שיטות התערבות עם הפרט א' | ||||
רעיון מרכזי | מושגים | מחקרים | הערות | |
1. Compton, B.R., & Galoway, B., (1999). Becoming a helper | למה להיות מטפל, למה? צרכים בסיסיים של מטפל:
זה טבעי ואף רצוי לחוש אמביוולנטי להיותך מטפל. המקצועות הטיפוליים אינם לכולם, ויש מאפיינים שיקשו על העבודה הזו, בעיקר חוסר כנות ופתיחות לשינוי. תכונות המטפל האידיאלי:
הערכה של מועמדים ללימודים לעבודה טיפולית נעשית על פי המאפיינים הבאים: רגישות, נוכחות אישית, חמלה ואמפתיה, גמישות ונכונות לקבלת משוב, כנות, רמת היותך דמות לחיקוי ורמת התובנה שאתה מפגין. | בחירת תחום מקצועי לעתים תלמידים שרוצים להיכנס לתחום מסוים מוצאים את עצמם הופכים את התחום כחיובי ביותר ואידיאלי מאוד. אך צריך לבחון את העניין מבחינה מציאותית ולראות את התחום בשטח ואיך אנו נכנסים לתוכו, ואם באמת אנו מתאימים. כדאי לשאול אנשים במה הם עוסקים במשך השבוע, מה האתגרים ומה הדרישות. כאשר אתה בוחר בתכנית לימודים מסוים תשאל את עצמך אם אכן התכנית מתאימה לך ועונה על מה שאתה רוצה לעשות בעתיד. לעיתים עבודה בשטח או תצפית שדה בתחומים שונים במקצוע מאפשרים מפגש עם סוגי לקוחות שונים ובכך יכולים לתת מידע רחב על המקצוע ולהקל על ההחלטה.
תחום העבודה הסוציאלית
נקודות שכדאי לשקול אותם בעת בחירת כיוון תחום העיסוק היום יש צורך בגמישות לעבוד עם מגוון גדול של אנשים ותרבויות בכדי להסתדר בשוק העבודה. אך עליך גם לבדוק איפה תוכל להוציא את הכשרונות שלך החוצה ולממש את היכולות שלך. עימ"ע
ערכי העבודה- הם התקוות אותן אנו מנסים להשיג במקצוע. ערכי העבודה הם היבט חשוב של מערכת הערכים הכוללת שלנו. זיהוי דברים אלו המביאים משמעות לחיינו הינם חיוניים אם אנו מקוים למצוא קריירה שיש בה ערך אישי עבורנו. |
| |
2. קייסמנט, פ. (1985). תהליכי חיפוש וגילוי בחוויה הטיפולית. ללמוד מן המטופל, דביר, תא. | ||||
3. עומר, ח. (1997). הסיפור האמפטי. שיחות, יב(1), 13-20. | הטיפול נתקע כשהמטפל מציג למטופל פרשנות לא מתאימה (מעליבה, סותרת את רגשותיו, ערכיו, תיאוריו, נחוות כזרה או מופשטת, נמסרת בטון או במילים הלא נכונות) תגובות לגישה החדשה הזו- מטפלים הגבילו עצמם לשאלות בלבד, למטופל הזכות לפסוק, חיפוש פרשנות מוסכמת על שני הצדדים שעליה המטופל יוכל לומר ש"זה אני". צמיחת ושינויי סיפורים אמפטיים-אין גישה ישירה לנפש, פועלים מבחוץ בניסוי וטעייה. יש השערה ראשונית הנוצרת מסכמות וקטגוריות של המטפל. הסיפור האמפטי הוא תוצאה של השתדלות המטפל לחרוג מגבולותיו המושגיים- אי הסכמת המטופל עם השרטוט הראשוני עוצרת את הדיאלוג הטיפולי ויש לבחון את הסיפור מחדש ולהודות בכך שזהו סיפור חיצוני (לא תואם). הצלחת המושג סיפור- ביטול ההנחה שהטיפול חושף אמת יחידה. קבלת ההנחה שהמוח מבנה את העולם הנתפס. עליית ההרמנויטיקה והפילו' של הלשון כהשקפה כללית על ידע ותרבות. אהבתם של הפסיכותרפיסטים לספור מקרה עשוי טוב (טיפול טוב=סיפור טוב) וההבנה שהסיפורים האישיים שאנשים למדו להאמין בהם ולהוציא אותם לפועל ממלאים תפקיד חיוני בחייהם. התערבות מכרעת- לרפא את הטיפול עצמו ולא את המטופל. מבוי סתום נוצר בין היתר בגלל שהמטפל אימץ סיפור חיצוני שלא מקובל על המטופל. על המטפל להודות בטעות ולהציע סיפור מתוקן. אם ההתערבות מצליחה ממשיכים בשיח הטיפולי על בסיס חדש. | התנגדות- טיעון נגד המושג, הדחייה היא כלפי הסיפור שאינו תואם. למטפל אין חזקה על האמת ואינו יכול להחליט על מקורה. אמפטיה- בעבר הד רגשי אמיתי ומיידי, כיום תוצאה של תהליך הבנייה פעיל. תוכל להתבטא בהנהון בטקסט היפנוטי מורכב או במכתב טיפולי. המשותף לאפשרויות הוא ההשתדלות להבנות ולחוות את המציאות הפנימית של המטופל. אנו יכולים להיות אמפטיים רק כלפי הגיבורים שאנו מחברים. תהליך האמפטיה הוא מתמשך, מהמפגש הראשון המטפל במאמץ לגבור על מגבלות סיפוריו החיצוניים הבלתי נמנעים. בכל פגישה יתכן שינוי בכיוון האמפטי. סיפור חיצוני-נחוץ לצד המקצועי החיצוני לטיפול. שימוש במונחים דיאגנוסטיים ותיאורטיים, זה סיפור שמטופל לא מכיר בו לרוב (ההתנגדות היא כשהמטופל חושב שהמטפל חייב לקבל זאת). המטופל יכול לקבל סיפור חיצוני גם מסביבתו ואף לאמץ זאת גם אם אינו מזהה עצמו ככזה. סיפור אמפטי- ההגיון הרגשי הפנימי. הגיון- התנהגותו סבירה ונובעת מערכיו ותנאי חייו. רגשי- התנהגות לא רק במונחי תועלת אלא באופן ההולם לערכיו ותגובותיו הרגשיות. פנימי- ההגיון בסיפור צריך להיות שקוף לחלוטין למטופל. | שייפר- על אמפתיה- להיות אמפטי לא רק לסבל, גם להגיון הרגשי. לא בתגובה צדקנית ספונטנית אלא בתהליך מנטאלי של הבנייה. ההנחה שהדפוס הבעייתי הוא הישרדותי והגיוני ולא קורבנות פסיבית. האמפתיה היא עם "גיבור הסיפור" ולא עם המטופל. | הביקורת- המטפל הופך ל"דרשן", מונולוגים ארוכים מצידו לא תורמים לטיפוח אווירת שיתוף פעולה. התשובה לביקורת- להבדיל בין טיפול כתהליך מתמשך לבין המקרה בו נמסר סיפור חדש לחלוטין. |
4. אלקרינאוי, ע. (1998). תרומת הגישה ההבנייתית לפרקטיקה המקצועית בחברה רב-תרבותית. חברה ורווחה, 18 (2), 253-267. | הגישה ההבניתית מדגישה כי הכרת המטופלים תוך התייחסות הולמת לרקעם התרבותי היא הערובה לעבודה מיקצועית מוצלחת. אחד האתגרים הגדולים של העו"ס היא להיענות באופן יצירתי לצורכיהם של אנשים המשתייכים לתרבויות שונות.. המאמר בוחן את הבעייתיות הכרוכה בעבודה בחברה רב תרבותית ודרכי התמודדות. 2 גישות נדונות בהקשר זה: הגישה האמית: מתמקדת בקבוצה תרבותית מסוימת ובצרכים הייחודים לה. (יתרון בהתערבות טיפולית עם אוכ' בעלת ייחוד תרבותי מובחן !! (אתיופים, בידואים) . צריך לשים לב כי גם בתוך קבוצה תרבותית ייחודית יכולים להיות הבדלים. גישה אתית – מושגים אוניברסליים להבנת התנהגות , נק' מבט אוביקטיבית., חיצונית. תוכן טיפול: מטרת תהליך השינוי ומוקד ההתערבות תהליך טיפול: דרכים שבהן מתמודדים המטפל והמטופל עם הבעיות ופועלים יחדיו להשגת המטרות הטיפוליות. לתהליך הטיפול 2 רמות התייחסות: תיאוריה פורמלית: הנחות ותפיסות המבוססות על תיאוריות פורמליות מקובלות בספרות המיקצועית. תיאוריה בלתי פורמלית: הנחותיו ותפיסותיו האישיות של המטופל לגבי הגורמים לבעייתו מעין "מודל הסבר". האם תיאוריות פורמליות ישימות בכל הנוגע לטיפול באוכ' בעלת שונות תרבותית? ואיזה חלק יש לתת לתיאוריות הבלתי פורמליות? אנתרופולגים וחוקרי תרבות מסכימים כי פעולות אנושיות יכולות להיות מוסברות רק בהיקשרים התרבותיים הייחודיים שלהם למרות שיש מידה מינימלית של אוניברסליות שרלוונטית לכל בני אנוש. (דוגמא – "פסיכולוגיית העצמי" רלוונטית ומתאימה לתרבויות שונות אך בתרבויות מסורתיות דוגמת המסורת ההינדית פסיכולגיית העצמי תקבל משמעות אחרת לגמרי...) המציאות כיום היא שמרבית ההכשרות נותנות מקום לתיאוריות פורמליות ותשומת לב מועטה מידי לתיאוריה בלתי פורמלית. | הגישה ההבנתית מבקשת להתמודד עם בעיה זו: גישה זו נגזרת מהפסיכולוגיה החברתית וגורסת כי אין יכולת להכיר מציאות אוביקטיבית אחת ללא הדגשת ההיבטים התרבותיים והחברתיים שלה. עמדה זו קוראת תיגר על הגישה כי עקרונות אוניברסליים להבנת התנהגותם של בני אנוש מכירה בקיומו של השונה, אינה מתכחשת לו או מדכאת אותו. גישה ההבניתית מובילה לפתיחות ועשויה למנוע היווצרות סטיראוטופים. המטפל רגיש לשינויים תרבותיים ומתייחס אליהם כחלק מהמערך הטיפולי. תהליך הטיפול ע"פ גישה זו בעל 5 שלבים:
|
לסיכום: הבנת עולמו של המטופל צריכה להיות מוזנת בתוך התהליך הטיפולי, לשמש בסיס לבדיקת פתרונות בעלי זיקות תרבותיות רלוונטיות למטופל. זאת ועוד - ראיית הבעיה בהתייחסות לרקע התרבותי עוזרת למטפל לאבחן את מקורות הבעיה, אפשרויות מניעתה, מקורות העברה השונים ומכאן תשפיע על כל התהליך הטיפולי. הגישה ההבניתית מבוססת על מס' עקרונות: הבעיה היא הבניית מציאות של המטופל. היא אינה סטטית מתפתחת ודינמית בתגובה לסביבה. תהליך הטיפול הוא הדדי, המטפל אינו מומחה אלא שותף בעל שיטת התערבות - שנכנס באופן זמני לעולמו של המטופל כדי לסייע לו. התהליך הטיפולי נבנה מתוך רגישות, פתיחות והתחשבות תרבותית המבוססת על אמפטיה וכבוד הדדי. | |
5. רוזנהיים, א. (1990). פרק ד'- ציפיות המטופל. אדם נפגש עם עצמו. ירושלים- הוצאת שוקן. ע' 49-60. | ציפיות המטופל:
| הד שתיקה- המטפל יהווה הד שקט. מול הד פעיל. שיטת "הגזר והמקל" החברתית- גוברים סיכויי האדם לקבל יותר אם יתן יותר. דוגמא לחרדה נוירוטית- לאחר שאדם הפנים את ציפיות החברה, החרדה עולה בו כאשר הוא מגלה רצונות פנימיים שאינם מקובלים חברתית. | ||
6. Perlman, H.H., ( 1967 ). Social Casework. CH. 8 | פרק 8 – אדם, בעיה, מקום ותהליך בשלב ההתחלתי:
|
|
|
|
Perlman, H.H., ( 1967 ). Social Casework. CH. 9 | פרק 9 – תוכן בשלב ההתחלתי:
|
|
|
|
Perlman, H.H., ( 1967 ). Social Casework. CH. 10 | פרק 10- השיטה הטיפולית בשלב הראשוני. - יכולה להשתנות במהלך הטיפול אבל היא נכללת כבר בראיונות הראשונים. השיטה: 1. להעלות את הבטחון של המטופל, את תקוותיו 2. לעזור לו לחשוב על בעיתו 3. לעזור לו לכוון את צרכיו ביחס לשירותי הסוכנות ולמטרה. 4. לגייס את המטופל להשתתף בפתרון הבעיה. התיחסות ללקוח שילוב עיקבי של קבלה, הכלה, תגובתיות ומקצועיות. לפעמים הלקוח יהיה כ"כ שקוע בעצמו וישכח מי עומד מולו. יש להזכיר לו. לעזור למטופל לספר על בעיותיו הסוכן לא רק מקשיב, הוא גם צד פעיל בעזרתו ללקוח לספר על עצמו ועל בעיתו: דרך הכוונה ומיקוד. לפעמים יספיק הינהון בראש, אך במידה וללקוח קשה לבטא את הקושי, הסוכן ינקוט בצעדים פעילים יותר: שאלות ישירות, הכלה. הבעת ההבנה מצד הסוכן היא כבר צעד לעזרה. מיקוד מול פיזור/הטייה 1. כאשר קיימות כמה בעיות, הלקוח עלול למצוא עצמו אבוד. 2. גם לבעיה אחת יש כמה רבדים. 3. במצוקה, מתח- הלקוח "יורד מהפסים". דרך שאלות, הערות והצעות, אחריות הסוכן היא לעזור ללקוח להתמקד. באיזה מהקשיים להתחיל לטפל קודם? הקריטריונים: - הדחיפות - החלק שקשור בצורה הכי אינטימית וישירה לבעיה כולה - החלק בבעיה שהלקוח מרגיש שהוא יכול לנהל. היכולות והמוטיבציה של הלקוח לקבל עזרה מהסוכונות יבואו לידי ביטוי בדרך שיבחר לטפל בבעיה. לעזור ללקוח "לשכור" את שירותי הסוכנות לא פחות חשוב מהגדרת הבעיה של הלקוח היא להבין את טבע הפתרון שהלקוח מחפש. יהיו לקוחות שיצפו לדברים שאינם אפשריים/שלסוכנות אין את המשאבים ויהו לקוחות שלמעשה לא רוצים את עזרת הסוכונות. יש לברר את הדברים הללו כבר בפגישות הראשונות. ניתן ללמוד הרבה על הלקוח עפ"י הפתרון שהוא מציג. הסוכן עוזר ללקוח להגיע להחלטה לטפל בבעייתו. עליו ליגוע כבר בפגישות הראשונות בכל הספקות שעלולים לעלות אצל הלקוח(- וזאת מכיוון שישנם לקוחות שיראו מוטיבציה גבוהה ולא יחזרו עוד מכיוון שהספקות יעלו בביתם. ) - לא מוותרים גם על הלקוחות המתנגדים, יש לעשות מאמץ ולהגיע גם אל אלה, לברר את ההתנגדויות, להתחבר למקורות המוטיבציה של הלקוח, להכיר בזכות הלקוח להתנגד. אפשר להציע "תקופת מבחן". טכניקות טיפול הטכניקה היא הדרך הספציפית שבה מפורשת מתודולוגיה לפעולה. כל סוכן בוחר בדרך הטיפולית שלו. ככלל 2 סוגי תקשורת מדוברת של הסוכן: 1. שאלות והערות שמטרתן ליצור כמה שיור שית"פ של הלקוח 2. אינפורמציה וייעוץ כדי לתת הכוונה ללקוח. הלקוח מצפה לעצה מהסוכן. נהייתה נטייה לא לתת עצה- במטרה שהמטופל יגיע לפתרון לבדו. אולם חשוב לא להתעלם ולהקשיב לחרדה הנסתרת מאחורי השאלה "מה עלי לעשות". מצד שני, אם שאלת הלקוח באה מהצורך לדעת הסוכן לא יחשוש להביע את דעתו על פי המתודולוגיות והכישורים שלו. | "הכרה"- להציע את עצמך להכיל את האדם שמולך וייחודו. "הבנה"- תגובה מעט פרדוקסלית המשלבת רגישות והערכה מקצועית של הלקוח. “partializing the problem”- כשהבעיה מורכבת- לקחת חלק מסויים ממנה לטיפול ממוקד. ככלל, הדרך של האדם להתמודד עם בעיות הוא על ידי חלוקתו- הפיכת הבעיות לברות-ניהול ויצירת תחושת בטחון. . השאלות מופנות להגיון וההערות לרגשות הלקוח ולהבעת האמפטיה ע"י הסוכן.תפקידי ההערות: 1. להראות שהסוכן עם המטופל. 2. עוזרות להכניס את המטופל לפוקוס 3. שיקוף רגשות 4. עידוד חשיבה נוספת 5. לקשר בין הדברים 6. פרשנות 7. תמיכה באדם. | ||
7 . אוגדן, ת. (2003). הקצה הפרימיטיבי של החוויה. עם עובד, תא. עמ' 128-143. |
|
|
| |
8. רוזנהיים, א. (1990). החוזה הטיפולי- הרצוי והמצוי. אדם נפגש עם עצמו. ירושלים- הוצאת שוקן. ע' 44-49. | בתחילת הטיפול דרושה הסכמה בסיסית על כללי שיתוף הפעולה. עם זאת ישנם כללים שיוגדרו תוך כדי פעולה. תנאי הכרחי בקשר הטיפולי הוא קיום גבולות. כללים בסיסיים: שמירה על כבוד, מניעת פגיעה בגוף, מאמץ הדדי לדבוק במסגרות הזמן והמקום, שמירת סודיות. מכיוון שקיים פער בין ה"צרכן המוצהר" ל"צרכן האותנטי", החוזה צריך להיות גמיש ביחס לתכני הטיפול. | "מסגרת נאורה"- שומרת על האינטרסים של הצדדים לצד האפשרות לשאת ולתת על הכללים. | ||
10. רוזנהיים, א. (1990). פרק ח'- התהליך הטיפולי. אדם נפגש עם עצמו. ירושלים- הוצאת שוקן. עמ' 147 - 175 | ||||
11. בנימין, א. (1985). הראיון המסייע. ספרית פועלים. – עמ' 29 - 66 | ||||
12. בנבנישתי, ר. , (1984). האזנה ודיבוב בריאיון המסייע. אקדמון. – עמ' 27 - 77 | המאמר מתאר את השיחה הטיפולית כראיון הנערך בשני אופנים מילולית ולא מילולית. על המטפל ( המראיין) לנהוג בכמה שיטות טיפול על מנת להגיע לראיון מוצלח. הוא מבחין בין שלושה מרכזים אליהם צריך המטפל לשים לב. 1: התקשורת הבין אישית בין המטפל למטופל. 2. האזנה ודיבוב כמסיעים בראיון. 3. טכניקות דיבוב. התחושה הכללית שעולה מהמאמר היא שזאת רשימת מכולת של דברים שיש לעשות בטיפול אבל מצד שני זה יכול להוביל לתגובה הפוכה , אז תשברו את הראש מה לעשות..... או כמו כל מטפל טוב להיוןת סופר קשובים למטופל ולראות מה כל התערבות שאנועושים מעוררת בו והאם היא מתאימה לו, כי למרות שכל ישראל אחים עדין כולנו שונים זה מזה.... התקשורת הבין אישית . רעיון מרכזי: המטופל מביע את עצמו בצורה מילולית ולא מילולית המטפל מגיב לכך ע"י שיפוט הנאמר/ הסקת מסקנות בצורה ריגשית קוגנטיבית היכולה להופיע גם בהתנהגות מילולית ולא מילולית. המטופל קולט את מכלול הרגשות ומגיב בצורה רגשית קוגנטיבית משל עצמו. במידה והמטפל מצליח לקלוע בול לפירוש הנכון של סיפור המטופל ומשקף בצורה נאמנה נוצר מצב של שיתוף- ספירלה שהולכת ומתקדמת אך לא חוזרת על עצמה. כדי להצליח וליצור את תהליך הספירלה ישנם כמה סוגי הקשרים שהמטפל צריך לשים ליבו עליהם(מושגים בצהוב): הקשר תרבותי - קובע את צפיות המטופל, התנהגותו, שפת דימוים ואסיטואציות שבולטת במיוחד בתקשורת הבלתי מילולית. הקשר תפקודי: כדי להבין את מניעי המטופל צריך לדעת באיזה הקשר הגיע לטיפול האם הגיע מרצונו או שמא נכפה עליו( לא יודעת מאיפה הדוגמה לכך צצה בראשי אולי קצינת המבחן שלו מחיבת אותו להיות בטיפול?) כך נוכל להבין את המוטבציה של המטופל לטיפול.( מדוע לא מגיע, עוינות). האזנה ודיבוב בראיון המסייע. רעיון מרכזי: בראיון שמים דגש על תפקיד המטפל כשואל שאלות ומזניחים את תפקיד המטפל כמאזין . 1950 פרויד טען כי האזנה נכונה יכולה לחשוף ולעלות למודע תכנים בלתי מודעים. פריס וריכמן מתיחסים להאזנה כאל המיומנות המרכזית בטיפול. ולכן יש חשיבות להאזנה ולשם כך המציאו כמה טכניקות . בד בבד אין לשכוח שלהיות בקשב במאה אחוזים במהלך כל הפגישה הינו קשה מאוד, ולשם כך המציאו הפסיכלוגים מגוון תירוצים כדי לישב את מצפונם הקורע בשעה בה הם נרדמים בטיפול. להלן מגוון תירוצים: המטפל יכול לנדוד במחשבותיו כי משעמם לו, חושב על תגובה, רגשותיו מציפים אותו. הוא יכול להדביק את הפער מכיון שהמוח מעבד מידע מהר יותר מתהליך הדיבור בו נמצא המטופל. חלק מהבעיה בהאזנה נובע בגלל הצורך שלנו כבני אדם להגיב ולכן יש לזכור שזהו טיפול ואין לשפוט את דברי המטופל אלא לתת להם מקום, להבין מה המטופל משדר. דברי המטופל יכולים לפגוע בנו רגשית ובכך לעורר תקפנות, התגננות ולכן יש צורך לזהות את התחושות הללו מראש כדי שלא יפגעו בטיפול, אך מה לעשות כולנו בני אדם ולעיתים המטופלים מעוררים בנו חרדה( במיוחד שאתה בתחילת הדרך...) כדי להמודד איתה כדי לחשוב על 2 נושאים בהם ידונו בשיחה. אם מאבדים את חוט השיחה משעמום או המטופל מעורר בנו תקופנות זה לא הבעיה שלנו אלא של המטופל, זוהי הדרך בה הוא מתנהל בעולם וחווה אינטרקציות עם אנשים. | ישנם 2 סוגי האזנה: 1. האזנה כהתנהגות קליטה. א. המטפל צריך להיות מרוכז במטופל ולא לחכות להתערבות הבאה. ב. האזנה טובה דורשת מאמץ רגשי ומחשבתי. ג. מאזנים הן למסרים המילולים והלא מילולים. מידת ההתאמה בין שני ערוצי התקשורת. האזנה למה שלא נאמר. הגעת המטפל מוכן לפגישה ע"י התרכזות בציר המרכזי שמענין את המטפל אך צריך גם לשמור על ראש פתוח לעבור לנושאים שהמטופל מעלה . 2. האזנה כהתנהגות שידור- קליטת מסרים והעברתם ע"י האזנה. טכניקות האזנה: האזנה כשידור- פידבק. המדבר צריך משוב והמאזין צריך לספק אותו. האזנה וסינכרוניזציה- האזנה כמשוב חוזר- מהטפל משדר משוב חוזר בלתי מילולי , מעביר את התחושה שהוא מקשיב ובכך מראה למטופל שדבריו חשובים. טכניקות העברת מסרים בצורה לא מילולית: 1. מרחק בינאישי- המרחק בין המטפל למטופל מעיד על טיב הקשר. 2. תנוחת ישיבה- מטפל שיושב בידים ורגלים משולבות משדר סגירות. יש אפקט חזק למעבר בין תנוחה לתנוחה של המטופל ולכן יש לשים לב לכך, יותר מידי תנועות משדר למטופל שהמטפל לא רוצה להיותשם. | התאמת ראי- מצבים שמשקפים קרבה בין המטפל למטופל. 3. קשר עין: יוצר תחושה של קרבה מתן תשומת לב, אמפתיות. אך מצד שני מבטים ממושכים יוצרים תחושה של חודרנות וחוסר נוחות. 3 הגורמים הנ"ל מצביעים על אינטמיות ויש צורך באיזונם, שינוי אחד מבין הגורמים מוביל לשינוי בכולם. 4. הבעות פנים: האמצעי החשוב ביותר. מהוה עבור המטופל משוב מידי ולכן הבעות פניו של המטפל צריכות להתאים לתוכן השיחה. 5. הנהון ותגובות מילוליות קצרות: משפיע באופן חיובי, מראה למטופל שהמטפל נמצא בקשב. 6. האזנה כהתניה: חיזוק חיובי ושלילי ע"י התגובות של המטופל. אך יש לשים לב כי נושאים מסוימים גורמים לנו לרתיעה ואנו עושים התניה בלי שלים לב והמטופל יכול שלאלעלות את הנושא יותר. דיבוב. רעיון מרכזי: דיבוב הוא כל הפעולות שהמטפל מבצע כדי לאפשר למטופל לשתף אותו בעולמו. התנהגות הדיבוב צריכה להיות מכונת בהתאם לצרכי המטופל. דיבוב נעשה על פי האינפורמציה( כללית, ספיצפית) שאותה מבקש המטפל לקבל. מהי התועלת בדיבוב: 1. הדיבור מהווה שיחרור 2. הדיבוב מעורר במטופל שאלות , תהיות , גילוים שלא היה מודע להם. המרכיב החשוב כאן הוא תהליך הבדיקה ולא התשובה. הקשר עם המטופל יקבע אם וכיצד המטפל יוכל לדובב אותו ברגעים רגשים קשים. לכל מטפל סגנון דיבוב שונה. מושגים סגנונות דיבוב: 1. האזנה- השתיקה מאשפרת למטופל לבחור עד כמה רוצה לדבר, שימוש סלקטיבי בתגובות הנהון יכול לכון את המטופל לנושא ספציפי. המטפל צריך להשצמש בכמה מתודות וע"י משוב מהמטופל להחליט איזה הכי מתאימה. סינגמן: חוסר תגובה של המטפל יכול לגרום לתגובה מילולית אצל המטופל למרות שיכול להתפרש כאי קבלה והתנגדות למטופל. 2. תגובת דיבוב מינמאלית: תגובות קצרות עם הבעות פנים תואמות , חזרה על מילה או משפט קצר בטו שאלה או הדגשה עשוי לעודד את המטופל להרחיב בדיבור. 3. שאלות- שאלה יכולה להיות כהבהרה , בקשה למידע כללי נוסף , עזרה לפתח נושא, עידוד להמשך השיחה. ניסוח השאלות נשעה בשפה המתאימה למרואין, לא ליצור תחושה של איום או הפצצה, להמנע משאלות ארוכות. למה: נחשב בעל אפקט שלילי. שאלה מנחה: מעלה הסתברות לקבל תשובה אחת שאינה בהכרי הנכונה, אנו נוטים לשאול שאלות מנחות על פי ההשערות שלנו שמכונות לאישורם. ולכן יש לזהות את ההשערה שלנו ולשאול שאלות הפוכות כדי לקבל תמונה רחבה יותר. כמו כן נאפשר למטופל לתקן אותנו ע"י שאילת שאלות פתוחות ולא מובנות מה שיכול להוביל לתשובות לא מובנות.... | שאלות סגורות ופתוחות- סגורות מגדירות נושא ומגבילות את התשובה למילים ספורות, תוכן עובדתי . פתוחות- מזמינות תשובה מפורטת ומאפשרות למטופל בחירה במה יתמקד, נשאל ע"י איך? מה? . אם סתם מחרטט צריך למקד אותו. רשימת כביסה: אם שאלה פתוחה לא מביעה תשובה עשירה יש מקום להציג אלטרנטיביות של כיוני תשובה , או כמה כיונים שלא קושרים כדי שיבחר מה כן קשור. 4. ספציפיות , קונקרטיות מיקוד: כאשר רוצים שהמטופל יעבור מהתיחסות כללית לספציפית נעשה ע"י: בדיקת הבנה, והבהרת מושגים – שהמטפל יראה אם הבין את המשוגים בהם משתמש המטופל. התמקדות במטופל- להתמקד בו כאשר מדבר על אנשים אחרים ועל רגשותיו שלו . התיחסות לרגש ספציפי ולא כללי. התיחסות לנושאים שקשורים ליחסים בין אשייים. . כאן ועכשיו- לקשר בין חוויות העבר שמדבר למצבו העכשוי. 5. דיבוב ושתיקה: יש 2 סוגי שתיקות .: זרם טבעי של מחשבה ושיחה. 2. שתיקה בעקבות מצב נפשי.( פחד להיחשף, שתיקה עוינת- לא אישית כנגד המטפל צריך להבין את הסיבה לכך ולדבר באופן ישיר על כך עם המטופל) יש צורך להבדיל ולהבחין בינהם. לא להתפרץ לשתיקה כיח בשתיקה מתרחשים תהליכים ריגשים קוגנטיבים חשובים. |
13. אליצור,א.(1996). פרק ה'- הבדיקה הפסיכיאטרית של החולה ומשפחתו. עמ 95 – 113. בתוך פרקים נבחרים בפסיכיאטריה, בעריכת ח. מוניץ. תל-אביב- הוצאת פפירוס. |