התיאוריות שילמדו הן תיאוריות דינמיות- בהתחלה את הגישה הפסיכו אנליטית ואח"כ את הניאו-פרוידיאניות- תפקודי אגו.
אדם יכול להתרשם מאישיות של אדם מהתנהגות, מחשבות, ערכים ודעות, הבחירות שלו, הרקע, איך מתמודד עם בעיות. הבעיה עם זה שזה סובייקטיבי ולא בהכרח מהימן- יהיה פער בין מה שקורה אצלו לבין מה שהוא יציג ולכן ניתן לפתור זאת באמצעות מבחנים השלכתיים, מה קורה לנו עם האדם בחדר, תצפיות על האדם בסביבה.
ככל שהפער יותר גדול בין מה שהאדם מציג כלפי חוץ לבין מה שהוא מרגיש בפנים- ההתמודדות יותר קשה. הפער לוקח הרבה אנרגיה. כיצד ניתן ללמוד על הלא מודע של האדם? שפת גוף, פליטות פה, בעיות רפואיות- גידול בפה, גב תפוס, אקנה, קצב דיבור, חיוורון.
התיאוריות מנסות לתאר- מה אנו רואים בתופעה? (למשל אנו רואים תוקפנות )
איך זה קורה? מתי זה קורה? כשהוא לחוץ, מרגיש מאוים.
בנוסף, התיאוריות מנסות להבין למה דברים קורים? (במיוחד התיאוריה הדינמית)- אולי יש סיבה בעבר, סיפור אישי.
מה הופך תיאוריה לתיאוריה טובה?
הנחות בסיסיות על טבע האדם:
חופש מול דטרמיניזם- האם האדם חופשי לבחור, חופשי לגורלו או שיש תפיסה שטוענת בעצם ההתנהגות שלו אולי חושב שהוא חופשי אבל הדברים מוכתבים ושיש משהו גדול יותר שמכתיב את ההתנהגות. אולי ההתנהגות מוכתבת על ידי דברים מולדים.
הגיון מול חוסר הגיון- מה מכתיב את ההתנהגות? האדם פועל משיקולים רציונליים או שמה מכתיב את האדם זה כוחות לא הגיוניים.
שלמות מול חלקים- איך נבין את נפש האדם? כשלם כוללני, כישות שלמה על כל המכלול או שכדי להבין את האישיות צריך להבין חלקים חלקים: קוגניציה, תודעה, התנהגות.
תורשה מול סביבה- מה יותר משפיע על ההתפתחות, על הנפש? מה שאנו נולדים איתו, המטען הגנטי או הסביבה, ההורים, היחס שקיבלנו, האנשים איתם גדלנו.
האדם ניתן לשינוי או לא ניתן לשינוי- האדם תמיד יכול להשתנות, או שהרבה דברים בהתנהגות של האדם נקבעים בשנים הראשונות של האדם, ניתן אולי לעשות שינויים קטנים אבל כמעט הכל בלתי ניתן לשינוי.
סובייקטוביות מול אובייקטיביות- האם האדם פועל מבפנים או מגיב למשהו. מה יותר משפיע? הגורמים החיצוניים, הגירויים בסביבה או החלק החווייתי הסובייקטיבי, הפנימי. הפנטזיה משפיעה על המציאות ולהפך.
הומיאוסטזיס (איזון) מול הטרוסטזיס- האדם שואף שיהיה כמה שפחות מתחים, מי שדוגל בגישה זה יתמקד יחפש את הדרכים להגיע למצב של רגיעה, או שהאדם שואף לאתגרים בכדי לצמוח, מעוניין בשינויים.
האם טבע האדם ידוע או בלתי ידוע- יש חלקים בנפש שלא ניתנים להבנה מדעית ויש לקבל את זה ולא לשאוף להבין, להתמקד בחוויה האישית ואותה לנתח- הגישה ההומניסטית, או שטבע האדם ניתן להסברה, ניתן לחקר כמותי ומדיד.
פרויד (רקע)
חלוץ, פרץ דרך בפסיכו-אנליזה שהיא גם דרך טיפול וגם שיטה ברמה המתודולוגית.
נולד ב-1856, באוסטרו-הונגריה. הוריו היו עמליה ויעקב, אמו הייתה צעירה ב-20 שנה מאביו, שהיה כבר נשוי בעבר. לפרויד היו 2 אחים חורגים שפרויד בפנטזיה שלו חשב שאחיו הרבה יותר הולמים לאמו, בשל גילה הצעיר. את אימו הוא מתאר כאישה עם המון כוחות, תומכת ושאהבתה עזרה לו להתמודד עם ההתנגדות העזה לגישה שלו, למרות המורכבות שטענו שיש ליחס של פרויד לנשים. היה עני.
היה תלמיד בווינה והייתה תמיכה גדולה. שאף להתפרסם דרך המחקר בנוירולוגיה.
עסק במחקר ואחרי שהתארס למרתה, עזב את המחקר ועבר לעבוד בבית חולים, בהמשך פתח קליניקה לטיפול במחלות עצבים, תחום שלא היה ברור.
בתחילה התנגדו לרעיונותיו.
1906 ייסד את האגודה האנליסטית, אך התחום התפתח באיטיות.
תמך ברעיון שגם אנשים מחוץ לתחום הרפואה ילמדו פסיכו אנליזה.
היה בוינה עד 1938 ובשל עליית הנאצים עבר בעקבות הזמנה לאנגליה.
חי באנגליה שנה ונפטר בסבל רב (אפילו ביקש מרופאו שיזריק לו מורפיום) מסרטן בלוע, כנראה בשל התמכרות לסיגרים. היה שלב שאנה פרויד, ביתו, (גם הייתה פסיכואנליטיקאית והייתה סועדת אותו, לא נישאה אף פעם) נאמה במקומו ממה שהמשיך לכתוב תוך כדי המחלה.
אחרי מותו היה פיצול בחברה הפסיכו אנליטית.
בשיעור הבא- התפתחות החשיבה של פרויד
התפתחות החשיבה של פרויד-
ברויאר- היה הספונסר של פרויד, תמך בו כלכלית וחנך אותו. ברויאר מספר לו על מטופלת אנה או, שמפתחת תסמינים היסטריים וברויאר לא מצליח למצוא טיפול מתאים בשבילה ומגלה כי הטיפול הכי מקל זה שהיא תדבר, זה מרפא סימפטומים היסטריים. בשלב מסוים הטיפול נקטע, לא בגלל אנה או (שנהיית פעילה וחוזרת ללמוד), באחת הפעמים בטיפול היא מספרת שבין ערות לשינה, היא רואה את עצמה בהיריון מברויאר, ברויאר מאוד נבהל ומפסיק את הטיפול. כאן מתחיל הקרע בין פרויד לברויאר שלא מסכים איתו וטוען כי אנה לא מאוהבת בברויאר אלא באבא שלה. כאן פרויד מתחיל לפתח את התיאוריות שלו בנוגע למיניות, ברויאר לא מסכים איתו ונוצר וויכוח כי אנה או לא זוכרת חוויה של התאהבות באבא. פרויד מבין שהיא לא זוכרת בגלל שהחוויה מודחקת וכאן מתפתח רעיון התת מודע. פרויד טוען כי לא מספיק לסלק את הסימפטום, צריך להבין מה האירוע הספציפי שהביא לסימפטום. רואה מהמטופלים כי ההדחקה מגיעה בעיקר מאירועים של התעללות מינית- תיאוריית הפיתוי הילדי. בילדות אנשים חוו דמות שפיתתה ושלחה מסרים מיניים, הדחיקו מתוך חוסר יכולת להתמודד ובושה ומתוך זה פיתחו סימפטום היסטרי.
פרויד החל לעשות לעצמו אנליזה והיה מקדיש לזה חצי שעה כל יום, תוך כדי האנליזה הוא מתחיל להיזכר כי הייתה לו משיכה לאימו כילד, הוא הרגיש עונג מהקרבה לאמא.
בשנים אלו פרויד מפתח את האנליזה של החלום- מייצג את תכני הלא מודע. ההיפנוזה, מכות חשמל, כבר לא עשו את העבודה. 1900- מתפרסם ספרו "פשר החלומות", שנמכר בעותקים ספורים, שם הוא מנתח חלומות. הוא הרגיש שהוא מגלה דברים כל כך חשובים, אף אחד לא רוצה להקשיב לו, לועגים לו, מצבו הנפשי מעורער. מפתח את שיטת האסוציאציות החופשיות. 1906- מתחיל לקבץ סביבו אנשים וללמד אותם על התיאוריה שלו. פיתוח המודל הטופוגרפי. פיתוח תיאוריה על ההתפתחות הפסיכו-סקסואלית. פיתוח נושא היצרים והדחפים בנפש.
הנחות יסוד בסיסיות בגישתו:
פרויד:
המודל הטופוגרפי- האדם כקצה הקרחון
מודע- הבנת המציאות, הנורמות, והתאמה להן, עיבוד, חשיבה- זוהי אנרגיה ניטרלית (לעומת אנרגיה יצרית) הגיוני- משני.
טרום מודע- תכנים שניתן להעלות מתוך ריכוז ומאמץ. יש פה תהליך חשיבה משני הגיוני (לעומת ראשוני- אסוציאטיבי לא מאורגן) רצון ייצרי יותר לעונג שאינו מתחשב בעקרון המציאות.
קיימת צנזורה בין הטרום מודע למודע. לא נותן לכל דבר לעלות למודע- דברים שיש להם פוטנציאל כאב או הרס, הוא מאפשר להם לעלות אבל בתחפושת, הסוואה שמאפשרת חשיפה איטית ומדורגת יותר. יש מאבק בין חשיבה לוגית לחשיבה יצרית.
לא מודע- מתחת לפני השטח, קיים עולם שלם שמשפיע עלינו. חומרים שאם יעלו למודע, יעוררו חרדה אך התכנים רוצים לעלות לפני השטח כל הזמן וכל הזמן הנפש משקיעה אנרגיה להשאיר אותן בפנים. תהליך החשיבה בלא מודע הוא תהליך ראשוני. העקרון הקובע הוא עקרון העונג. הכל אפשרי שם. גם שם יש מנגנון סינון שלא נותן לו לעלות לטרום מודע וכם המידע שעולה, עובר עיבוד ולא מגיע לטרום מודע גולמי (אנו זוכרים חלומות בחלקים). פרויד עבר משיטה אקטיבית של היפנוזה לשיטה פסיבית של הקשבה, צריך לתת למנגנוני הצנזורה של האדם להירגע ולתת לדברים לצוף. ממשימת טיהור הלא מודע פרויד עובר לניסיון לרכך את ההגנות בין השלבים- להוריד את השליטה.
אנשים מתרצים
התנהגות שמגיעה ממקום לא מודע בכל מיני
סיבות שלא באמת קשורות.
פרויד מתחיל להבין
כי המודל הטופוגרפי לא מספיק . הצנזור ותפקידו
קשור למודע כי הוא מפעיל שיקול דעת הגיוני,
אבל אז יש בעיה כי זה אומר שהמודע יודע מה
קורה בלא מודע- אם אתה יודע שצריך לסנן אז
אתה יודע שיש חומרים בלא מודע. הוא ניסה
ליצור עוד מודל שיבין איפה נמצאים ההגנות.
המודל הסטרוקטורלי-
איד (נמצא כולו בלא מודע)- איתו האדם נולד, תורשתי. שם יש דחפים, תוקפניים ומיניים. האיד שואב את האנרגיה שלו מפעולות פיזיולוגיות. מתהליכים גופניים עולים הצרכים התוקפניים והמיניים. בלידה, רק האיד שולט. האיד עיוור למציאות, רוצה לקבל סיפוק מיידי. אין מושג דחייה. הדרך להפחית מתח היא פרימיטיבית ולא כל כך יעילה. התהליך הראשוני (שמאפיין את הלא מודע)- עקרון העדר השללה- אין לא! הכל אפשרי, חשיבה ללא גבולות. דרך החשיבה היא לא לוגית- דבר והיפוכו יכולים לשכון בו. טוב ורע ביחד. אין אחדות מקום, זמן, אובייקטים. מיזוג- עיבוי, קונדנסציה, לדבר אחד נדחסים המון משמעויות. מערכת אינסופית- רעיון או אובייקט יכולים להיות מיוצגים על ידי אינסוף רעיונות, תחליפים. התקה- משהו מייצג משהו אחר, הרגש הופנה מדמות אחת לאחרת.
האיד לא מבדיל בין סיפוק אמיתי לצורך לבין פנטזיה. אדם רק עם איד לא יכול לפעול באופן יעיל ולהסתגל לסביבה.
האגו- מתחיל להתפתח כשהתינוק מבין שהוא לא מקבל כל סיפוק מיד, מבין שיש מישהו בחוץ. כאשר יש הבנה של עולם חיצוני, מתפתחת החשיבה והזיכרון. פרויד מגדיר את האגו שמכיל את כל התפקודים שהם ביחסי גומלין עם העולם החיצוני והפנימי. האיד מכוון לרצונות והתביעות של האדם- סובייקטיבי והאגו הוא גם אובייקטיבי, כולל את עיקרון המציאות. רמת התפקוד המנטלית גבוהה יותר. כולל את התהליך המשני- הערכה, קבלת החלטות, זיכרון. האגו שואב את האנרגיה מהאיד על ידי cathexis- קתקסיס- השקעת אנרגיה באובייקט בשביל סיפוק הדחף. כשהאיד רוצה לספק את הדחף, אין לו יכולת להבחין האם הוא באמת מספק את הדחף ולכן האגו מציע לאיד דרך אמיתית לספק את הדחף. לאגו יש דחף להסתגל למציאות. האגו נוצר כדי לשרת את האיד- מסייע לספק את הדחף. האגו פועל ברמה המודעת והלא מודעת. פעולה משמעותית של האגו היא עיכוב ודחיית סיפוקים. תפקידי האגו:
לאגו יש יכולת שאין לאיד- לשאת כאב, תסכול, חסך.
מתוך התסכול ודחיית הסיפוקים נובעת יצירתיות.
היכולת של האגו
להרגיש חרדה, בושה, אשמה זה איתות בשבילו
שחומרים מהאיד עולים. לאגו יש יכולת לפתח
תהליך חשיבה משני שעוזרת למעבר לעיקרון
המציאות מעיקרון העונג. אם אחד מתפקידי
האגו נפגעים, נפגע מכך ההסתגלות לסביבה.
פרויד הבין שכאשר מתרחש אירוע שגורם לחרדה- זה איתות לאגו לעשות משהו מול החרדה, החרדה נגרמה מקונפליקט נפשי. האגו מפעיל מנגנוני הגנה שעוזרים להדחיק או להפנות את החומר המאיים לביטוי לא מאיים. ההקלה היא שיש הפחתה של החרדה- מצב תקין. במצב לא תקין, האדם עובר קריסה והחומר מהאיד מתחיל לצאת דרך סימפטום.
מנגנוני ההגנה הם בחלק הלא מודע של האגו. יש מצבים שהאגו מוצף כל כך שהוא לא יכול להתמודד איתו- מצב טראומטי וייתכן שהדברים יעלו שנים אח"כ בעקבות גירויים שונים- אזכור של אירועים דומים, שינויים בחיים. ככל שהאגו חלש יותר, ההתמודדות פחות מצליחה.
חוץ מהאיד, האגו צריך להתמודד עם מבנה נוסף, הסופר אגו.
סופר אגו- מבנה קיצוני עם עכבה מוחלטת, מייצג חלקים נוקשים.
הסופר אגו המצפוני מבטיח את הרציפות הדורית של הערכים, הנורמות, ההורים מעבירים לנו מסורת. הסופר אגו המצפוני מתחיל להתפתח בשלב האנאלי (שנה וחצי), האגו לא בשל, כשהוא עושה משהו טוב הוא מקבל חיזוקים, אהבה. האגו מאוד רגיש לאובדן פוטנציאלי של אהבה מצד ההורה. זה קורה אם הוא לא מפנים את ערכי ההורים. הילד מזדהה עם ההורים ומייצג בהתנהגות שלו את הדרישות של ההורים, כי הם האובייקטים הראשוניים שלו וחשוב לו שההורים יאהבו אותו ויהיו מרוצים ממנו. בשלב הראשוני הערכים של ההורים הם חיצוניים לילד, והוא כועס על אמא. בשלב מאוחר יותר הוא כבר צופה את ההשלכות של מעשיו ומראש לא עושה את המעשה- מפנים את הדרישות. הסופר אגו מתפתח מאוד בסיום התסביך האדיפלי כשהילד מבין שאי אפשר לאהוב אהבה ארוטית את ההורה מהמין השני אבל אז קורה שהילד מזדהה עם ההורה מהמין שלו, בערך בגיל 6, מתחיל להפנים ממנו את הסטנדרטים שלו לגבי טוב ורע, עקרונות של מוסר, חשוב שיגיע לא ממקום של השפלה אלא מאהבה אמיתית להורה. פרויד אומר שהמצפון מתפתח כמו הורה שמגדיר מותר ואסור, נותן עונשים, מוסרי ולא מוסרי. לאט לאט מוסיפים דמויות נוספות: מדריכים, מורים משמעותיים.
איד | אגו | סופר אגו | |
תרומה | דחפים-תוקפנות, מיניות | תפקודים, חוויתיות- התייחסות לעצמי. | מצפון, שאיפות. |
זמן | מיידיות | ההווה- מציאות, עתיד- התיכנון | העבר (סופר אגו מצפוני). |
עקרון | עונג | מציאות | מוסר |
מטרה | סיפוק מיידי, חיפוש הנאה, מינימום כאב | איזון, פשרה, הסתגלות | מושלמות, ייצוג הטוב והרע |
רמת מודעות | לא מודע | בכל הרמות | בכל הרמות |
בין 3 המבנים קיים מאבק על האנרגיה כל הזמן, מתחרות על האנרגיה הנפשית. על פי פרויד כמות האנרגיה הנפשית מוגבלת ויש מחיר, כלומר, אם יש אנרגיה שמושקעת בסופר אגו זה בא על חשבון האיד והאגו. האינטרסים של כל מבנה קצת סותרים והאגו צריך כל הזמן לעמוד על המשמר ולהתמודד עם חוסר האיזון. במצב של סופר אגו מאוד חלש זה ישפיע מבחינת יכולת ההשפעה על האגו- אדם שפחות מתחשב במוסר, בנורמות, בכללים. אם האגו מאוד חלש תהיה בעיה מבחינת יכולת הסתגלות וניווט בין שני המבנים האחרים, בעיה בקבלת החלטות ופעולה, תחושת ניטרול. המצב האידיאלי להסתגלות זה אם רוב האנרגיה תהיה באגו. יש משהו בסיסי במבנה ויש כל הזמן דינמיקה באנרגיה. אין מנוחה בנפש האדם.
ההתפתחות הפסיכו-סקסואלית
מבחינת פרויד, 5 השנים הראשונות אלו השנים הקריטיות לעיצוב האישיות. פרויד אמר ששלבים אלו קשורים לאזורים ארטוגנים= אזור רגיש בגוף שאפשר להפיק ממנו הנאה. הנאה ליבידנאלית יכולה להיות מעשיית צרכים, מכל שחרור מתח. האנרגיה עוברת משלב התפתחותי אחד לאחר, אך תמיד נשאר קצת אנרגיה בשלב הקודם. מבחינת פרויד, ככל שנגיע עם יותר כוחות לשלב הבא, יש יותר סיכוי שנצליח להתמודד עם המשימות של השלב הבא.
קיבעון, זהו מצב בו יותר מדי אנרגיה נשארה בשלב הקודם, זוהי עצירה התפתחותית מגיע מ-2 סיבות:א. כאשר הדחפים לא באו על סיפוקם, יש חסך ותסכול- אירוע טראומטי- שיגרום קיבעון וחוסר באנרגיות בשלב הבא. ב. יכול להיות מצב של יותר מדי סיפוק, וחוסר רצון להמשיך לשלב הבא. פרויד מדבר בקבעון על שלב בוגר שרואים בו סימפטומים של השלב הילדותי- קיבעון אוראלי או אנאלי.
מול הקבעון יש תהליך פרוגרסיבי- שעובר מהר משלב לשלב. רגרסיבי- חזרה לשלבים קודמים בגלל חוסר סיפוק בשלב הנוכחי.
א. אישיות אוראלית מקבלת- חמדנית, מתקשה לעכב סיפוק, תובעניים, רוצים שידאגו ויספקו להם, יאהבו עישון, אוכל מתוק, מין אוראלי.
ב. אישיות אוראלית אגרסיבית- סרקסטיים, ציניים, חדי לשון, ווכחניים, החלק של הקיפוח, אם לא אקבל את מה שאני רוצה, אני אקח בכוח ממקום של חסך.
תמות מרכזיות: תחושת רעב, קיפוח, אמון פגוע, מישהו חסך ממני ואנ י רעב לעוד, דורשת נתינה, תלותית, החוויה המרכזית בשלב האוראלי זה לקבל מיד.
תמות מרכזיות: שליטה, גילוי כי ניתן לשלוט על הגוף, לשלוט על הסביבה, ההורים רוצים לחנך את הילד לניקיון ולשלוט עליו. נתינה, עקשנות, סרבנות, חודרנות, אגרסיביות, בד"כ ילך על ציר אחד- או לפה או לפה.
בנים: הבן רואה שהבת חסרה את איבר המין הזכרי: בהתחלה מנסה להכחיש את זה ואז מופיע נושא הפנטזיה לגבי הסירוס (הבת הייתה ילדה לא טובה והיא סורסה), הבן מסרב להכליל על כל הבנות, משליך את היצר הסאדיסטי על ההורים. הילד לראשונה מעורב במשולש רגשי, מרגיש שתלטנות כלפי האמא, האבא הופך יריב ומתפתחות עוינות כלפי האבא. הילד רוצה בעלות על האמא, מפתח איבה כלפי האבא, פחד כי האבא רוצה לסלק אותו ולהעניש אותו בסירוס. הילד ניצב בצומת: לאבד את איבר המין, להיענש או לוותר על תשוקה לאמא. הילד יבחר באפשרות לוותר על אמא ויקבל את הסטטוס הדומיננטי של האבא ויזדהה איתו, ירצה לחקות אותו. בתהליך הזה, הילד פונה לאבא ומפנים את ערכיו ומוותר על האמא. שלב זה, מתפתח הסופר אגו- הפנמת הקודים החברתיים וחוסר הסיפוק. מבחינת פרויד, חשוב כי החיבור לאבא יבוא מהערכה וכבוד לאבא, אך לראשונה הילד מתמודד בחיים עם משולש, תחרות, קנאה. פרויד אומר כי ההורים הם המושא המיני הראשון של הילד ויכול להיות כי מה שיקרה פה, ישפיע אח"כ על בחירות מיניות, על קשרים רומנטיים. הבעיות מתבטאות אם ההורים נענים לילד שזה לא רק פנטזיה, שיש לזה אחיזה במציאות (בגידה, ריבים, גירושין). אז עלול להיות מצב של פיתרון לא אופטימלי לתסביך האדיפלי- קיבעון רגשי לאמא, הגבר בהמשך חייו יימשך רק לנשים לא פנויות, אולי תהיה בהמשך בעיה עם תחרות. החשיבות היא כי זה יהיה בבסיסו בפנטזיה ולא תהיה אחיזה במציאות וכי זה קורה לכולם.
בנות: תסביך אלקטרה- הבת חווה קנאה- קנאת הפין- חווה נחיתות על זה שאיברי המין אצלה נסתרים. דוחה את האימא וכועסת עליה שלא נתנה לה איבר מין זכרי ופונה אל האבא כי יש לו פין. אין פה חרדת סירוס. האם נתפסת כמישהי שחסר לה איבר מין זכרי וגם נכשלה בלתת לבת, היא גם מפריעה ליחסים בין הבת לאבא. ההזדהות עם האמא היא קשה ומצד שני אוהבים אותה מאוד. ההזדהות עם האמא תוכל להיות אם הילדה תרצה להשתוות לאמא במה שאמא יכולה לעשות- ללדת. הרצון לפין מוחלפת לרצון לילד זכר. מהחלק הזה עולים הרבה פרשנויות על התיאוריה של פרויד- עלול להשתמע מזה שפרויד אומר כי התסביך של הבן שוקע מהר בעקבות חרדת הסירוס, אך הוא רומז כי יותר קשה להזדהות עם אמא והתסביך יותר מורכב, כי כנראה הסופר אגו הנשי הוא חסר, נחות יותר. על פי פרויד, חשוב שהאם לא תתפוס את מקומה כאישה כנחות, כי אז כשהבת תפנה לאב זה יבוא ממקום של שיקום הדימוי העצמי, יש חשש שערכה יהיה תלוי בזה שהאבא יעריך אותה. פרויד אומר כי איך שההורים פתרו בעצמם את התסביך האדיפלי משפיע על איך שיתמודדו עם התסביך האדיפלי של ילדיהם- הזדהות בין דורית. אם התסביך יעבור בסדר, האדם יאהב את גופו, תהיה מיניות בלי מבוכה, יכולת להיות תחרותי, אמבציוזי.
סיכום:
הטיפול של פרויד
הוא מאוד ארוך ומאוד יקר.
הנחות שונות בטיפול:
חופש מול דטרמיניזם- פרויד מאוד דטרמיניסטי, הכל קבוע מראש. לאנשים אין בחירה חופשית ברמה מסוימת. יש דחף וכוחות לא מודעים.
שלמות מול חלקים- דובק בשלמות, יש מערכת קבועה שהוא מתייחס אלה כמערכת שלמה. לא ניתן להפריד בין השלבים.
תורשה מול סביבה- יש השפעה להורים בשנות החיים הראשונות אך יש דגש חזק על החלק המולד, לאיד, לדחף ולאנרגיה הליבידנאלית.
רציונאלי ולא רציונאלי- דרך הטיפול תגיע למקום של הבנה ומודעות. האומללות באה מאי ידיעה. בנפש האדם יש כוחות לא רציונאליים.
יכולת לשינוי מול חוסר יכולת לשינוי- המבנה הבסיסי נבנה בילדות. בשיטת הריפוי הוא אומר שלא יהיה מהפך, יש מקום לעידון אך לא לשינוי.
מנגנוני הגנה- תהליך לא מודע שמפקח על מה מותר, לדעת, לזכור, להרגיש. הם עוזרים לנו לעשות עריכה מחדש של מה שקורה כדי ליצור מצב שאפשר לחיות איתו.
כל מנגנוני ההגנה פועלים בצורה לא מודעת, הם מעוותים את המציאות וצורכים אנרגיה.
איפה האדם בתוך כל זה?- אפשר וצריך להבדיל בין המקרים.
קודם כל צריך
להסתכל על מידת השימוש והצורה שבא התנהגות
באה לידי ביטוי, אם זה במצב נוקשה ומוקצן
ובלתי נמנע- זו תוצאה של היפוך. אם החומרים
שלא עלו עד עכשיו יעלו, זה יקרה בעוצמה חזקה
מאוד.
כולנו משתמשים במנגנוני הגנה- מתי השימוש במנגנונים הוא הסתגלותי ומתי הוא בעייתי?
חרדה
פרויד חשב בתחילה שהדחקה גורמת לחרדה. מה שהדחקנו עושה טרנספורמציה ויוצא בצורת חרדה. בהמשך, ראה דברים אחרים והתחרט על תיאוריה זו. בהמשך, אמר כי תחושת החרדה מצריכה הדחקה. לכן על פי זה חרדה זה דבר חשוב, מאותת ת לאגו להפעיל מנגנוני הגנה. החרדה מזהירה בפני סכנה.
פרויד מדבר על כמה רמות של חרדה- בהתחלה, החרדה באה בעקבות אירוע ובהמשך החרדה קיימת גם ללא האירוע.
רמות החרדה על פי חשיבות וגם על פי התפתחות הילד:
פרויד ראה את החרדות כמשהו שעוזר להסתגלות ויפעיל מנגנון הגנה באופן לא מודע. לפעמים זה לא יספיק ונמשיך להרגיש חרדה ואז נפעיל עוד מנגנון הגנה ואם שום דבר לא יעזור, אז יצא הסימפטום. התפיסה והפיתוח של החרדה באגו עשה שינוי בחשיבות האגו המסתגל- כבר לא חלק חלש שרק משרת את האיד והביא להתפתחות בעבודה הטיפולית.
בעבודה הטיפולית, נותנים שם ,מתיידדים עם החרדה.
יצרים:
פרויד ניסה לת סיבה לכל דבר- מאיפה דברים מגיעים? ומבחינתו היצרים הם סיבה להרבה מההתנהלות שלנו. היצרים הם התשתית שלנו, הוא דיבר על שתי קבוצות:
בהמשך, שינה את הגישה כי ראה יצרים של הרס עצמי, אנשים חוזרים על דברים שגורמים להם סבל והבין כי זה חייב לנבוע מדחף אחר. הוא לא ידע להסביר את החזרה הכפייתית על דברים קשים. הוא הצליח להסביר את הסדיזם ממקום של מין וממקום של שימור העצמי אבל את המזוכיזם לא הצליח להסביר. הוא שינה את המערכות היצריות, טען כי יש מערכת של יצר החיים שבתוכה נכלל יצר המין- הארוס- האנרגיה היצרית שיוצאת מיצר המין, נקראת ליבידנאלית. ומול זה הכוח המנוגד לחיים, יש את יצר המוות- הטאנטוס- החלק שמכוון להרס, לפירוק, למוות. נגזרת של יצר זה היא התוקפנות.
אין רק ארוס או
רק טנטוס אלא מיזוג ובשלות של השניים. שילוב
בין הצורך להיצמדות לבין הצורך בניתוק.
אצל תינוקות, רואים תינוקות שלא בהכרח נצמדים,
לא יונקים תמיד ויש תינוקות שלא שובעים
מתשומת לב, כי הם כל הזמן מפרקים את האהבה
ודורשים עוד.
לכל יצר יש 4 מרכיבים קבועים משותפים:
כמות האנרגיה היא מולדת, ניתן להשפיע על העידון, על המיזוג על דרך הביטוי אך לא על הכמות. היצרים הם האנרגיה המניעה את האיד.
תפקודי אגו-
האגו מגיע לבשלות אחרי ההתבגרות.