעה אל מטפל ואומרת לו שהיא הרוסה לגמרי, עקב כך שהיא שונאת לגהץ. המטפל ישאל אותה על הגיהוץ במשפחתה מקורית, ויגלה שסבתא שלה גיהצה במטבח ולכן גם היא מגהצת במטבח וכך יוצרת לחץ מזה שמישהו שעובר שם יפצע או יתקל, במקום פשוט לעבור למקום יותר בטוח.
הסברים ופרטים מפורטים נמצאים כאן
אולסון אומר שישנם שלושה מדדים שמשתמשים בהם ע"מ לאבחן משפחה האם היא פונקציונלית או דיספוקציונלית, מהו האקלים המשפחתי, וכדו'. שלושת המדדים שיחשפו לנו האם יש תקל"ה במשפחה הם:
בס"ד, רביעי, כ"ב כסלו תש"ע
למה בעצם להיכנס לכך. אפשר להעלות מספר אפשרויות לכך: סוציאליזציה, הורים לוחצים, דור המשך, צורך בקרבה – מסלו, שייכות, לא להזדקן לבד (אריק אינשטיין), השלמה, לבנות בית – משפחה, שלמות רוחנית, לקחת עצמאות ולקבל אחריות, הגשמה עצמית, אינטימיות – ברגמן, לגיטימציה לקרבה פיזית (יש להישמר כאן ממינוחים שהם נתפסים כזולים יותר ועלולים לפגוע בקהלים מסוימים) ועוד ועוד.
אהבה מבטאת מחשבה
אובססיבית על אדם מסוים שלא עוזבת אותנו
ומופיעה בכל מקום. התאהבות זה השלב המוקדם
יותר, הראשוני, בו הזוג מכיר בכלל.
מה שבונה בכלל כימיה בין אנשים זה 3 דברים:
כל הדברים הללו בהחלט לא רק תקפים ליצירת הקשר הראשוני, אלא מלווים זוג בכל שעל ושעל שלהם לאורך שנים רבות.
בתהליך של מעבר בין קואליציה זוגית לקואליציה משפחתית יש מספר שלבים, החל מבניית קירות, דרך יצירת שגרה וגם ניתוק מסוים מהמעגל המשפחתי הקודם. אי לכך יש צורך להגדיר מה מידת העבירות של הגבולות שלנו עם משפחת המוצא ולעיתים אף עם החברים שמסביב. בחינה זו צריכה להיות מאוד מתחשבת בעולם שמסביבנו, אך בראש ובראשונה לקחת בחשבון את הצורך במעגל הפנימי ביותר שבו שוכנים שני בני הזוג.
בתקופה שלאחר הנישואין בני הזוג ילמדו דרך לימוד וטעייה מהם התפקידים שהם כורח ומהם תפקידים שהם מרצון. בישולים יכולים להיות תחביב שיוליד תפקיד מרצון אך יכול להיות גם תפקיד מכפייה. תפקידים צריכים להתבצע, אך תפקיד שיתבצע תדיר מתוך כורח ישחק מהר מאוד.
יש צורך לחלק את התפקידים הללו ולהבין דרכם מהם החולשות ומהם התכונות החזקות יותר ועל פי הם לסדר את המערכת המשפחתית כמה שיותר, תוך כדי מתן ביטוי למקסימום שכל בן זוג מסוגל לתת.
דבר חשוב נוסף הוא שבן הזוג לא יאבד את המיוחדות שלו בתוך הקשר הזוגי. אנשים לא תמיד מגיעים מוכנים ובשלים לקשר זוגי. יש איזו תפיסה שאני לבד לא שווה והבן זוג יהיה הזונדה שמזינה אותי. מציאות זו מועדת לפורענות ולכן יש צורך להגיע כאדם שלם ומלא לקשר ולשמור על כך במהלכו.
דישון ברקוביץ
אומרת שמה שגורם לבני זוג לבחור זה בזו
הם 'הערכים האישיים' ופחות 'הנתונים האישיים'.
ככל שבני זוג יבססו את הקשר סביב ערכים
הזוגיות עתידה להיות יציבה יותר.
בס"ד, רביעי, כ"ט כסלו תש"ע, נר חמישי
בשנה הראשונה שלאחר מיסוד הזוגיות, בני הזוג עוברים תהליך בו הם מגדירים את ה'אני-את-אנחנו'. הם מגדרים את החולשות והיתרונות, מבצעים ניסוי וטעייה וכך מגיעים לאיזה סדר מסוים שכולל חלוקת תפקידים משותפת. לא תמיד יאהבו בני הזוג את החלוקה שתצא. צריך שוב להזכיר שמטרתנו היא להגיע לקואליציה זוגית טובה בין בני הזוג, דבר זה מורכב מהמון משתנים, וחלוקת התפקידים, במובן מסוים, היא מפתח לעניין זה
ישנה חלוקה של התפקידים ל-3 דפוסים מרכזיים:
חלוקת התפקידים | יתרונות | חסרונות | |
דפוס סימטרי | אין – כולם עושים הכל | במידה ואחד מבני הזוג מושבת | 'השני כבר יעשה' – וא"א לא עושה |
דפוס משלים | מלאה – כל אחד בשלו בלבד | חלוקה ברורה ומובנת | עלול לחסום התפתחות |
דפוס מקביל | חלקית | מוגדר אך גמיש |
בכל אחד מהדפוסים יכול להיות מצב בו תהיה הפרה מאיזו שהיא סיבה של הדפוס, מה שבהכרח יוביל לקונפליקט בין בני הזוג. כל דפוס בעצם יכול להוביל להרמוניה, אך גם לגיהינום עלי אדמות. צריך לדעת שבמשפחה יש 'דפוס', זה לא מושג ששייך רק למקום עבודה או לחוץ, זה מושג שעליו מושתתים יסודות הבית פנימה.
מוניקה מקגולדריק
אומרת שבחברה המודרנית שלנו הסטטוס של
רעיה כעקרת בית הוא לא כל כך אטרקטיבי. יש
כאלה שמתייחסים לסטטוס הזה בזלזול, אך אנו
לא נסתכל על סטטוס כאטרקטיבי או לא, אלא
האם יש חלוקת תפקידם הוגנת וברת קיימא או
לא. מקגולדריק אומרת שכאשר אישה אימצה את
הסטטוס הזה של הרעיה, יציבות הבית היתה
גבוהה יותר. אין זה אומר שאישה צריכה להיות
פראיירית ולהעמיס על עצמה גם מקצוע וגם
אחזקת בית. פשוט יש לנו לשים לב שהבית מכיל
חלוקה הוגנת ושיש בתוך כך חום ושיתוף. ניתן
להרחיב בכך דרך גישתה של אירנה
אוסוסקין על הפיזיקה המשפחתית.
בס"ד, רביעי, ו' טבת תש"ע
הנטייה מאוד אנושית היא לסיים קשר (רגיל, לא נישואין) בצורה נרקסיסטית במידה והקשר נותק לא על ידינו, דרך משפטים כמו: 'אני לא מספיק טוב בשבילה' וכדו'. יש צורך להבין שקשר זה לא מבחן בזוגיות שיש להוציא בו ציון מקסימלי, אלא משהו שבא לשקף התאמה וכימיה בין בני הזוג. מסתבר שבקשר שנותק לא היתה כימיה, לא היו חוויות משותפות, או שהיו חוויות לא נעימות. העובדה היא שאנשים שלא 'צלחו' קשר אחד הצליחו מאוד עם פרטנר אחר, מה שמצביע על זה שאין בעיה באף אחד מבני הזוג, אלא רק בחיבור הספציפי בינם.
קשר בנוי על תקשורת, ורק על ידי תקשורת ניתן לבנות קשר יציב. יש מצב שאנשים יהיו נשואים אחד עם השני, אך אם אין תקשורת בינם, הם לא באמת בני זוג.
דיברנו כבר על אולסון וראינו שהתקשורת זהו מרכיב בסיסי בקשר משפחתי בריא. העניין הוא שדווקא כיום כאשר התקשורת היא כ"כ משוכללת, אנחנו צריכים להחזיר את האחריות-לתקשורת מהמדיה הכללית לידיים שלנו.
כל אדם זקוק למרחב אישי שהוא בין 80-120 סמ'. הסיבה לכך היא שאדם מהווה גירוי לזולתו, כמו שאנחנו אוהבים שהרדיו מכוון בעוצמה שאנו אוהבים, כך עוצמת הגירוי שונה מאדם לאדם. לכן המרחק בין אדם לאדם בתקשורת הוא משהו גמיש אבל לא גמיש מידי. במרחק קרוב מידי אנו כבר מאבדים פרספקטיבה על זולתנו, מתחילים להרגיש את ריחות הגוף של מי שעומד מולנו, וכו'. אנו נשבור את המרחק האישי במקרים מאוד ספציפיים, הלוויות וניחום אבלים הם דוגמא לכך, שם מתבצעים חיבוקים תוך כדי שבירת המרחב האישי, בד"כ ללא מילים, על מנת להביע שאנחנו עם האבל. גם מול ילדים נשבור את המרחב האישי, ואף נשפוף קומה על מנת ליצור עימם קשר יותר טוב.
תקשורת בנויה ממסרים מילוליים (וורבליים) ומסרים לא מילוליים. במסרים הלא מילוליים אנו כוללים את שפת הגוף והאינטונציה. ניתן להדגיש באותם מחרוזות מילים מספר רב מאוד של כוונות וביטויים דרך תקשורת הלא וורבלית. שפת הגוף מאוד משפיעה עלינו מכיוון שזו השפה שלמדנו בטרם למדנו לדבר. כבר מינקות למדנו שפרצוף מרוח פירושו אהבה והכלה, ושיש הבעת פרצוף אף לאמפתיה וכדו'. לנו כמטפלים יש חשיבות גדולה לשפת הגוף כשאנו יושבים מול מטופל, על מנת לשדר לו שאנו באמת איתו ולא כאן במקרה. יש גם כמובן טון של דיבור שמבטא את החשיבות והתוכן של העניין. מעבר לכך יש חשיבות להסמקה, הזעה, קצב נשימה וכו'. גם הלבוש שאנו לובשים משדר הרבה מאוד על מי אנחנו ומה אנחנו רוצים להביע. הבעיה הגדולה היא שפעמים רבות אנשים מייחסים חייבת גם להיות התאמה בין חלקי המסר, בין המסר המילולי ללא מילולי, אחרת זו עלולה להיות אינדיקציה לבעיה מסוימת.
יש להבחין בין הדפוסים השונים של גברים ונשים בקטע של התקשורת, מה גברים קולטים ומה נשים מסוגלות לקלוט, למרות שהיום הגבולות הללו די הטשטשו אך הם עדיין קיימים.
חשיבות למסרים לא מילוליים שבעצם בכלל לא הובעו, כמו למשל כשאנו חושבים שמישהו בדיכאון למרות שבתכלס הוא בסה"כ קרוע מעייפות.
תקשורת, עפ"י
סלומון מאוניברסיטת חיפה, מכיל: מוען-מסר-נמען.
זוהי תקשורת קווית פשוטה – אני את שלי אמרתי.
אך בצורה כזו אין לנו משוב האם המסר נקלט,
ולכן יש לנו צורך בהיזון חוזר (feedback). וירג'יניה סטיר שחקרה את
המשפחה המודרנית בשנות ה-80, אמרה שתקשורת
צריכה להיות זכה ושקופה כקריסטל. המסר חייב
להיות ברור גם אם זה ידרוש תוספת של מילים.
לפי סלומון גם תקשורת מעגלית לא מספיקה
כי יש צורך גם בהמשכיות לא רוטינית. לפיו
יש צורך לאמץ את גישתו של damce (1970) בתקשורת ספירלית, דהיינו
שיש כל הזמן תגובה והתפתחות והתחדשות של
התקשורת. ההבדל בין תקשורת מעגלית לתקשורת
לא מעגלית הוא שבמעגלית המעגל נסגר בסיום
ההיזון החוזר, ואילו בספירלית יש לנו כל
הזמן המשך. זהו יתרוננו היחסי על בעלי החיים.
הרמב"ם כינה את האדם 'מדמה' - יש לו
יכולת להמשיג רעיונות ולבטא אותם במילים
או במעשים.
יש מסר מילולי
ולא מילולי, אך יש את המטאקומיוניקציה:
מה אני מרגיש כלפי המסר, מה אני מרגיש
כלפי עצמי ומה אני מרגיש כלפי השומע.
אדם שפונה למישהי בצורה מצ'ואיסטית מרגיש
על עצמו שהוא גבר-גבר, המסר הוא פלרטוט,
והשומעת היא מושא לכיבוש. זוהי בעצם הסתכלות
רחבה ומערכתית על כל חלקי הקשר.
בס"ד, רביעי, י"ג טבת תש"ע
מסר כפול משמעו 2 מסרים שמועברים וסותרים אחד את השני (double message), לעומת קשר כפול (double bind) שמשמעו שיש מחויבות ל-2 או יותר אנשים, ונוצר איזה פלונטר כשהאדם בתווך שבין 2 אנשים שהם ניצים. דוגמא לכך זה הבעל שמוצא את עצמו קרוע בין אמו לבין אשתו, שעלולות מאוד לא להסתדר ביחד, או בן שמוצא את עצמו מתווך בין הוריו המסוכסכים.
ברן (Bern) אומר שבכל אדם טמונים שלושה דפוסים תקשורתיים:
לפי מה שלמדנו מפרויד, האדם נולד מאוד אידי, ולאט לאט הוא מפתח את הצדדים המתקשרים שלו, שמאפשרים לו להיות חלק נורמלי בחברה, שיודע לדחות את סיפוקיו אם צריך. זה בעצם התהליך שאדם עובר, אך בפועל בכל אדם בכל שלב (כמעט) יש עדיין צדדים של הורה/ בוגר/ ילד.
לפיה, יש את 4 דפוסים של אנשים, ועוד אחד:
בתקשורת כזו אין משוב, יש ההפרעות במסרים עצמם (חוסר ארגון, מסר כפול, הצפה, מדיום לא מתאים), יש ליקויים לעיתים בקליטה (חוסר ריכוז של הדוברים, פענוח לקוי של המסר, האזנה סלקטיבית, התמקדות בהתארגנות לתגובה, חשיבה מאגית, "אני כבר יודע מה הוא יגיד").
תקשורת היא דבק
בין אנשים והיא הכלי שלנו בתור עובדים סוציאליים,
ולכן חשוב לנו להקשיב ולדעת מה להגיד (בסדר
הזה), לקרוא תכנים בין השיטים. תקשורת זה
תהליך של יצירת משמעויות, שיהיו מובנות
כמה שאפשר. לא תמיד מי שישב מולנו יבין את
כל מה שנדבר מולו, מסיבות שונות, ולכן עלינו
להשתדל לבקש משוב, להתעניין במה הבין המטופל,
וכן להסתכל על שפת הגוף שתחשוף לנו את התרשמות
המטופל מאמרותינו.
דבר נוסף הוא המחסומים
בתקשורת, ההשמרות מחשיבה שיפוטית, המנעות
מהכללות ('כל הגברים הם...') ודיכוטומיה, יצירת
תקשורת רווית רגש, וכזו שניתן להבין אותה
וכן שנבין אותה ממטופלנו.
תקשורת אסרטיבית היא כלי עבודה נהדר המאפשר לאדם לבטא את מטרותיו ורצונותיו בנינוחות, ומבלי לבטל את אלה של זולתו. הדגש כאן הוא לא תקשורת אגרסיבית. ויסינגר (1987) הגדיר אסרטיביות כיכולת לעמוד על זכויותינו, דעותינו, רעיונותינו, ואמונתנו תוך כדי כיבוד האחר.
יש מספר סוגים של סגנונות:
קיים מתאם חיובי בין יכולת אסרטיבית לדימוי העצמי ודימוי הגוף של הפרט.
תקשורת אסרטיבית
באה להגיד אמירות ברורות שלא מתמקדות באנשים
אלא באמירות עצמן, תקשורת שבאה לכבד את
המוסר ואת המקבל.
בס"ד, רביעי, כ' טבת תש"ע
ישנם 2 סוגי לקויות - נכות התפתחותית ונכות נרכשת:
נכות התפתחותית היא נכות שהתרחשה בזמן ההריון (בעיקר בשליש הראשון להריון), הלידה (מחסור בחמצן בדקות הראשונות של הלידה), או בשנים הראשונות לחייו של אדם (אלימות במשפחה, חנק, טביעות וכו'), ולה יש השלכות על תפקודו בתחומים שונים לכל אורך מעגל חייו. מכיוון שכך נכות שאדם לא נולד איתה, אך היא פגעה ביכולות שנרכשו בשלבים ההתפתחותיים עדיין תחשב כנכות התפתחותית ולא נרכשת.
נכות נרכשת היא נכות שהתקבלה בשלב מאוחר יותר בחיים.
הלקות מעוררת את הצורך בתמיכה לאדם ברמות שונות לכל אורך מעגל חייו. מתוך כך אנו יוצאים לאמירה ערכית שאומרת שאדם בעל נכות אינו פחות טוב מאיתנו אלא שיש לו פשוט יותר צורך בתמיכה.
יש 3 מושגים שלעיתים אנו נוטים לבלבל בניהם: נכות, מוגבלות ולקות. עפ"י לונסדייל לכל אחד מהם יש אפיונים מיוחדים כדלהלן:
רוטר הדגיש שאדם נמדד לפי היכן נמצא מוקד השליטה בחייו – האם הוא חיצוני או פנימי אצל האדם. אצל אדם שהוא נכה יש לעיתים מצב שהחברה תהפוך אותו לתלותי עקב הקושי ביצירת הסתגלות אצל הילד.
ישנם מספר סוגי נכויות:
כל אדם נולד עם פוטנציאל מולד. יש אנשים שהפוטנציאל שלהם הוא ברמה נמוכה מעט, אך הוא בהחלט עדיין קיים. בחברה תומכת אדם יכול לממש את הפוטנציאל שלו, אך הוא יכול גם מאוד לממש את הפוטנציאל שלו. דבר זה ניתן לכמת בעזרת רמת אינטליגנציה, מה שגם יכול לחשוף לנו האם הוא בעל תת-השגיות (underachiever).
דיברנו על כך שכל משפחה שואפת לאיזון, והולדת ילדים עם צרכים מיוחדים גורמת הפרה מאוד בוטה של איזון, עקב כך שכל הורה רוצה ילד שהוא המשך של הגוף שלו. שלמה אמר "בן חכם ישמח אב, ובן כסיל – תוגת אמו", ובאמת לנשים יש הרבה יותר גישה כלפי הילד הנכה, וזה מאוד תלוי במהות הקואליציה הזוגית. הולדת ילד נכה פוגעת גם בתפקוד הפיזיולוגי של המשפחה (פחות שעות שינה, הפרעות אכילה), במישור הפסיכולוגי (קשיים ב-bonding, וב-well-being, ירידה באיכות החיים), במישור החברתי (בושה, חוסר רצון לשלבו בארועים חברתיים), ובמישור הכלכלי.
בעצם ניתן לומר שמשפחה שבה נולד ילד עם מוגבלות תעבור את שלושת המשברים:
הורה מקבל יהיה אחד שמודע לכוחותיו של הילד לצד קשייו, משוחח על הילד בטבעיות בסביבות השונות, צורך שירותים ההולמים ליכולותיו של ילדו, אינו חושש מלהתמודד עם שאלת העתיד, נותן לגיטימציה במידת האפשר לצרכיו הוא, מגייס תמיכה ממקורות פורמאליים ולא פורמאליים.
הזרם החיובי | הזרם השלילי |
בגרות, ערכיות וחישול מואצים | מטרה לשאיפות ההורים כפיצוי על האח המיוחד |
קרבה להורים כשותף | פגיעה בדימוי העצמי, בושה ובהמשך חרדה מהעתיד |
סולידריות עם האח הנכה והגנה עליו מפני החברה | ויתור על צרכיו בשל התמקדות באח המיוחד |
ישנה השפעה גם
על הסבים שמתמודדים עם כאב כפול- גם על הנכד
הנכה וגם על הבן/ הבת שמתמודדים עם הנכד
הנכה. פעמים רבות, הסבים לא מבקשים את העזרה
לה הם זקוקים מכיוון שהם חוששים לבקש אותה
מהילדים שיש להם 'מטלה' אחרת להתמודד איתה.
בס"ד, רביעי, כ"ז טבת תש"ע
______________________________
דיברנו כבר על התפקידים במשפחה, דיברנו על זה שאדם נולד פעמיים, ובתחילה הוא מקבל מסלו ממשפחתו ובהמשך הוא גם נותן. ארגון זה שנקרא משפחה, דורש הגדרות תפקיד וכישורים שצריכים לבוא לידי ביטוי. דווקא היום כשהחלוקה שפעם היתה מאוד ברורה, כבר ממש לא מובנת מאליה, יש צורך להגדיר מחדש רשימת מטלות ויעדים שיש על המשפחה למלא או להגשים, יש כמובן גם צורך להגדיר מי עושה מה, ודיברנו על כך.
בעבר הנשים מילאו תפקידם רגשיים – אקספרסיביים ואילו הגברים מילאו תפקידים אינסטרומנטליים – ניהול משאבים. האישה היא סוג של שר הפנים שמקבלת את הציד של הגבר הבא מן השדה.
וירג'יניה סטיל אומרת שלהורה יש 3 תפקידים: מחנך, מנהיג, חבר. שלושת התפקידים הללו אינם סותרים אחד את השני ובכל סיטואציה יש תפקיד אחר שאותו ההורה צריך למלא. לפעמים ההורה צריך לבצע רגרסיה ולשחק עם ילדו כמו היה ילד אחר. הוא גם צריך להיות מנהיג שיוביל בבטחה את הילד, וכמובן גם מתפקד כמחנך שישמש כסוכן סוציאליזציה.
באופן מאוד מפתיע, ברגמן אומר שגם לילד יש תפקידים, ולא רק להורים. ברגמן אומר שלא רק ההורים צריכים לספק את צורכי הילד, אלא גם לילד יש מטלות. ההורה צריך לשמור על כבודו של הילד, אבל גם הילד צריך לדעת לשמור על כבוד הוריו ולא לביישם.
ברגמן אף מציין תפקידים שלא ראויים שילד ייקח, אבל הם לוקחים לפעמים בכל זאת:
הגדרת תפקיד: תפקיד הינו שרשרת של פעולות, המיועדות להשיג מטרה והוא נוצר על ידי תהליך תרבותי של האדם, במסגרת קבוצה מסויימת או במצב חברתי מסוים. במילים אחרות: תפקיד הוא תלוי חברה ותרבות של האדם. לכל בעל תפקיד יש בעל תפקיד משלים. הגדרה זו אומרת שאם ניקח אבא, למשל, אזי נראה שיש לתפקיד של אבא הרבה נגזרות שיוצרות שרשרת של פעולות (מחנך, מנהיג, חבר), תפקיד האבא הזה הוא תלוי מאוד אם האבא הוא מאירן או מארה"ב, ולאבא הזה יכול להיות גם תפקיד של הורה מכה, או שלא. הגדרת התפקיד של האבא תלויה במי הבן של אותו אבא: האם זה ילד בן ארבע או ארבעים. בכל שלב וסיטואציה יש לאבא תפקיד שונה.
קונפליקט הוא מצב של יריבות, חוסר התאמה, או חוסר הסכמה בין 2 בני זוג או בתוך קבוצה. יש גם קונפליקט תוך אישיותי – ביני לבין עצמי.
הסיבות לקונפליקט: להשיג אובייקט, להשיג שליטה, להתגונן מפני איומים ובכללם כבוד, להגן על ערכים, אמונה או אידאולוגיה.
יתרונות | חסרונות |
"קנאת סופרים תרבה חוכמה" | דה הומניזציה ליריב |
שינוי ה'סטטוס קוו' ובחינה מחודשת של הקיים. | סיכון להתמקדות באמוציות ולא בקוגניציות – באיש ולא בISSUE |
מאפשרת החלפת רגשות והבעת דעות | הידרדרות לתוקפנות |
בס"ד, רביעי, ה' שבט תש"ע
קונפליקטים מתרחשים בכל משפחה, כולל אלו שמתפקדות באופן תקין, ואפילו הן מתרחשים בתוך כל אחד אחד. השאלה היא רק איך אנחנו מתמודדים, פותרים ומפרקים אותם.
בהתמודדות עם קונפליקטים אנו מוצאים 2 גישות: פתרון חד צדדי ודו"צ:
זהו בד"כ הדפוס הפחות יעיל בו מתמודדים לבד לבד עם הקונפליקט. דוגמאות אפשריות לכך הם:
בהיבט זה אנו מוצאים מספר קטגוריות:
בשיעור שעבר הזכרנו את ווינגרטן וליס שאמרו שהקונפליקט מאוד תלוי בstate of mind, של הצדדים. הם מונים 5 דרגות וסוגים של בעיות שיכולות לבוא לפתחו של המטפל:
גישה | אווירה | תפקיד המטפל | גישות הצדדים | תקשורת | |
בעיות לפתרון | גישה חיובית. | תקווה וציפייה | יועץ ומשקף. תיעול אנרגיות למקומות חיוביים | תקשורת תקינה ובונה | |
אי הסכמה | כל אחד בשלו | אי וודאות וחוסר בטחון | לפשר, לתווך, בין הקצוות. לאפשר לצדדים לפרוק את מה שיש להם בפנים | התחשבנות עם הצד השני | מסוגרת |
תחרות | כל צד רוצה לנצח ולהוכיח את צדקתו | תסכול, שנאה. חוסר רצון להשתנות | שופט ומגשר. להתיר את הפלונטר | חוסר רצון לפתור את הבעיה | |
מאבק/ בריחה | להכאיב לצד השני. | אי לקיחת אחריות. | הפרד ומשול. טיפול נפרד עם כל צד | אני הכי מושלם, ואין לי צורך להשתנות | |
מלחמה | חיפוש דם. מלחמת חרמה | נקמה. | לראות כיצד הצדדים תופסים את הקונפליקט, לנסות להביא את הצדדים למצב של תחרות | לסלק את האחר מחיי |
משפחה נורמאלית היא כל מה שאין במשפחה דיספונקציונאלית: אין היררכיה, אין כבוד והערכה, אין חלוקת תפקידים, תקשורת נכונה וכדו'. נפרט:
בתוך מערכת כזו תמיד מחפשים את המתג שיוציא את הלחץ הרב, וכך יווצר שעיר לעזאזל, שאליו יתנקזו כל הרגשות השליליים של המשפחה. השעיר לעזאזל נבחר במקרה של הילדים עפ"י סדר הלידה: אם הוא בכור אז הוא מאכזב ולא עומד בציפיות, אם הוא הקטן אז הוא מעמסה. לפעמים זה תלוי בתזמון של לידת הילד שיצרה התניה שלילית (נפטר בסמוך למות האב וכדו'). אם לילד יש לקות אז הוא זה שמסבך את העסק והכל בגללו. לפעמים יש מיתוס או אמונה שיש כלפי הילד – הוא תותח בגאוגרפיה – מה שלוקח מהילד את הזכות להיכשל. יכול להיות מדובר גם במיתוס שלילי שמגשים את עצמו. השעיר לעזאזל הוא סוג של אמונה / מיתוס שמלכדת את התא המשפחתי.
מהו מיתוס? מיתוס הוא שרשרת של אמונות שמושרשות היטב במשפחה, אמונות שהן לרוב מאוד מכלילות ומעוותות את המציאות. מאוד חשוב שנזהה את המיתוסים במערכת המשפחתית, ושהמערכת תהיה מספיק גמישה כדי להיפתח למציאות כפי שהיא מעבר למיתוס. המיתוס הוא גם הרבה פעמים סוד שהמשפחה שומרת והיא מפחדת להוציא אותו החוצה מהחשש שהמשפחה תתפרק מכך. כיוון שהמיתוס הוא סוג של מנגנון הגנה, אנו צריכים להיות מאוד זהירים מלחשוף את המנגנון מבלי לתת חלופה שתיתן הרבה ביטחון ושיהווה תחליף למיתוס.