שחזורי מבחן בקבוצתי ב

חזרה לכלל החומרים


מבחן- שיטות התערבות עם הקבוצה 2- מועד א' סמסטר א'- התשע"א 2011

חלק א'- 40% מהציון

קרא בעיון את הוינייטה המצורפת וענה על השאלות הבאות:

אורית ונעמי, עובדות סוציאליות במדור לזקן בלשכת הרווחה, מנחות יחד קבוצת תמיכה לבנות (נשים בגילאי 40-50) המטפלות העיקריות באימהותן המזדקנות. במפגש השלישי (מתוך 12 מתוכננים) הגיעו 5 נשים בלבד (מתוך 10 שהתחילו). באיחור של 1/2 שעה מתחילת המפגש נכנסה אלונה.

אלונה: אל תשאלו, התעכבתי אצל אמא, את יודעת מה זה... כמה שאני עושה זה לא מספיק... ני חייבת להשאיר את הנייד דלוק, אני חייבת להיות נגישה אם יקרה משהו...

מרים: את לא צריכה להסביר... אני יודעת בדיוק למה את מתכוונת, אני מרגישה ממש חנוקה, אין פה אוויר...

(שלומית קמה לפתוח חלון. יש מלמולים ותזוזות של אי שקט בקבוצה)

נעמי (המנחה): אלונה, אמרנו שאסור לאחר לקבוצה וגם ביקשנו לכבות את הניידים... זה מאוד מפריע...

אלונה: אני לא יכולה לכבות את הנייד... זה בלתי אפשרי מבחינתי. אם אני לא יכולה להשאיר את הנייד דולק אני אולי לא אשאר בכלל בקבוצה.

אורית (המנחה): רגע, רגע, לא צריך לכעוס, בואו נרגע...

שושי: גם אני בקושי באתי היום, אני ממש עייפה מהדאגה לאמא (פורצת בבכי, אורית המנחה מחבקת אותה ומביאה לה טישו)

שלומית: רק אתמול הייתי צריכה לוותר על פגישה חשובה בעבודה כי הייתי חייבת לקחת את אמא לרופא, ושניסתי לשתף אותה היא בכלל לא הקשיבה לי...

נעמי (המנחה): אולי היא פשוט לא הבינה אותך...

שלומית פונה לאורית המנחה: רק את מתחשבת בצרכים שלנו, את לא מלחיצה כמו נעמי... 

נתח את ההתרחשות בקבוצה ע"פ השאלות הבאות, הסבר ונמק. בסס את תשובותיך על מושגים תיאורטיים:

  1. נתח את הדינאמיקה הקבוצתית והרחב לגבי התימה הרגשית בה עסוקה הקבוצה.
  2. נתח את המושגים העברה, העברה נגדית והתנגדות ל'כאן ועכשיו'. הדגם על פי הוינייטה.
  3. נתח את הדינאמיקה ביחידת הקו ואת התערבות המנחות.
  4. הצע התערבות- הסבר ונמק את התערבותך בקצרה.
 

חלק ב'- 60% מהציון

ענה על 3 מתוך 5 הבאות:

  1. דוגו ובק במאמרם על תהליך הבניית יחידת הקו מדגישים את חשיבותם הרבה של שלושת השלבים הראשונים. למה כוונתם? פרט את השלבים ותן דוגמא.
  2. ביון מבחין בין שתי רמות בקבוצה כשלם: קבוצת העבודה וקבוצת ההנחות הבסיסיות. הרחב על מושגים אלו ועל הדינאמיקה ביניהם.
  3. ניצון במאמרו מתייחס למונח אנטי גרופ. הגדר את המושג והבא דוגמא מהקבוצה שלך.
  4. למושג המירורינג בקבוצה היבטים חיוביים ושליליים. הרחב על משמעות התופעה ופרט 2 מכל סוג.
  5. פרט והרחב על השלבים המרכזיים בתהליך בניית קבוצה תוך התייחסות לקבוצה המתוארת בוינייטה בחלק א'. התבסס על המודל שנלמד בכיתה.

מבחן בקורס שיטות התערבות עם הקבוצה 2 –

שנה”ל תשע”א – סמסטר א / מועד א 2011

קבוצת תמיכה לנשים המטפלות באימותיהן הזקנות, זהו המפגש השלישי מתוך 12 מתוכננים.

5 נשים בלבד (מתוך 10) הגיעו למפגש. אלונה נכנסה באיחור של חצי שעה.

אלונה: הגעתי מאמא שלי, אתן יודעות איך זה התעכבתי אצלה... אני חייבת להשאיר את הפלאפון דלוק

שושי: אני מבינה אותך... זה מעייף

שלומית: מחניק פה, אין פה אויר

(דינה קמה לפתוח חלון, יש תזוזות ואי שקט בקבוצה)

נעמי (המנחה): אבל אמרנו שאסור לאחר ובלי פלאפונים בקבוצה

אלונה: אבל אני חייבת, אם אי אפשר עם פלאפון אני לא בטוחה שאני אשאר בקבוצה...

אורית (המנחה): טוב לא צריך לכעוס, בואו נרגע רגע...

שלומית: גם אתמול הפסדתי עבודה בגלל שנשארתי עם אמא שלי וכשניסיתי לדבר איתה על זה היא לא הקשיבה לי...

נעמי (המנחה): ואולי היא לא הבינה אותך...

שלומית: (פונה לאורית) רק את מבינה אותנו, לא כמו נעמי שמלחיצה

  1. מה הדינאמיקה הקבוצתית ומה התמה הרגשית בה עסוקה הקבוצה? על פי אחת התיאוריות
  2. מהי התנגדות, העברה והעברה נגדית, תן דוגמאות לכך מהוינייטה
  3. הבע את דעתך בנוגע להתערבות המנחות
  4. הצע התערבות חלופית

ענה על 3 מתוך 5:

  1. מהי קבוצת העבודה וקבוצת ההנחות הבסיסיות על פי ביון, התייחס לדינאמיקות ביניהן.
  2. על פי אורמונט יש 3 ביטויים לאינטימיות מוקדמת. מהם? תן דוגמא
  3. המושג מירורינג, הסבר ותן דוגמא למירורינג מיטיב ושלילי (2 מכל אחד)
  4. על פי התיאוריה של דוגו ובק, מהם שלושת השלבים הראשונים בבניית קו הנחיה? הסבר על החשיבות ותן דוגמא
  5. מנה 5 שלבים מרכזיים בבניית קבוצה על פי וויטיקר.
ואני מוסיפה, שחזור של חלק ב', שרה חזן:
1. אותה שאלה של מירורינג
2. אותה שאלה של אינטימיות מוקדמת.
3. בקבוצה ישנם יחסי העברה רב מימדיים. מנה את הסוגים השונים, הסבר ותן דוגמאות. (כששאלתי היא אמרה שהיא מבקשת שלושה סוגים).
4. הייתה עוד שאלה על קנאה ונדיבות, הקונפליקטים שיכולים לעלות כתוצאה מכך בקו ומה הם דרכי ההתמודדות שהמאמר מציע, אני לא זוכרת את הניסוח המדוייק.

מבחן בקורס שיטות התערבות עם הקבוצה 2 –

שנה”ל תשס”ט – סמסטר א / מועד א – 17.2.09

תודה לאהרון אפשטיין

חלק א'

– 40% מהציון

תיאור מקרה. קרא בעיון וענה על השאלות הבאות. הסתמך על חומר תיאורטי רלוונטי.

במפגש החמישי בקבוצה ליחסים בין-אישיים מגיעים שלושה מהמשתתפים באיחור ניכר. המנחות הן יעל ונועה. יעל מסבירה פנים למאחרים. נועה יושבת בחוסר שקט. משתררת שתיקה.

ענת: “אפשר לפתוח חלון? ממש מחניק פה. אין אויר”.

מיכל ואלון מתפוצצים מצחוק. ענת שואלת על מה הם צוחקים והם עונים בשקט: “סתם, סתם, שום דבר”.

דני: “רציתי לספר שבזמן האחרון הקשר שלי עם אבא שלי מאוד בעייתי. אין לנו איך לתקשר. אני גם לא בטוח שאני רוצה בכלל לתקשר איתו, אני די כועס עליו. הוא לא מגיב אליי, הוא לא ממש אכפתי. זה שהוא מביא כסף הביתה כל חודש לא עושה אותו אבא שלי”.

שתיקה

ענת: “אני ממש מבינה אותך, מי בכלל צריך אבא כזה? אני אומרת שהכי טוב זה לסמוך על עצמך. כולנו בסוף מתים לבד”.

יעל (מנחה): “לפעמים אנחנו מרגישים לבד, אבל בעצם סביבנו הרבה אנשים שתומכים בנו”.

ענת: “ולפעמים אנחנו פשוט לבד”.

נועה (המנחה): “ובכל זאת, זה גם בסדר לפעמים להישאר עם התחושה של הלבד ולא להילחם בה”.

שאלות:

‏א. נתח את התהליך הקבוצתי המתרחש. התמקד במושגים כגון : תימה קבוצתית, העברה והתנגדות (20‏נק'). (תשובה: בתהליך יש חשש מחשיפה ואינטימיות, יש חרדה מפגיעות ו/או נטישה...).

ב. נתח את תגובת המנחים. האם, לדעתך, ההתערבות של המנחים תאמה את הסיטואציה? הצע התערבות אפשרית נוספת ונמק. (20 ‏נק').

חלק ב': בחלק זה עליך לענות על שתיים מתוך שלוש שאלות (60 ‏ נקודות)

1 ‏. מראות רבות מתקיימות בעבודה עם קבוצה .תאר את מושג ה-Mirroring - (השתקפות) בקבוצה על צורותיו השונות .הבא דוגמא מטיפול קבוצתי הממחיש את הבנתך. (30 ‏ נק'). (תשובה נמצאת בסיכום המאמר הקבוצה בארץ המראות)

2. סקור את המושג - קו הנחיה: עמוד על דינאמיקות המאפיינות יחסים אלו. כמו-כן, דון בבעיות העלולות להתפתח בהנחיה משותפת. כלול לפחות תיאוריה רלוונטית אחת בתשובתך.(30 ‏נק'). (אפשר לקחת מדוגו ובק או מקנאה ונדיבות של ברגר)

3. הסבר את מושג הקבוצה הנראית והבלתי נראית, הרחב לגבי רעיון הקבוצה כשלם לפי עוד שני תיאורטיקנים שונים. הבא דוגמא מטיפול קבוצתי הממחיש את הבנתך . (30 נק') .

ואני מוסיפה, שחזור של חלק ב', שרה חזן:
1. אותה שאלה של מירורינג
2. אותה שאלה של אינטימיות מוקדמת.
3. בקבוצה ישנם יחסי העברה רב מימדיים. מנה את הסוגים השונים, הסבר ותן דוגמאות. (כששאלתי היא אמרה שהיא מבקשת שלושה סוגים).
4. הייתה עוד שאלה על קנאה ונדיבות, הקונפליקטים שיכולים לעלות כתוצאה מכך בקו ומה הם דרכי ההתמודדות שהמאמר מציע, אני לא זוכרת את הניסוח המדוייק.

שיחזור משולב מבחנים – חלק השאלות - יש עוד שחזורים בהמשך הדף

(ללא הוינייטות)

(חלק מהשאלות חזרו על עצמן בחלק מהשנים)

תודה לאהרון אפשטיין

  1. מהם שלבי התפתחות הקו-הנחיה בקבוצה? מנה אותם ותאר את הקשיים שעלולים לעלות בכל אחד מהם.
  2. הסבר מהו מושג המטריצה הקבוצתית, על פי פוקס. הבא דוגמה.
  3. על פי מאמרה של ברגר, הסבר את המושגים קנאה ונדיבות בקו הנחיה והצע דרך לעיבוד תחושות אלו.
  4. על פי אורמונט, פרט את סוגי ההתנגדויות למיידיות (לכאן ועכשיו) בקבוצה, ומהי ההתערבות הרצויה של המנחה, הבא דוגמא.
  5. מהם הקריטריונים לאי קבלה לקבוצה טיפולית על פי יאלום. הסבר את הרציונל העומד מאחורי קריטריונים אלו.
  6. תאר את המנגנונים הפסיכולוגיים המרכזיים המביאים לשינוי בקבוצה.
  7. הזדהות השלכתית: הגדר ותן דוגמאות.

תשובות

  1. (התשובה היא שילוב המאמר של דוגו ובק ביחד עם המאמר של לסלר ווייסייד שהיה בשנים קודמות, והזכירו את הרעיונות שלו בחלק מהכיתות)
שלב א: התהוות (3-6 חודשים), (יצירת חוזה):

- עיקר האנרגיה מכוונת לנושאים תוך אישיים: מידת מסוגלות אישית, התאמה לתפקיד, חרדת ביצוע, מאבקי זהות אישיים וכו'. צריך להגדיר חוזה ברור בין המנחים, שיכלול גם חלוקת תפקידים ברורה. אחרת, עלולים להיווצר מתחים, כשכל אחד נכנס לתחום של חברו, ועלולים להתפתח ויכוחים על סגנון הטיפול הנכון בעבודה עם הקבוצה.

- בשלב זה, יש דגש על תהליך ההיכרות ההדדי באספקטים אישיים ובינאישיים: רמת פעילות, הרגלים וכו'.

- כמו כן, בשלב זה יש גם לתת את הדעת לנושאים בינאישיים בסיסיים: קו תיאורטי מנחה, פילוסופיית טיפול וכו'.

- בשלב זה, שני המנחים עדיין לא מתפקדים כיחידת שלמות אחת. המעבר משלב זה לשלב הבא הוא קשה שכן הוא דורש התחלקות במחשבות, רגשות וקביעת אסטרטגיות בין כל פגישה לבאה אחריה.

- כמו כן, ניתן להצביע על שלושה אספקטים אשר קיומה של הסכמה לגביהם בין שני המנחים, תסייע לעבור לשלב הבא ביתר קלות:

1. מידת הדימיון באוריינטציה הטיפולית.

2. המידה בה קיימות בעיות בין המנחים, במיוחד בשטחים של סגנון ומיומנות.

3. דרגת האקטיביות של כל אחד מהמנחים כשלעצמו ובהשוואה לשותפו. (יתכן שייווצר פער בין המנחים וכעס על רקע זה).

שלב ב': התפתחות, סוגיות בין אישיות: הנושא העיקרי הוא הנושא הבינאישי בין שני המנחים. בשלב זה הם מצופים לתמוך זה בזה, להשלים זה את מגבלותיו של זה ולהשתמש בתכונותיו החזקות של האחר.

שלב זה יכול לעורר רגשות של תחרות, עצבנות, חרדה, הבדלים באישיות ובסגנון ובהעדפות, ויש לעתים רצון לפתור קונפליקטים באמצעות שימוש בכח או מניפולציות. חובה לפתור בעיות אלו כדי להתקדם ולהתחיל בעבודה אמיתית.

על המנחים להבהיר את עמדותיהם ורגשותיהם בפתיחות, ולדון במבנה הקבוצה בצורה האופטימלית: המבנה יכבד את רצונות שני הצדדים.

לדוגמא: מנחה אחד עשוי להיות מסוגל יותר לעימות והאחר להאזנה, אחד יצירתי יותר והאחר נוטה יותר למסגרת, אחד עשוי להתמקד יותר בתהליכים תוך אישיים והאחר בתהליכים קבוצתיים.

- רצוי ש”עסקאות” אלו תהיינה מודעות ומבוססות על הבנה, ולא על תגובות/רגשות בלתי מעובדים.

שלב ג': התייצבות: הנושא העיקרי הינו אמון הדדי. מרבית האנרגיה מושקעת ביחסים שבין המטופלים והמטפלים ולא בין המטפלים עצמם. שני המנחים לומדים אחד על השני תוך כדי העבודה בקבוצה והצפייה בשני.

התהליך הארגוני של ניהול הקבוצה, זורם באופן טבעי ומתואם יותר ובפחות צורך בהשקעת מאמץ, וכך יכולים המנחים להתרכז במשימות טיפוליות.

שלב ד': התרעננות: זהו שלב של הנחייה משותפת משוחררת ממאמץ. מה שמאפשר לתרפיה הקבוצתית לנוע מעבר לטכניקה והיא פועלת כמכשיר המאפשר גדילה קוגניטיבית ואמוציונלית אינטנסיבית של המטופלים.

  1. מטריצה היא מארג היפותטי של תקשורת ויחסי גומלין שנוצר ומתפתח בקבוצה. היא מהווה את המצע המשותף שקובע את המשמעות והחשיבות של כל האירועים שמתרחשים בקבוצה. היא כוללת את כל חיי המשתתפים בקבוצה, בעבר בהווה ובעתיד, ברמה מודעת ולא מודעת, מילולית ולא מילולית. מטריצה גם נקראת ה-MIND של הקבוצה. הקבוצה נתפסת כשלם, ויש להם גם חיים ונפש משלה. באנליזה קבוצתית מתבוננים בגישה רוחבית – על מס' פרטים בקבוצה בו זמנית, נוסף על הגישה האנכית כרונולוגית (עבר, הווה ועתיד).
המטריצה מבטאת את אישיות הקבוצה מעבר למצבים משתנים :”קבוצה חמה” , “קבוצה הימנעותית” ועוד, ואת ה”תרבות הקבוצתית” או מצב הרוח הקבוצתי ברגע נתון: “קבוצה משותקת”, “קבוצה חרדה” ועוד ומשמשת כזירת ההתרחשות של התהליכים הבינאישיים. המטריצה מבטאת את רוח הקבוצה (גרופ מיינד). לדוגמא: אם מישהו ירצה לשנות תפקיד בקבוצה, יפעילו עליו לחץ להישאר בתפקיד - כמו כבשה שחורה - שאם ירצה לצאת מהתפקיד, יפעילו עליו לחץ שישאר בתפקיד כי זה עונה על הצרכים הקבוצתיים.

  1. לנדיבות יש שלושה אספקטים: הכרת תודה (אחד נותן והשני מודה לו); אסיר תודה (העול המעיק ותחושת החובה של המקבל); והדדיות (נתינה וקבלה הדדית). הנדיבות בהנחיה זוגית מוצלחת מתבטאת בפרגון הדדי, בראיה בעבודה המשותפת כהזדמנות לצמיחה. בהכרה ביכולות וקבלת המגבלות אחד של השני, ההצלחה של האחד נתפסת כהצלחה משותפת וכתרומה ליעילות המקצועית. השימוש זה בזה מפרה ולא מנצל. יש מוכנות לבחון בפתיחות רגשות פרימיטיביים שהם חשים זה לזה ולהשתמש בהם ככלי להעצמת עבודתם. קבלת הקשיים כחלק מהתהליך של גדילה, צמיחה והעמקת יכולות הכלה. מתוך נדיבות כלפי עצמי, עם קבלה עצמית ופירגון הדדי, אפשר להגיע לנדיבות וקבלה כלפי הזולת.
קינאה לפי מלאני קליין היא שנאה לאובייקט על כך שיש לו משהו טוב להציע. רצון לתקוף את האובייקט הטוב (השד הטוב) רק משום היותו טוב. קינאה בקו-הנחיה יכולה להיות הרסנית למנחים ולקבוצה. עלולה לנבוע מתחושה של נחיתות זה מזה, דבר המוביל לעיסוק אובססיבי של המנחים במי יותר מוצלח או מועיל, מי בעל יותר הישגים, מי יותר פופולארי, מי יותר אפקטיבי ומוערך. הקבוצה יכולה להקצין זאת ע”י פיצול בין מנחה טוב לרע מתוך צרכי הגנה או התפתחות. קינאה זו יכולה להסיט את הטיפול ממטרותיו ולפגוע כאפקט פיגמליון בתפקודם ובערך העצמי של המנחים. קינאה יכולה לבוא לביטוי גם בקנאת חברי הקבוצה ביחידת ההנחיה הנתפסת כאידיאלית. זה עלול לגרום להם לחוש פגומים, חסרי ערך, בושה ואשמה.

הפיתרון הוא להכיר ברגשות הקיימים (הן של המנחים והן של חברי הקבוצה), לתת להם לגיטימציה ולפתח ערוצי תקשורת פתוחים גם על נושאים של קינאה, לדבר על כך בין המנחים. אם התקשורת בין המנחים תהא פתוחה וגלויה, הם יספקו מודל חיובי ובונה גם לחברי הקבוצה להתבטא בכנות.

  1. אורמונט מזכיר שלושה סוגי התנגדות למיידיות בקבוצה:
  2. לחיות בעבר: לדבר על העבר כדי להימנע מלדבר על ההווה וכדי שלא יהיה ניתן לסתור את הדברים שנעשו (ולא כדי ללמוד ממנו). על המנחה להחזיר את הדיון לכאן ועכשיו. לבחון עם הקבוצה מה מניע את ההתנהגות כיום. איך אפשר לשנות כיום את ההרגשה מהעבר. לדוגמא, מטופל שכל הזמן מתלונן על כך שהוריו לא הבינו אותו, לשאול אותו: “אתה היית רוצה שאנחנו כאן נבין אותך, שתהיה לך תחושה שאנחנו מבינים אותך”?
  3. לחיות בעתיד: מתמקדים בעתיד ושוכחים את ההווה. עלול להוביל למצב של חוסר עשייה וחוסר לקיחת סיכונים שהכרחיים להתקדמות. אם דוחים הכול למחר לא ייעשה כלום בהווה. על המנחה לברר מדוע יש התמקדות במה שיהיה אחרת בעתיד במקום כיצד אנשים מרגישים עכשיו ומה ניתן לעשות כעת בקשר לכך.
לדוגמא, משתתפת אומרת לחברה בקבוצה: “אם תדברי אליי יותר בעדינות בטוח שנוכל לפתח אינטימיות אמיתית”, וכתגובה צריך לשאול אותה: “איך את מרגישה עכשיו, שלא דיברו איתך מספיק בעדינות?”

  1. לחיות מחוץ לקבוצה: לדבר על נושאים מחוץ למה שקורה בקבוצה (למשל שהבוס מתייחס אליו בצורה לא הוגנת). המנחה יכול לשאול האם אירוע דומה קורה גם בקבוצה. אם התשובה שלילית, ניתן לשאול תיאורטית אם היה מישהו שמתייחס אליו כך בקבוצה, כיצד היית מגיב.
לדוגמא, אישה המשתתפת בקבוצה התלוננה בפני חברי הקבוצה שגברים רוצים לפתות אותה אך לא לוקחים אותה ברצינות. אנו יכולים לשאול “האם מישהו מהגברים שנמצאים בחדר מתנהג אליך באופן כזה?”.

  1. קריטריונים לאי קבלה לקבוצה (מתוך יאלום פרק 8):
    1. פגועים מוחית, פרנואידים, מכורים לסמים או אלכוהול, פסיכוטיים, סוציופתים, היפוכונדרים, לא מתאימים לקבוצות של חולי חוץ – לקבוצות טיפוליות אינטנסיביות. נראה שחולים אלו לא מתאימים בגלל חוסר יכולתם להשתתף במשימה המרכזית של הקבוצה (מסיבות לוגיסטיות, פסיכולוגיות, אינטלקטואליות או בין-אישיות). חסר להם היכולת הבסיסית להתקשר.
    2. פונים שנמצאים בעיצומו של משבר חריף הם לא מועמדים טובים לטיפול קבוצתי, אבל יגיבו טוב לטיפול אינדיבידואלי או משפחתי (התערבות במשבר).
    3. חולים אובדניים בדיכאון עמוק לא מתאימים לקבוצה של אינטראקציה רגילה (אך יתאימו לקבוצה מיוחדת לסובלים מדכאון כרוני). זאת מכיון שקשה לקבוצה להעניק להם את תשומת הלב שהם זקוקים לה, מבלי שזה יפגע בקבוצה. בנוסף, איום ההתאבדות כבד מאד ומעורר יותר מדי חרדה אצל החברים האחרים.
    4. חולים שנראה שלא מסוגלים לבוא ברציפות לקבוצה לא מתאימים, היות ונוכחות יציבה הכרחית להתפתחות של לכידות קבוצתית. כך לדוגמא, לא יקבלו אדם שבעבודתו צריך לנסוע פעם בחודשיים ולהיעדר, כאלו שההגעה שלהם לקבוצה תלויה באחרים, בטרמפים או אלה הרחוקים גיאוגרפית (הסיבה לכך היא שלפעמים במפגשים הראשונים בקבוצה יש יותר תסכול מסיפוק, אין סיפוק מיידי כאשר הקבוצה בונה את עצמה, וחוסר סיפוק + השקעה בלהגיע עלולים להוביל לנשירה).

6. המנגנונים הפסיכולוגיים המרכזיים המביאים לשינוי בקבוצה (מתוך מאמר של רוטן וסטון):

  1. חיקוי הרבה מהלימוד הראשוני בקבוצה הוא בעל אופי של חיקוי מטופל אשר מתקשה לדוגמא להביע את רגשותיו יכול ללמוד איך לעשות זאת מחברים אחרים . חווית הצלחה של מטופלים בעקבות התנהגות מחקה הופכת את הקבוצה למושכת יותר לגביהם, היא מגבירה את הרצון להיות שייך , ותורמת ללכידות הקבוצה.
  2. הזדהות - לוואלד הגדיר הזדהות כתהליך לא מודע שבו הסובייקט לוקח לעצמו חלקים מהאובייקט. הזדהות יכולה לשרת צמיחה או להיפך היא יכולה לשרת את ההתנגדות.
ישנן הזדהויות לא מודעות בקבוצה, לדוגמא חברי קבוצה אשר מאמצים את אותה התנוחה בלי לשים לב. דבר המשקף רגש זהה או תפיסה זהה. לעיתים הזדהויות הופכות למודעות במהלך הקבוצה . הזדהות עם המנחה לובשת צורות קונקרטיות ( לבוש רכב וכדומה). ההזדהויות החשובות ביותר הן עם הגישות הטיפוליות של המנחה – אינטרוספקציה סבלנות וכו'.

  1. הפנמה - הפנמה היא מנגנון השינוי המתקדם ואשר נשאר לאורך זמן רב יותר היא נוצרת כתוצאה משינויים במבנה הנפשי אשר מתפתח לרמה בוגרת יותר של תפקוד, דרך עימות, הבהרה, פירושים, ועיבוד התוצאה היא אינטגרציה מוגברת של רגשות ויחסיי אובייקט, וקונפליקט פנימי מופחת. כל אלו יוצרים דרך חדשה להתנהג מול גירויים אשר חוזרים על עצמם.

7. הזדהות השלכתית היא מנגנון של החצנת יחסי אובייקט מופנמים במסגרת מצבים בינאישיים דרך הפעלת תכונות מסוימות אצל האובייקט החיצוני ע”י תמרון ההתנהגות שלו. למשליך יש קושי להכיל רגשות שונים, כגון רגשות אשם ופחד, ולכן הוא משליך אותם על הזולת, כדי שיכיל אותם ויחזיק אותם עבורו. המשליך והמושלך מזדהים כל אחד עם חלק אחר של מערכת יחסים משלימה.

לדוגמא, אדם בא לטיפול עם תחושת אשם וכעס על עצמו. האינטימיות והחשיפה בטיפול גורמות לו חרדה וקושי לשאת את הכעס והאשמה ורצון להשליך את הכעס הלא רצוי כלפי עצמו על המטפל. לראות בו בתור גורם התסכול בחייו [מנגנון השלכה]. כעת המטופל מתחיל להתנהג כאילו המטפל הוא הגורם המתסכל בחייו (למשל באמצעות התנהגויות של התנגדות כמו שתיקה, היעדרויות, העלמת מידע, תלונות נגדו וכו'). המטופל מעודד (בצורה לא מודעת) את המטפל להרגיש את אותן תחושות שחווה על עצמו והשליכן ממנו (אשמה, חוסר אונים, תסכול וכעס). המטפל, במידה ואינו מודע לתהליך זה שמתרחש, עלול לבטא את כעסו בדרכים שונות כולל דחיית המפגשים, פרשנויות מוקדמות ופוגעות במטופל ועוד. כך למעשה הוא גורם למטופל לחוש מחדש את אותן תחושות פנימיות שהשליך מעצמו (אך הפעם מקורן חיצוני דרך האובייקט המושלך).

בקבוצה, לדוגמא, חבר/הקבוצה כולה משליכים תכונות על חבר אחר. לרוב לחבר זה יש כבר גינוני התנהגות המאפשרים השלכה של תכונות מסוימות עליו [כמו תמיר בתפקיד השעיר לעזאזל] ומעודדים אותו להתנהג בצורה מתנגדת או סוטה.

[ טעות תהיה מצד המנחה לראות בהתנהגותו של אותו חבר כפועל יוצא מתכונותיו האישיות. עליו להבין שהתנהגותו אף נושאת מטען קבוצתי כבד. שהקבוצה מעודדת אותו באופן פסיבי להתנהגות זאת בשל חוסר היכולת שלה להתמודד לבטא את הקשיים והחרדות. הקבוצה אף עשויה לעודד את המנחה לנהוג כלפיו בצורה דוחה, מענישה, לועגת או אף להעזיבו מהקבוצה.

על כן חשוב שהמטפל יהיה ערני לתהליך זה שעלול להתרחש ולהיות מודע לרגשות שמעורר בו המטופל. האם הוא מתומרן לתוך פנטזיות שאינן שלו (ביון) ועל איזה צורך של המטופל הוא עונה.

על המטפל לא רק להראות למטופל את החלקים שהשליך עליו, אלא גם לנהוג בדרך אחרת מזו שהמטופל ציפה שיגיב. עליו לעבד ולהכיל את התחושות הללו ולהראות למטופל שאפשר לשבור את מעגל הקסמים הזה ולהתמודד אחרת עם התחושות הקשות הללו שהוא חש מבפנים.] (מתוך מאמר של רויטמן, שלא היה לבחינה)


קבוצה ב - מועד א- 2008

מבחן בקורס: שיטות התערבות עם הקבוצה

חלק א' – 40% מהציון

תיאור סיטואציה בקבוצה: הנחיות –

קרא בעיון את תיאור המקרה. ענה על השאלות הבאות, המתייחסות למושגים דינאמיים בקבוצה. הסתמך על החומר התיאורטי הרלוונטי.

שאלות:

  1. הבחן בין התהליך והתוכן בקטע, מהי הדילמה של הקבוצה כשלם, בסס תיאורטית.
  2. מהם ביטויי ההתנגדות בקטע, תאר ונתח את משמעותם.
  3. מהם ביטויי ההעברה בקטע, תאר ונתח את משמעותם.
  4. נתח את התערבות המנחים, נסה להבין את מניעיה. הצע התערבות חלופית ונמק אותה.

תיאור סיטואציה בקבוצה

רוני נמצא בקבוצה הטיפולית מזה כשנתיים. מכיוון שמרגיש הרבה יותר טוב והיחסים עם בת זוגו הולכים ומעמיקים, הוא חש שהגשים את מטרותיו. המנחים רחל ומשה מגיבים על החלטתו.

רחל: אני שמחה מאד לשמוע על ההחלטה שלך. נראה לי באמת שכבר תקופה אתה מוכן לסיים.

משה: אני מצטרף לברכות.

בקבוצה משתררת שתיקה.

יעל: טוב, כל הכבוד, רוני. תראו איך רחל ומשה מתמוגגים.

דורון: התלמיד המצטיין בכיתה. באמת, רוני, שיחקת אותה.

נעמה: אני רוצה להגיד בלי ציניות שזה ממש מרגש. יחד עם זאת, זה מעלה אצלי שאלות לגבי עצמי.

משה: למה כוונתך?

נעמה: לא יודעת בדיוק.

גבי ותמר מחליפים דברים ביניהם בשקט.

רחל: מה קורה באגף שלכם?

גבי ותמר: כלום.

גבי: זה מזכיר לי שכשהייתי בי”א קיבלו את אחי לקורס טייס, כל המשפחה נכנסה לאטרף.

עומר: לא יודע למה, אבל, אני נעשה נורא עצבני פתאום. אין לי חשק לשבת פה עכשיו.

רחל: מה קורה בקבוצה, חבר'ה?

חלק ב' – 60%

ענה על 4 מתוך 5 השאלות הבאות. הקפד על תשובה מאורגנת, ממוקדת ומנומקת.

  1. מהם שלבי התפתחות הקו-הנחיה בקבוצה? מנה אותם ותאר את הקשיים שעלולים לעלות בכל אחד מהם.
  2. הסבר מהו מושג המטריצה הקבוצתית, על פי פוקס. הבא דוגמה.
  3. על פי מאמרה של ברגר, הסבר את המושגים קנאה ונדיבות בקו הנחיה והצע דרך לעיבוד תחושות אלו.
  4. על פי אורמונט, פרט את סוגי ההתנגדויות למיידיות (לכאן ועכשיו) בקבוצה, ומהי ההתערבות הרצויה של המנחה, הבא דוגמא.
  5. מהם הקריטריונים לאי קבלה לקבוצה טיפולית על פי יאלום. הסבר את הרציונל העומד מאחורי קריטריונים אלו.

בהצלחה!


שחזור – ש.ה. עם הקבוצה, הסבה ב', מועד א' 2007

1. האוכלוסיה המתאימה ביותר לLTIG היא:

  1. דיכאוניים
  2. בעלי יכולת לאינטרוספקציה
  3. סכיזורפנים ברמיסיה
  4. כל התשובות נכונות

2. הפחד העיקרי בקבוצה הוא:

  1. מאובדן הזהות העצמית
  2. מהיבלעות
  3. חרדת סירוס

3. ביטוי של אנטי-גרופ (/הגורם להיווצרות אנטי גרופ.?) בקבוצה יכול להיות:

  1. רצון של הקבוצה לסלק את המנחה
  2. בחירת “שעיר לעזאזל” – מאחד החברים או מהמנחים
  3. פחד של הקבוצה מפני התוקפנות של עצמה
  4. כל התשובות נכונות

4. מה אינו יתרון בקו הנחיה לאנשים עם הפרעות אישיות חמורות

א. העמקת הפיצול

ב. המשכיות

5. ההבדל בין העברה נגדית בטיפול פרטני להעברה בקבוצה:

א. בקבוצה ההעברה תהיה שכיחה ועוצמתית יותר

ב. ההעברה בטיפול הפרטני תהיה עוצמתית יותר

ג. העברה בטיפול פרטני תהיה שכיחה יותר

6. קבוצת העבודה של ביון היא קבוצה שבה: (התשובות עסקו גם בזיווג ובתלות- שתיהם אינן נכונות)

א. שפועלת לפי רעיון משיחי ש...

ב. תפקוד מקביל לתפקוד האגו של אדם בוגר

ג. (משהו עם הבנה בין אני ללא-אני)

7. בלשכת הרווחה פותחים קבוצה לאמהות חד-הוריות אתיופיות לילדים מתבגרים. עפ”י התיאוריה הפסיכו-חינוכית, מטרת הקבוצה תהיה:

  1. הקמת מועדונית
  2. עבודה על הספרציה
  3. עבודה על היכולת להיות לבד (capacity to be alone)
  4. עבודה על האגו ויחסי אובייקט?

8. מה לא מאפיין את הקבוצה הבלתי נראית:

  1. תהליך של ראיית הקבוצה כמכלול
  2. הסתכלות על תפקיד היחיד
  3. הסתכלות על התהליך הקבוצתי
  4. עבודה על הבלתי מודע (תהליך דינמי בקבוצה)

9. מטרת המנחה בפתרון התנגדות

א. (לעמת עם הכשל הסטרוקטוראלי

ב. אף תשובה לא נכונה

ג. העצמת המטופל....

ד. העצמת המטופל וחינוכו...

10. על פי אורמונט התנגדות לאינטימיות:

  1. תבוא לידי ביטוי בעיסוק בעבר
  2. תבוא לידי ביטוי בעיסוק בעתיד
  3. תבוא לידי ביטוי בעיסוק מחוץ לקבוצה
  4. כל התשובות נכונות

11. התנגדות בקבוצה (ע”פ אורמונט אני חושבת)

  1. תביא לתקיעות התהליך
  2. תגרום לשינוי

שחזור שיטות התערבות עם הקבוצה: 2007, מועד א

וינאטה 1

א: אתמול עשו לגיסתי מביסת יום הולדת, הבנות שלה טרחו מאוד, אם אני לא איזום לעצמי לא יהיה לי.

משתתף ב': אני עשיתי לאשתי מסיבת יום הולדת והיא בקושי הודתה לי.

משתתפת ד': אנחנו בקבוצה זה משהו מיוחד. כולם אוהבים את כולם. רק שלא יכניסו לנו משתתף חדש לקבוצה.

המנחה (בחודש שישי להריונה): אני שמחה שבקבוצה הזו כולם מרגישים טוב.

  1. (לא זוכרת את הניסוח) לתאר מה התהליך שקורה בקבוצה
  2. זהה מוטיבים של העברה.
  3. מהי העברה נגדית וחווה דעה לגבי התערבות ותגובת המנחה. הצע התערבות חלופית

ויניאטה 2:

בקבוצה שדנה בנושאים בין אישיים, לאחר ששבוע קודם היו קונפליקטים ועלו נושאים כואבים בין הקבוצה:

רינת: שבוע שעבר עלו תכנים קשים...

קבוצה שותקת.

רינת: מה הקבוצה שותקת? חשבתי לעצמי

משתתף א קטוע אותה: נמאב מההתבחבשות הזו, יש עוד דברםי אמתיים שקורים חוץ מהקבוצה

יעל: צלמה אתה מתכוון.

משתתף א: את רואה, רינת אפשר גם לדבר בצורה אחרת.

דלית: כן, את פוגע בנו, את מדברת אלי ונות לי פקודות היה לי מזה מספקי כבר בבית.

רינת: אני רואה שהחלטתם להתלבש עליי.

יעל: בואו ניכנס ל]רופורציות

אני: את תמיד מגנה עליה, יש כאם חברם שנפגעים מרינת בקבוצה, צריך לדבר על זה, היא מדברת בצורה מורתית, זה כמו שאבא שלי היה אומר לי, אני אני צריך לדבר איתך, וכבר הייתי מת מפחד.

1) מה הם ביטויי ההתנגדות?

2) מהם ביטויי ההעברה בקבוצה?

3) מהם ביטויי העברה נגדית של המנחות אם היו, חווה דעתך, הצעי התערבות חלופית.

חלק אמריקאי:

1) אנטי גרופ:

  1. שרוצים לסלק המנחה
  2. שהופכים את המנחה לשעיר לעזאזל
  3. קבוצות הרסניי(ם בקבוצה שהקבוצה לא יכולה להכיל ומשליכים על המנחה, על הקבוצה, או על חבר מהקבוצה. (ג' נכון)
  4. הכל נכון


2) החרדה הגדולה בקבוצה:

  1. אובדן הזהות העצמי (א')
  2. בליעה
  3. פחד מסרוס
  4. ?

3) מה אין הקבוצה הבלתי נראית

  1. דדקוטיבי
  2. אנדוקטיבי (נכון)
  3. קול הקבוצה
  4. ?

4) ברווחה פותחים קבוצה לאמהות אתיופיות חד הוריות לילדים מתבגרים, לפי הגישה הפסכו- חברתי מה תעשה?

  1. לעזור להם להשיג את היכולת להיות לבד (capacity to be alone
  2. פתיחת מעון ילדים
  3. ללמד אותן דיפרנציה (נכון)


5) מהי התנגדות בקבוצה: (התשובות היו בניסוח אחר, אבל זו הייתה הכוונה)

א. לדבר על העבר

ב. לדבר על העתיד

ג. לדבר מחוץ לקבוצה

ד. הכול נכון (נכון)

6) מה מאפיין התנגדות:

א. עוצר את הקבוצה

ב. הכול נכון (נכון)

ג. פחד להיכנס לתכנים אינטימיים

7) מ לא מהווה יתרון בהנחיה בקו בקבוצה של משתתפים עם הפרעות אישיות קשות:

א. להעמיק את הפיצול (נכון)

ב. לתת תמיכה למנחים

ג. להתמודד עם נושאים קשים

ד.

8) לקבוצה מסוג LTSG הכי מתאים:

א. סכיזופרנים ברמיסיה (נכון)

ב. דיכאוניים

9) קבוצת העבודה של ביון היא קבוצה שבה:

א. (משהו עם משיח)

ב. תפקוד מקביל לתפקוד האגו של אדם בוגר

ג. (משהו עם הבנה בין אני ללא-אני)

10) ההבדל בין העברה בטיפל פרטני להעברה בקבוצה:

א. בקבוצה ההעברה תהיה שכיחה וברורה יותר

ב. ההעברה בטיפול הפרטני תהיה ברורה יותר

ג. אין הבדל בין העברה בקבוצה פרטנית לקבוצתית


דוגמאות למבחנים

מבחן 1

א. אתה שוקל בניית קבוצה במחלקה. קרא בעיון את תיאוד המקרה . ענה על השאלות הבאות הנוגעות לתהליך בניית הקבוצה. הקפד על הגדרת המושגים תוך הסתמכות על החומר התיאורטי הרלוונטי.

תיאור מקרה-תהליך בניית הקבוצה:

השרות הסוציאלי בביטוח לאומי ערך סקר בקרב מפוטרי היי-טק שקיבלו דמי אבטלה בשנה האחרונה. הממצאים מראים כי: המפוטרים בגילאי 25-55 . 70% מתוך המפוטרים הם גברים. מחציתם מעל גיל ארבעים. רוב המפוטרים בחצי השנה האחרונה עסוקים בחיפוש אינטנסיבי אחר עבודה. בקרב המפוטרים למעלה מ-6 חודשים, דיווחו 40% מהמפוטרים כי התייאשו ממציאת עבודה, והם מעבירים את הזמן בסידורים ועיסוקים הקשורים לבית. כ-50% מהמפוטרים הגברים דיווחו על בעיות ביחסים עם בת הזוג, שהתעוררו בעקבות הפיטורין. רק כ-20% מהמפוטרות הנשים דיווחו על בעיות בקשר הזוגי. 10% מהמפוטרים דיווחו על תופעות של חוסר שינה , עצבנות יתר, הסתגרות בבית, התפרצויות בכי ועד מחשבות אובדניות.

- הגדר את אוכלוסית היעד לקבוצה ומהן מטרות הקבוצה

-תאר את מודל הקבוצה:סוג הקבוצה,אוריינטציה טיפולית, יחידת ההנחייה.

-מהם הקריטריונים למיון וסיווג המטופלים לקבוצה

-פרט דילמות אפשריות לגבי שילוב הקבוצה בארגון

-על אילו כוחות מרפאים/טיפוליים של קבוצה הינך מתבסס

ב. הנחיות: אתה שוקל התערבות כמנחה קבוצה. קרא בעיון את תיאור הסיטואציה הקבוצתית. ענה על כל השאלות הבאות המתייחסות למושגים דינמיים בקבוצה. הקפד על הגדרת המושגים תוך הסתמכות על החומר התיאורטי הרלוונטי.

תיאור סיטואציה בקבוצה:

בקבוצה טיפולית הנערכת במרפאה לבריאות הנפש המנחה מודיע על הצטרפות משתתפת חדשה לקבוצה בעוד שני מפגשים. יואב מספר על הקשר שלו עם החברה שלו, “היא כבר אמרה לי שהיא אוהבת אותי, אבל אני לא מסוגל להשיב לה ב”אותו מטבע”, לא מרגיש שאוהב אותה ולא רצה לשקר לה. החברה אמרה לי שכדאי לי להמשיך בטיפול בקבוצה.אבל לא יודע כמה הקבוצה נותנת לי.

אורטל מספרת על אכזבה בקשר עם החבר, “נסעתי אליו והרגשתי נפלא,אח”כ פגשתי אותו והיה לא נעים הוא בקושי מדבר,סיפרתי לו על הבעיות בעבודה והוא בקושי עונה. מרגישה שהוא עומד להגיד לי שזה לא זה, וזה כל פעם קורה לי”.

עופר מספר על נסיעה לחו”ל, נסע לסופשבוע עם החברה שלו, הצטרף אליהם בחור שמצא עצמו בלי כסף, עופר התנדב להלוות לו כסף והבחור נשאר איתם כל הטיול, עשו איתו הרבה דברים.

אורטל שואלת:”למה עשית את זה, אם אני הייתי חברה שלך הייתי כועסת.אותי מרגיז שגם בבית אני צריכה לדאוג לאחי כל הזמן, אף פעם לא חושבים עלי”.

יניב חושב שזה לא היה לעניין: “נסעת עם החברה שלך לנסיעה רומנטית ואתה מוסיף מישהו”.

עופר: “אני לא אוהב נוןפש. הנוכחות של הבחור מיתנה את אי השקט שאני מרגיש כשאני לא עובד.

יש שתיקה והמנחה חושב על התערבות מתאימה...

-מהי הדילמה של הקבוצה כשלם?

-מהם ביטויי העברה המופיעים בתיאור המפגש?

-מה חוסם את הקירבה באירוע?ציין את מקורות ההתנגדות

-עם אלו קשיים אישיים עלול המנחה להיפגש בסיטואתיה הקבוצתית?

-הצע התערבות למנחה ונמק אותה

מבחן 2

1. השווה בין תפקיד המנחה בקבוצה לתפקיד האם על פי ןיניקוט.

2. תאר את המנגנונים הפסיכולוגים המרכזיים המביאים לשינוי בקבוצה.

3. הסבר את חשיבותם של משתני המסגרת (זמן, מקום וכו') לתהליך הקבוצתי.

4. הגדר מהי התנגדות ומהן דרכי הטיפול בה. הבא דוגמא.

5. “העברה נגדית עלולה להיות מכשול לעבודת המנחה”. הסבר והדגם.

6. תאר את שלבי התפתחות העבודה בקו -תרפיה


  1. למחלקת הרווחה הגיעו פניות מגננות אשר דיווחו שיש ילדים שסובלים מהזנחה ומפגיעה פיזית. הצע התערבות קבוצתית בהתאם.
  2. הגיעו לרווחה פניות ממספר נשים שהמשפחה שלהם במצוקה והן עברו תהליך של גירושים או פירוד. והם סובלות ממשבר הורי, מבעיות כלכליות ומדיווחים שהילדים בבית הספר יורדים לאחרונה בציונים ובתפקוד הלימודי. הצע התערבות קבוצתית בהתאם.

מתוך מצבים אלה יש להתייחס למי אוכלוסיית ההתערבות, לארגון, ללקוחות, ליחידת ההנחיה, למשך הקבוצה וטיבה, להרכב הקבוצתי וכל השאלות הרלוונטיות לשלב תכנון קבוצה.

ויניאטה:

משתתפת א': מספרת שיצאה עם בעלה ועוד זוג של חברים לבילוי והיא קינאה באשה של הזוג שבעלה פרגן לה ואילו בעלה של המשתתפת לא מפרגן לה.

משתתף ב': מספר שיש במקום עבודתו עובד חדש שהבוס מאוד מעריך אותו ופחות מעריך כעת את אותו משתתף כתוצאה מכך. פוחד שהבוס ישכח את כל הדברים הטובים שעשה בתור עובד.

משתתפת ג': מה איכפת לך? כאן אנו מפרגנים לך.

משתתפת ד': אנחנו בקבוצה זה משהו מיוחד. כולם אוהבים את כולם. רק שלא יכניסו לנו משתתף חדש לקבוצה.

המנחה (בחודש שישי להריונה): אני שמחה שבקבוצה הזו כולם מרגישים טוב.

זהה מוטיבים של העברה, העברה נגדית וחווה דעה לגבי התערבות ותגובת המנחה. הצע התערבות חלופית. (העברה נגדית: אם המנחה לא משרתת את צרכי הקבוצה כנראה יש כאן העברה נגדית ממה שהעבירה בכיתה על מייבל כוהן).

שאלות על המאמרים:

  1. הזדהות השלכתית: הגדר ותן דוגמאות.
  2. סוגי התנגדויות ל”מיידיות”: לפי המאמר של אורמונד. הגדר ובחר אחד מהסוגים והדגם אותו.
  3. קנאה בקו- הנחייה: מה זה (מתוך המאמר על קינאה ונדיבות).

Locations of visitors to this page