מדיניות
רווחה- - סמסטר ב - מוניקדם
שיעור ראשון- 8.3.10
עוני-
התגלה מחדש ב-2002, בעיני הציבור כקולקטיב הוא הפך לנושא מרכזי. תמיד היו עניים אבל בשנים אלו התפוצצה בועת ההייטק ועוני הפך לסוגיה.
הייתה המון השקעה בהייטק מעבר לערך הריאלי- השקעה ברעיונות והבטחות- ואז כשלא הצליחו לקיים את ההבטחות, חברות פשטו רגל. נוצרו עניים חדשים- ברמת חיים גבוהה עם התחיבויות כספיות משמעותיות שבאופן פתאומי הפכו למחוסרי עבודה.
בהמשך, גם הענפים והאוכלוסיות המסורתיות נפגעו (לא אשכנזים, נשים, השכלה נמוכה או לא קיימת).
עד אז, מקורות הכניסה לתקשורת רק באמצעות ביטוח לאומי או אם עיתונאים רצו להביא סיפור טוב. המפוטרים החדשים הגיעו לתקשורת בזכותם. עניים מהפריפריה לא מגיעים לתקשורת כגוף.
המדינה לאורך שנים, משנות ה-90 ,צמצמה את התמיכה העוטפת והסביבתית באוכלוסיות חלשות- היא קיצצה את ההנחות שניתנות לאנשים המקבלים הבטחת הכנסה. בשנות ה2000, הציבור חש שיש קבוצה הולכת וגדלה שלא מסתדרת ואז התחילו לעשות פעילויות שונות: איסוף כסף, ארגונים.
מאז שנות ה-2000, מספר העניים נשאר פחות או יותר אותו דבר ומצב העניים נהיה יותר גרוע.
מדוע לא השתנה המצב בעקבות המודעות הציבורית?
פני החברה מושפעים בעיקר מהאידיאולוגיה של האליטה החברתית (רבנים, סופרים, פוליטיקאים)- לאליטה החברתית אין אינטרס לשנות את המצב.
בעבר, היינו יותר שוויוניים. אפילו כשהשלטון היה יותר ימיני, עדיין היה יותר שוויון. טענת המרצה היא שאידיאולוגיית הליבה של המדינה היא ימנית ולא סוציאליסטית וזה עומד בסתירה עם השוויוניות. היה כורח שחייב סוציאליזם (האידיאולוגיה הייתה חיצונית) וברגע שלא היה צורך, הכל קרס (לדוג': הקיבוצים).
נוצר כורח בשל לחצים כלכליים וחברתיים מבחוץ- ההתמודדות מטבע הדברים הייתה התכנסות ושוויוניות.
קופת החולים הראשונה נוסדה ב1912 וההסתדרות ב-1920. פועלי יהודה שעבדו בחבל ארץ יהודה, הקימו את קופת החולים הראשונה- כל פועל שם כסף בקופה וכשהוא יהיה חולה הוא יקבל מהקופה דמי מחלה כדי לקנות אוכל.
1880- התקופה הוויקטוריאנית. מה שאפיין את התקופה זה חוק העוני שהכריח "פוחזים ועניים לעבוד בעבודות דחק כתנאי לקבלת תמיכה מהציבור." הציבור הוויקטוריאני (האליטה) ידעו מה קורה ולא שינו את המצב. בתקופה זו רואים צמיחה עצומה של עמותות צדקה כי הציבור היה רגיש. כלומר, הסימן הכי גדול לקפיטליזם זה החסד שמגיע מהציבור- הוא מאשר את הקפיטליזם.
גם עו"סים מחזקים את הגישה הקפיטליסטית כי הם מטפלים בעניים ולא עושים פעולות מניעה- כלומר הם מתחזקים את העוני.
שיעור שני- 15.3.10
יש תפיסה כי ההסתכלות הקוטבית על החברה הן לא מסבירות מספיק וצריך לדבר על התאמה של החברה הקפיטליסטית הסוציאל דמוקרטית, כלומר זה מכלול שלם ולא פיצול בין גישות. גישה של שמאל מול ימין, היא גישה מיושנת.
מהו עוני? עוני זה מה שקובעים שזה עוני.
יש מדד עוני תקני/ מוחלט ועוני יחסי.
עוני מוחלט:
השאלה היא על מה שמים את הדגש- יש 2 גישות עיקריות:
ישנן כמה גישות למדידת המצב של האדם:
תת נושא: בבסיס החשיבה הצרפתית/ הדמוקרטית, לכל האנשים יש שוויון זכויות, לכולם יש השפעה על מה שקורה במדינה.
כיוון שכך, אני לא רוצה שתהיה אוכלוסיה מודרת שלא תוכל בפועל לממש את הזכויות הדמוקרטיות מפני שזה פוגע באושיות הדמוקרטיה. הצרפתים טבעו את המושג הדרה חברתית- קבוצה של אנשים שהסיכוי שיממשו את זכויותיהם החברתיות נמוך. מה הוא צריך? החשיבה הבסיסית כיום אומרת שאפשר במידה רבה מאוד באמצעות שירותים לפצות על מחסור ברכוש.
אם ההתייחסות היא לכסף, אז ההנחה היא שאם יש לי כסף אני יכול בהכרח לרכוש אך זה לא נכון כי יכול להיות שהדבר לא נגיש, יכול להיות שהאדם לא מתנהל נכון. בכל מקרה, החוסר בכסף הוא לא מהות העוני.
שיעור שלישי- 22.3.10
עד כה דיברנו על מדידת עוני בגישה המוחלטת- מה שיש לאדם בלי קשר לחברה שמסביב.
דרך נוספת היא למדוד עוני באופן יחסי- הכנסת האדם צריכה להשתנות בהתאם להכנסת החברה (כשהמשכורות הממוצעות עולות, גם המשכורות הנמוכות עולות)
עוני יחסי לא נקבע על פי איזשהו סל, הוא נקבע שרירותית, על פי היגיון- אין שום מחקר אמפירי בעולם שקובע מהו הקו. מה שמקובל בארץ הוא חצי חציון- שם נמצאת ההכנסה החופשית לנפש סטנדרטית.
בארץ, נקבע חצי החציון כקו עוני כי אנחנו קמצנים. באירופה זה נקבע בקו ה-60%. אם הכנסתו של אדם נמוכה מה-50% הוא עני, הוא גבוה הוא לא עני.
בעייתיות עם הקו- הקו הוא חד ולכן יוצר אי בהירות, אם אדם מרוויח 5 ₪ יות, הא כבר לא עני?
עד כמה הקו הזה מאפיין עוני או שיותר מאפיין פער חברתי ( אין לשכוח שמדד העוני לא מעיד על גובה ההכנסה).
ניתן על פי הקו הזה, להבין את עומק העוני: מה המרחק של האדם הפרטי מהקו? כמו כן, נפש סטנדרטית מתחשב בגודל המשפחה.
אם הצמיחה משתנה באופן יחסי לאורך כל הקו- קו העוני יעלה באופן יחסי אך מספר העניים ישאר אותו דבר.
אם הצמיחה לא פרופרוציונלית, יחסית על כל הטווח (כלומר חלק קיבלו יותר וחלק פחות)- מקום החציון של המשכורות גם עלה ולכן גם השתנה האדם שנמצא בחציון כי המשכורות יותר גבוהות. עם זאת, האנשים שמתחת לקו העוני לא מרוויחים יותר. כלומר, במציאות כאשר יש צמיחה מוגזמת זה יכול לגרום לעלייה במספר העניים כי רק חלק נהנים מהצמיחה ולכן יותר אנשים עברו מתחת לקו העוני.
ניתן להגיד כי אם קו העוני עלה, מצב העני השתפר, אך זה לא נכון כי זו מדידת עוני יחסית ולא תקנית- מעיד רק על מרחק בין קבוצות באוכלוסייה מבחינת משכורות. בזמן של משבר כלכלי, יש פחות עניים.
היתרון של הקו היחסי: מבליט אם הצמיחה מתחלקת באופן מאוזן באוכלוסיה; התוצר שלו הוא מספר- קל להתמודד ולהבין את זה.
הקו היחסי מגיע מסקר הכנסות חודשי שעושה הלמ"ס (לשכה מרכזית לסטטיסטיקה).
כיוון שיש לקו משמעות ציבורית, צריך שיהיה קל להבין אותו. בארה"ב, עובדים עם הקו המוחלט ולכן כל הזמן ממנים עוד ועדות כדי להבין.
סיכום של שיטות קוי העוני-
השיטה היחסית נקראת גם שיטת סף הכנסה- הקושי הוא בלהגדיר מהי הכנסה (תרומה, מתנה מחבר וכו'). כאן ההתייחסות היא רק לשכר ולכן מפספסת הכנסות רבות.
מי מודד? כל אחד יכול למדוד.
הממשלה מודדת כי זהו כלי שבאמצעותו הציבור מעריך את הממשלה- על כן, הממשלה מעולם לא אימצה אף קו עוני כולל זה שהבטל"א מודד כל שנה."
להרבה מדינות אין קו עוני ממשלתי מאותה הסיבה.
שיעור רביעי- 12.4.10
2006- קו העוני לנפש תקנית היה 1592 ₪.
במחקר שנערך:
הכנסה ממוצעת לעניים הוא 1211 ₪.
אנשים העידו כי הם צריכים לנפש 2,253 ₪.
משכורת ממוצעת
של העשירון הרביעי הוא 2118 ₪.
כל הנתונים האלה מעידים על הפער הין מה שאנשים צריכים לבין מה שהם מקבלים.
באנגליה נקבע שהמשכורת הדרושה היא 2160 ₪. כלומר המספרים דומים וניתן לקבוע מזה מה מציאותי.
רמת אבטחת הכנסה שנקבעה –תשלום סעד כיום הוא 20 אחוז מהשכר הממוצע במשק.
אם משלמים יותר אבטחת הכנסה יש פחות עוני. רמת העוני בארץ היא הגבוהה בעולם המערבי.
למה זה קורה?
המרצה בדק 3 סוגי הסברים אפשריים לכך-
לאורך כל התקופה שזה נבדק, האידיאולוגיה של האוצר נשארה קבועה ( חילופי שלטו, צמיחה ושפל כלכלי). יש 2 תפיסות שולטות בחברה: הגישה המרחיבה והרחומה; הגישה הקשוחה והמצמצמת. האוצר דוגל בגישה הקשוחה. כל זה תקף לגבי העזרה לעניים.
שיעור חמישי- 26.4.10
מצגת של נתונים לגבי הכנסה חודשית של שכירים עירוניים בין 1997-2006 כשמשווים בין ילידי ישראל מאירופה או אמריקה, ילידי ישראל מאסיה ואפריקה וערבים ואחרים.
אירופה ואמריקה- באופן קבוע נשארים על אותה הכנסה פחות או יותר והרבה מעל הממוצע.
אסיה ואפריקה- שיפרו באופן ניכר במהלך השנים אך עדיין מתחת לממוצע או על הממוצע.
ערבים ואחרים- קפיצות חוזרות במשכורות של עליה וירידה, ניתן להסביר זו כי אוכלוסיה זו רגישה מאוד לשינויים כלכליים, הם הראשונים להיות מפוטרים. הם בפער ניכר משתי הקבוצות האחרות. כלומר, נוצרת אוכלוסיה מודרת וזה יוצר בעיות.
ב2003-2005- היה גידול של 6% בצמיחה הכלכלית. העשירון העליון הגדיל את הכנסתו לנפש ב-13% ואילו העשירון התחתון הגדיל רק ב-5%. המעמד הבינוני נשחק כי הפערים גדלים.
מדד ג'יני- מומדד את הפערים הכלכליים בחברה. ישראל גבוהה מעל כל מדינות אירופה באי שוויון כשמעליה רק ארה"ב.
הכנסה והוצאה חודשית בעשירונים של משקי בית (2006)-
הסברים לנתונים:
עובד ונשאר עני- שיעור משקי בית עניים לפי מספר מפרנסים וקבוצות אוכלוסייה- 20% מכלל האוכלוסיה שבהם יש מפרנס אחד, עניים. יהודים לא חרדים עם מפרנס אחד- 12%. ערבים- 2 מפרנסים: 10% עניים, מפרנס אחד: 48% עניים. אצל החרים התמונה דומה מאוד לערבים.
כלומר, אצל אנשים שעובדים ולא מתבטלים, עדיין יש מספרים גבוהים מאוד של עניים. מדוע?
במציאות, לפני 10 שנים 37% מסך העניים היו עובדים ולפני שנה, 49% מסך העניים עובדים. כלומר, יש עלייה באחוז העובדים בין העניים.
להשלים שיעור-
3.5.10
שיעור 7
– 10.5.10- שיעור בתכנים חופשיים
חוק ההסדרים- על פי הגישה הסוציאל- דמוקרטית, יש לעסוק בהנדסה חברתית. חוק התקציב מורכב מסעיפים שעולה להצבעה. חוק ההסדרים קובע כי אם מצביעים עבור סעיף מסוים בתקציב, מתבטלים סעיפים אחרים בתקציב, ללא דיון ציבורי (מוסיפים כסף לבניית כביש ויורד התקציב לסל תרופות). חברי הכנסת יודעים על זה חצי יום לפני והם צריכים לקרוא את חוק התקציב ולכן כרגע ידו של האוצר על העליונה.
צו הרחבה- מטרת
קבוצת העובדים וההסתדרות להחיל את ההסכם
על כל מי שעובד בתחום ואז כל נושא השכר מוסדר.
הבעיה היא שכדי שהצו יתפוס, חייב להיות
וועד עובדים מוסדר ומוכר. הסוד הוא סולידריות.
שיעור 8- 17.5.10
תוכנית וויסקונסין- תפקידו של העו"ס הוא לטפל בחלשים ובסיטואציה של עו"ס ולקוח לכל אחד יש תפקיד: הלקוח מציג חולשה והעו"ס צריך לספק שירות. מוני רואה סתירה בין הכלה ואמפתיה לבין דרישה מהלקוח לעשות מעשה.
התוכנית המקורית- לכל אדם יש הקצבה של תמיכה. הוא מקבל תמיכה במשך 5 שנים וצריך במהלך שנים אלו למצוא עבודה. משנגמרו 5 השנים, הוא לא מקבל תמיכה. הקצבה נקבעת בתחילת התוכנית על פי מספר הילדים, אם המצב משתנה במהלך 5 השנים, חבל!
התוכנית סבלה מביקורת, אך אף אחד לא התייחס ולאחר זמן מה ראו ירידה דרסטית בהוצאות להבטחת הכנסה כמעט בחצי.
הסיבה שבגללה
הורידו את התקצוב לילדים במהלך התוכנית
היא כדי ליצור אמירה חברתית שאומרת שאני
כמחוקק וכמנהיג לא מעוניין במשפחות חד
הוריות או במשפחות מרובות ילדים- כך יצרו
מצב שנשים חשבו לפני שהביאו עוד ילדים לעולם
ואם החליטו להביא עוד ילד, התחתנו ואז היה
כבר עוד מפרנס במשפחה וכך הממשלה השיגה
את מה שרצתה.
מנתוני אמריקה- מיהם המשפחות שלא מצליחות לפרנס עצמן?
מנתוני אמריקה- 30% מהילדים ממשפחות כאלה יש להם אישפוזים מעל הממוצע. 90% מהילדים במשפחות מבקרים מעלה הממוצע בחדר מיון.
כתוצאה מתוכניות וויסקונסין למיניהן בארצות הברית- בתום הרבעון הראשון של השנה אחרי תום התוכנית, 57% עבדו. בכל מקרה אחרי כל הנתונים, הכנסתם בתום שנת העבודה הראשונה אחרי תום התוכנית לא עלתה על הכנסתם לפני הכניסה לתוכנית- כלומר מצבם הכלכלי לא השתפר.
ניתן להסביר זאת בכל מיני צורות, על פי האידיאולוגיה הפוליטית.
הביקורת על התוכניות בארה"ב:
כמה מהלקוחות בסופו של דבר יצאו מהעוני לטווח רחוק בארה"ב?
אחרי 4 שנים, השיפור היה 15% מסך האנשים בתוכנית יצאו מהעוני. הקבוצה שהכי הצליחה בתוכנית הם אלו שקיבלו גם הכשרה בחיפוש עבודה וגם הכשרה בכישורי עבודה- פי 2 מאלה שקיבלו רק זה ורק זה.
בישראל- מכל התוכנית,
10%- 11% מהאנשים שהשתתפו בתוכנית נחלצו מעוני
בטווח של שנתיים. כלומר מתאים לנתונים מארה"ב.
24.5.10- שיעור 9
היום מדברים על יחס העו"ס לעני. לתפיסה יש משקל גדול ביחס ובשירות. הפער בתפיסת העוני בין הלקוח לעו"ס הוא גדול ובעל השלכות רבות. לדוגמא, אם רופא תופס פציינט כלא משתף פעולה הוא פחות נחמד אליו. אצל עו"ס, רמת הנחמדות של הפונה משפיעה על השירות יקבל.
סדרת מחקרים על תפיסות עוני (כץ, מוניקנדם וקטן: הרשות נתונה)
העו"סים והרופאים מבחינים בין כמה סוגים של עניים: לכל סוג מתייחסים אחרת
הבחנה נוספת שנעשתה:
מהן הציפיות של הרופאים והעו"סים מהעניים לגבי עבודה?
כל עני נבחן האם הוא עומד בנורמה החברתית של עבודה- הוא יכול להיות משוחרר מהנורמה הזאת או חלק ממנה. ממי אין ציפייה שיעבדו?
היחס ל-2 קבוצות אלה: "המדינה צריכה לדאוג להם ואם היא לא עושה זאת, זה לא בסדר."
מה הם מעידים שאיש מקצוע עושה כדי להתמודד עם עוני?
31.5.10
מחקר עם רופאים ועו"סים בנושא תפיסת עוני (שונה מהמחקר הקודם)
הקשר בין תפיסה למעשים והתנהגות:
21.6.10-
התוצאה של תפיסות שונות של עוני היא שברמצת המיקרו אין דרך ברורה לקבוע מהו עוני. כשיש מדדים שונים, קשה לקבוע מהו עוני. ברוב המקרים הגיעו למצב של חפיפה חלקית בין המדדים. את איזור החפיפה ניתן להגדיר "העניים האמיתיים".
חשוב שהמדדים אותם בודקים בחפיפה, יהיו שונים. כך שתהיהה התייחסות רב מימדית במושג העוני.
בן אריה עושה הבחנה בין מצוקה לעוני.
הההגדרה של טאונסנד- בני אדם יהיו נתונים במצוקה אם יחסרו להםסוגי מזון, ביגוד, תנאים חברתיים וכו'. הגדרה זו כוללת את 3 המימדים הנ"ל ולכן נחשבת לתפיסה רחבה.
מוני לא מסכים
עם תפיסה זו משום שהתפיסה רואה את העוני
ביחס למשאבים.
בן אריה בודק את התפיסות בארץ בתקופות שונות:
שנות ה-50: השיח היה בעיקר על הקיום. חפיפה בין המושג קיום למצוקה/ עוני.
שנות ה-60: תפיסה נורמטיבית של עוני. אנשי מקצוע קבעו מהי מצוקה ע"י וועדות שונות. וועדה אחת ניסתה להגדיר מה אדם צריך (אוכל, מחסה וכו'), לא שאלו את העניים עצמם.
ב- 15 השנים האחרונות: כניסה של שיח וזכויות.
בסופו של דבר יצא שהמדידות של העוני בכל העולם הן חד מימדיות ולכן החלו להשתמש
האם יש הבדל בשימוש ברשתות החברתיות בקהילה על פי התפיסה העצמית של העני? (2 אנשים אובייקטיבית באותו מצב).
מחקר של עוני- ביקשו מאנשי מקצוע שיצביעו על עניים, רק 60% מהם העידו על עצמם כעניים. יש אי הלימה בין התפיסה העצמית לבין המשאבים הקיימים.
נבדקו נתונים כלכליים על האוכלוסייה הנבדקת. בדקו גם את שיעור המסתייעים ברשת חברתית- 60% מסתייעים בחברים, קצת פחות בהורים וכל השאר באחים, אחיות וכו'. כלומר, הגורמים המשמעותיים הם חברים והורים- נמצא כי תפיסת העוני הוא לא גורם משפיע על השימוש בתמיכה חברתית.
שיעור מסתייעים בשירותים ציבוריים- השירות המרכזי ביותר הוא שח"ם, אח"כ ביה"ס ומרפאה. לא נמצא הבדל כלשהו בשימוש בהתייחס למדדי העוני.
שירות לא פורמלי- גם לא נמצא הבדל
ניתן למפות את השירותים המשמעותיים לאנשים שהם עניים לפי סדרה של מדדים (עניים בעיני נותני שירותים)- מתוך כל סוגי הרשתות שמנינו, הרשת החברתית (חברים, הורים וכו') היא הכי משפיעה ועוזרת. על כן, יש לחזק את הרשת הזו.
נראה שהקשבה היא סיוע מרכזי וכן עצות מעשיות מהורים, הלוואות ומזון (היחס הוא אינסטרומנטלי). לחברים יש תפקיד רגשי. אחים ואחיות- שניהם.
נושא חשוב הוא שהקהילה עצמה לא יכולה להוציא את עצמה מהעוני.
נבדר ההבדל בין
אנשים שתפסו עצמם כעניים לכאלה שלא- לגבי
השירותים הבאים: חשמל, תקשורת, טינטרנט,
מים וגז. במוצרים אלו נמצא הבדל בין 2 סוגי
האוכלוסיה: מס' ניתוקי החשמל הממוצע עמד
על 25% אצל העניים, ו- 16% אצל מי שלא תפס
עצמו כעני. מסקנה מרכזית- תפיסת העצמי
מתבטת בהתמודדות עם בירוקרטיה, מי שתופס
עצמו כעני מתמודד פחות טוב.
עידית וויס: "עו"ס בראי הביקורת"-
השאלה המרכזית היא את מי משרתת העבודה הסוציאלית? את הציבור? הממשלה? הפונים?
היא מעלה כי הע"ס משרתת את הממשלה. העבודה הפרטנית בפועל מאשים את הפרט בבעיותיו, נוקט בגישה רפואית, כשברור שמקור הבעיות בחברה.
גישות אלה יוצרות בידול- העו"ס לא מסתכל על הבעיה שגורמת אלא על בעיות הפרטים בנפרד (פרגמנטציה).
ארגוני המגזר
השלישי לא נלחמים בממשלה (גם ארגוני הסנגור)
כי הם ממומנים ע"י הממשלה.
הכישורים של העו"ס
בתכנון כלכלה ובתכנון ערים מעטים מאוד-
רוב ההכשרה היא בתחום הפרטני.