מבוא לסוציולוגיה
סוציולוגיה-
תורת החברה. מסבירה את השפעת החברה על הפרט.
מדע הסוציולוגיה עוסק באדם ובחיי היומיום
שלו.
קונפורמיות-
שינוי התנהגות בהתאם לנורמה של הכלל.
גם בהפרת נורמה ניתן לגלות סדר מסוים. הסוציולוגים מחלקים את מפרי הנורמות לשני סוגי אנשים:
מיקום הסוציולוגיה
במדע
יש מספר דרכים להסתכלות על העולם ולמתן הסברים לתופעות:
פילוסופיה-
אם כל המדעים, ממנה נגזרים כל המדעים.
מדעים לא אמפיריים- החשיבה היא לא דרך איסוף נתונים אלא בדרכים אחרות. לדוגמא לוגיקה.
מדעים אמפיריים-בחינה ע"י איסוף נתונים.לדוגמא:
פרדיגמה= תפיסת העולם של החוקר.
תיאוריה=
מסגרת מושגית שיוצרת סדר במשתנים מסוימים.
התיאוריה מחלוקת ל-3 חלקים: תיאוריה גדולה, תיאורית ביניים ותיאוריה קטנה- תיאורמה. תיאורית הביניים והתיאורמה נובעות מהתיאוריה הגדולה.
רמת ההפשטה של התיאוריה היא הקובעת אם היא תהיה תיאוריה גדולה, ביניים או קטנה (תיאורמה). ככל שהתיאוריה מופשטת יותר כך היא גדולה יותר.
אנו מזהים מס' תיאוריות גדולות:
תיאורית ביניים
תיאורית החליפין
החברתי- תיאורית ביניים של האינטראקציה
הסימבולית.לפי גישה זו, בכל אינטראקציה
חברתית בין אנשים מתקיים סוג של חליפין.
תיאורמה
גישת המשאבים
-תיאוריה קטנה הנובעת מגישת האינטראקציה
הסימבולית- מנתחת יחסי כח בין בני הזוג
מנק' מבט של חליפין. לפי גישה זו, לבן הזוג
שיש יותר משאבים יש יותר כח בקבלת החלטות.
סוציאליזציה
(חיברות)
בבסיס תהליך החיברות
עומדת למידה חברתית שבמהלכה האדם הופך
להיות בן-תרבות. רובו הגדול של תהליך החיברות
קורה בילדות המוקדמת, אך גם בהמשך החיים
אנו עוברים תהליכי חיברות ותהליך זה הוא
אין סופי. בכל פעם שאנו משנים סטטוס, נעבור
תהליכי חיברות.
סוכני חיברות-
מי שמסייע לאדם בתהליך החיברות. הורים,
מורים, תקשורת ההמונים, מידע כתוב.
הגישה האינסטינקטואלית-
בני האדם מונעים מתוך אינסטינקטים. אינסטינקט
מוגדר כדפוס התנהגות מתוכנת המשותף לזן
מסוים- כל הזן יפעל באותו אופן בדיוק. (לדוגמא
אינסטינקט בניית הקן אצל ציפורים).
הגישה האינסטינקטואלית לא נחשבת כנכונה כיום מסיבות שונות:
איזה סגולות יש באדם המאפשר לו לעבור תהליכי חיברות?
ניתן להסתכל על
תהליך החיברות כתהליך השפעה חברתית
או תהליך למידה חברתית.
השפעה חברתית-
שינוי ועיצוב התנהגות. יש בחברה סוכני חיברות
שונים המשפיעים על הפרט ומנחילים את תכני
החיברות. בתהליך ההשפעה החברתית אנו מזהים
בסיסי כח (=מקורות השפעה) שבאמצעותם מתבצע
תהליך החיברות.
הסוציולוגיה מגדירה 7 בסיסי כח:
לדוגמה: עדי ראייה בבימ"ש. בסיס הכוח שלהם הוא מצבי ומהעובדה שהם נכחו במצב מסוים ורכשו את האינפורמציה הרלוונטית.
סוגי השפעה חברתית
טיפולוגיה-
לקיחת תופעה וחלוקתה לטיפוסים
קלמן מדבר על 3 טיפוסים של השפעות חברתיות:
למידה חברתית
לפי תיאוריה זו, כל תהליך החיברות הוא כתוצאה מתהליך למידה- שינוי התנהגות או עמדות שאינו נובע מתהליכים של בשילה.
סוגי למידה: התניה קלאסית, התניה אופרנטית, למידה מתוך מודל.
דוגמא לתהליך חיברות לפי סוגי הלמידה:
פיתוח עמדות שליליות כלפי שתיית אלכוהול.
סוגיות שקשורות
לתהליך הסוציאליזציה:
1.
סוציאליזציה לתפקידי מין- כל חברה דואגת
שחבריה יעברו תהליך של חיברות לתפקידי
המגדר. היא עושה זאת באמצעים פורמאליים
ולא פורמאליים. תהליכי החיברות למגדר מתרחשים
עוד לפני לידת הילד (חדר ורוד לבנות וכחול
לבנים) ולאחר מכן בגילאי הילדות המוקדמים.
בעבר הלא רחוק, עולם העבודה היה מחולק באופן
נוקשה יחסית לפי מגדר. רוב הנשים כלל לא
היו בעולם העבודה. השינוי חל בעת מלה"ע
ה-2 כשהיה מחסור בידיים עובדות. החברה המערבית
עברה תהליכים שונים שהביאו לשינוי בתפקידי
המינים בעולם העבודה: תהליכים ערכיים, טכנולוגים,
אידיאולוגים. בנוסף, תהליך רכישת ההשכלה
כולל כעת גם את הנשים.
2. סוציאליזיציה לעולם העבודה והבית
סגרגציה מקצועית-
חלוקה מגדרית מובהקת של "מקצועות נשיים"
ו"מקצועות גבריים". כיום חל תהליך
של דה-סגרגציה מקצועית- כניסה של
נשים לשוק העבודה גרמה לכך שמקצועות שונים
הפכו להיות בי-מיניים. התהליך הוא חד סטרי-
אין מעבר של גברים למקצועות נשיים.
רה-סגרגציה
מקצועית- מגדור מחדש של עולם העבודה:
הנשים עדין לא נכנסו לכל שוק העבודה, ולא
מגיעות לדרגים ולעמדות הבכירות שאליהם
מגיעים הגברים.
כיצד ניתן להסביר זאת?
תמונת מצב בישראל לגבי נוכחות נשים בשוק העבודה: אם נסתכל על נשים לאורך כל מעגל החיים, שיעור הנשים מכלל הנשים הפוטנציאליות הוא 50%. אם ניקח קבוצת גיל ריאלי 24-55 שיעור הנוכחות בעבודה מגיע ל-80% (לעומת 84% גברים).
האם תפקיד הגבר שינה את פניו?
בשנים האחרונות חל שינוי בתפקידים המסורתיים של הגבר בכל מה שקשור לתפקידיו במשק הבית ולמראהו חיצוני- הגבר המטרו-סקסואל.
3. סוציאליזציה לתקשורת בינאישית
גברים ונשים מתקשרים בצורה שונה:
יש אבחנה בין כמה סוגים של חיברות:
אבחנה בין חיברות
ראשונית- חיברות בסיסית למיומנויות חיים
(אכילה, הליכה,דיבור) לבין חיברות משנית-
חיברותת להקשר חברתי מסוים, בפן מסוים של
החיים לדוג'- חיברות מגדרית.
חיברות פורמאלית- יש תהליכים רבים של סוציאליזציה לא פורמאלית . למשל חיברות לנישואים, לא מלמדים אותנו איך אנשים נשואים צריכים להתנהג.
חיברות פורמאלית- מסגרות פורמאליות שאנחנו נמצאים בהן, כמו מסרות חינוכיות, צבא, פנימיות.
חיברות מתמשכת- אנחנו כל הזמן חיים לפי סוציאליזציה מתמשכת , לדוג' הקפדת זמני ארוחות לילדים ע"י ההורים יוצרת דפוס אישיות קפדנית.
חיברות מחדש- מצבים שהאדם צריך לזנוח את כל מה שלמד, ולפתח דפוסים של סוציאליזציה למקום החדש. לדוג' סוציאליזציה לארגונים טוטליים-כוללניים. לארגונים אלו יש את המאפיינים הבאים:הפרדה בין הסגל לחוסים, כל הפעילות היום-יומית מתנהלת תחת קורת גג אחת, מנגנונים טקסיים וממוסדים, כמו השפלה, חשיפה. אסטרטגיות מהירות כדי להביא את האדם לתהליך מהיר של סוציאליזציה מחודשת. דוג'- בתי כלא,צבא, מוסד לחולי נפש.
התהליך של סוציאליזציה מחדש מתפצל לשני תהליכים:
מה תפקיד הסוציאליזציה?
תלוי בתפיסתו של החוקר ומאיזה גישה הוא בא.
הגישה הפונקציונליסטית- תטען שסוציאליזציה עושה סדר, ושהיא חיונית לחברה. כך גם חלוקת התפקידים המגדרית, היא מכינה אותנו לקראת מעברי חיים.
גישת הקונפליקט החברתי- באים מנקודת הנחה שסוציאליזציה מגדרית היא שלילית, היא יוצרת הפרדה, פער, אי שוויון. הגישה אומרת שצריכה להיות חלוקת תפקידים אך לא לפי מין.
גישת האינטראקציה
הסימבולית- לא תעסוק בפונקציה של סוציאליזציה,
אלא במגעים היום-יומיים הבודדים. התמקדות
בהבדלים סימבולים בין גברים ונשים, ופירוש
מציאות בתהליך המיקרו תוך ניסיון לתת משמעות
ולא סיבה.
תרבות
במהלך תהליך החיברות
האדם רוכש מרכיבים שונים של התרבות.
תרבות-מערכת
של ערכים, נורמות, אמונות, סמלים, מנהגים
שמשותפים לחברה מסוימת. התרבות היא כל מה
שלא ברא הטבע והוא מעשה ידיו של האדם. מורשת
חברתית שמועברת מדור לדור.
ניצני התרבות
החלו לפני 2 מיליון שנים. התרבות עוזרת לאדם
להסתגל לסביבה. היצור האנושי, לעומת בע"ח
אחרים, רותם את התרבות ע"מ להסתגל לסביבה.
לדוגמא,בעלי החיים וגם האדם מסתגלים לסביבה
בעזרת החושים, אך רק בני האדם מסתגלים באמצעות
התרבות. לדוגמא, באזורים קרים רק בע"ח
עם פרווה יכולים לשרוד לעומת זאת, האדם
יכול להשתמש בטכנולוגיה הקיימת בתרבות
שלו ולפתח אמצעים בכדי שיוכל לחיות גם בקור
(חימום, מכסה, ביגוד).
מאפיינים בסיסים לתרבות
ניתן להבין את
מרכיבי התרבות בשתי צורות גיאומטריות:
בצל ופירמידה. שני המבנים מורכבים משכבות.
נדגים את מרכיבי התרבות בצורת הפירמידה:
- השכבה התחתונה בפירמידה היא מתחת לפני הקרקע, היא הבסיס לכל שאר המרכיבים בתרבות.
1. אוריינטציות בסיסיות- תפיסות ואמונות של החברה לגבי סוגיות מרכזיות שהחברה צריכה להתמודד איתן . לאוריינטציות הבסיסיות אין נראות, הן סמויות מהעין ולכן הן נמצאות "מתחת לקרקע".
דוגמאות:
-
דפוס האישיות האידיאלי- תפיסת התרבות
לגבי דפוס האישיות הרצוי של הפרט:דפוס הישגי/
תחרותי, אישיות קולקטיבית וכד'....
בדר"כ יש התאמה
בין האוריינטציות. לדוגמא אמונה שהטבע
מעל האדם משתלבת ביחד עם תפיסת זמן עבר
ואישיות קולקטיבית.
2. ערכים-
הערכים מגדירים מה נכון ומה לא נכון בתרבות
מסוימת. שכבת הערכים נמצאת בחלקה מתחת לפני
הקרקע כי לא כל הערכים נראים. דוגמאות לערכים:
שוויון זכויות, ערך החיים, נהנתנות.
3. נורמות-נגזרות מהערכים, יישום הערכים בפועל. יש תחומים שהתרבות יצרה עבורם מערכת נורמטיבית מסודרת מאוד- "מוסדות חברתיים": מוסד החינוך, המוסד הפוליטי, מוסד המשפחה.
שני סוגים של נורמות:
נורמות מורס- נורמות מוסר. נורמות בסיסיות שהפרתן תגרום לשיבוש הסדר החברתי. הפרת נורמות אלו תגרור סנקציות חריפות. נורמות מורס משתנות בהתאם להקשר החברתי. לדוגמא, בחברה החרדית אישה שלא תלך עם כיסוי ראש, תפר נורמת מוסר.
נורמות פולקוויס-
מנהגי עם. נורמות חשובות אך לא החשובות
ביותר בחברה: מנהגי לבוש, דרכי תקשורת, מנהגי
אכילה וסוגי אוכל.
בכדי לשמור על הנורמות כל חברה יצרה לעצמה מערכת פיקוח חברתי הגורמת לחבריה לשמור על הנורמות שלה.
הסוציולוג פיטר ברגר מדבר על אמצעי הפיקוח הבאים:
מעגלי פיקוח חברתיים (ברגר).
האדם מוקף במעגלים המפקחים עליו בביצוע הנורמות.
- מערכת החוק- משתמשת באמצעי פיקוח פיזיים וכלכליים.
- מידות טובות/ מוסר- הסנקציות יהיו לדוגמא בכך שלא נוזמן להשתתף שוב בחברה בה הפרנו את הנורמות.
- אתיקה מקצועית- אנשי מקצוע ואיגודים מקצועיים המפקחים זה על זה.
- אינטימי-
הפיקוח ההדוק ביותר והכואב ביותר. האנשים
האינטימיים (משפחה וחברים) המפקחים עלינו.
הפיקוח נעשה באמצעים בלתי פורמאליים.
תקשורת לא מילולית- שפת הגוף, הבעות הפנים, תקשורת עיניים (מתי מיישרים עיניים),ארטיפקטים (אביזרים מלאכותיים שמעבירים מסר תקשורתי כמו טבעת נישואין) . חלק ממרכיבים אלו תלויי תרבות וחלקם אינם תלויי תרבות. לדוגמא, הבעות פנים אינן תלויות תרבות.
מרחב בין אישי- מרחב אישי מוגדר כמרחב נייד ולא קבוע שגופנו הוא מרכזו (הול).
שפה -חלק מרכזי
בתקשורת והיא כולה תלוית תרבות. הלשון היא
אוסף של צלילים שהתרבות מעניקה להם משמעות.
כיום יש בעולם 5,000 שפות. מס' הצלילים המקסימאלי
הקיים בשפה הוא 80 צלילים. בשפה העברית יש
40 צלילים.
יש מילים מסוימות
שקיימות רק בשפה מסוימת או שפות שיש בהן
מילים רבות לתיאור תופעה מסוימת. מדוע?
הגישה המקובלת
להבנת השפה היא שילוב בין שתי הגישות הנ"ל:
המציאות היא שמכתיבה את בניית השפה בשלב
הראשון ומאוחר יותר המציאות נראית דרך
משקפי השפה.
תתי לשונות-אמנם השפה היא אחידה בכל תרבות, אך היא מורכבת מתתי לשונות. במסגרת תתי הלשונות בתרבות מסוימת ניתן לזהות את תתי הלשונות הבאים:
היבט נוסף של האנטילשון הוא הקללות. הבלשנים טוענים שיש כמה מאפיינים לקללות בעברית: יש הרבה קללות מין, הפרשות גוף, חיות. טוענים שבעברית לא משתמשים בקללה חזיר. אם כבר משתמשים בחיות משתמשים בחמור. בעברית יש הרבה פעמים שימוש בקללות שמחוברות לאמא.
יש דינמיקה מאוד מעניינת לסלנג שהוא מחלחל לכלל הציבור. לפעמים הוא הופך לסמל סטטוס לשדר איזה מסר. כמו אנשים מבוגרים שמדברים בסלנג כדי להגיד אנחנו עם הצעירים, גזעי.
השינוי בסלנג משקף את השינוי באתוס הישראלי. יש הרבה מילים שפעם היו שכיחות בסלנג הישראלי והן נעלמו. פעם אמרו חברמן כשהערכים היו קולקטיביסטיים היום-שאקל.
יש הרבה מילים בסלנג הישראלי שמבטאות אוזלת יד כמו לשבת על הגדר, אני לא בקטע.
גם חדירה של מילים
מתרבויות אחרות היא סוג של סלנג.
5.
מוסדות חברתיים-
קובץ נורמות שמסביר את החיים בתחום חיים
שיש בו חשיבות חברתית. בתחומי חיים מאוד
מרכזיים, החברה יצרה קובץ נורמות מסודר.
מוסד המשפחה
אנו מבדילים בין
"משפחה" ו"מוסד המשפחה".
משפחה- קבוצה חברתית מסוימת אשר הגדרתה משתנה בין חברה לחברה ובאותה תרבות, בין תקופה לתקופה.החברה הישראלית היא חברה פמליסטית- שמה דגש על חיי המשפחה וחשיבותה. למרות שבעידן שלנו אנו עוברים תהליכים מואצים של מערביות, עדין החברה היא פמליסטית. רוב בני התרבות רוצים לחיות בזוגיות,שיעור הגירושין נמוך יחסית לעולם המערב ויש אחוז מאוד גדול שמטופל בטיפולי פוריות. יש מס' סיבות לכך שהחברה הישראלית היא פמליסטית:
מוסד המשפחה-
קובץ נורמות המסדירים את חיי המשפחה ומובדלים
בין חברה לחברה . אנחנו לא מדברים על קבוצה
מסוימת ("מש' כהן") אלא על אותה מערכת
נורמטיבית שמסדירה את חיי המשפחה בכל חברה.
הנורמות קיימות בכל חברה ומשתנות מאחת
לשנייה. הנורמות יכולות להיות: מה מס' בני
הזוג המותר בנישואין, מה הנורמה לגבי מס'
הדורות שחיים תחת קורת גג אחת, איך מתנהל
טקס הנישואין וכד'.
נורמות:
1. גודל המשפחה-
האם המשפחה מוגדרת כמשפחה גרעינית- 2 דורות
שגרים תחת קורת גג אחת (בני זוג+ילדים). או
המשפחה מוגדרת באופן רחב יותר.
2. בחירת בן הזוג
א. מי בוחר לפרט את בן הזוג?
בחברה המודרנית, בחירת בן זוג היא כביכול חופשית. בפועל הבחירה היא לא לגמרי חופשית. אנו
מרשים לעצמנו
להתאהב באנשים ששיכים לקבוצה החברתית שלנו.
יש חברות אחרות בהן בחירת בן הזוג היא באמצעות
שידוך.
ב. מאיפה מותר לבחור בן זוג?
הנורמה מגדירה מאיפה מותר לבחור בן זוג: מקבוצת הפנים או מקבוצת החוץ.
- נורמה של הנדוגמיה- נישואי פנים:מותר לבחור את בן הזוג מתוך הקבוצה שלך: עדתי, דתי, לאומי.
-נורמה של אקסוגמיה-
נישואי חוץ: מותר לבחור בן זוג מחוץ לקבוצת
ההשתייכות שלנו.
כל חברה מגדירה
לעצמה את קבוצת העריות( הקבוצה שאסור להיות
איתה בקשרי מין) בצורה אחרת. יש טאבו חברתי
בכל התרבויות לגבי גילוי עריות, אך בכל
חברה העריות מוגדרות אחרת.
האיסור על גילוי עריות הוא מסיבות שונות:
ניתן לחלק לשני סוגים את המקרים בהם הטאבו על העריות לא נשמר:
נורמה נוספת היא פוליגמיה- ריבוי בני זוג בנישואין. הפוליגמיה מתפצלת לשני סוגים:
מתי ייוצר מצב של ריבוי גברים?
* מצב בו מסיבה מסוימת, החליטו להמית נשים מסיבה היסטורית מסוימת. לדוגמא- בחברה ענייה מאוד שנמצאת במשבר עמוק קיבלו החלטה שהורגים תינוקות נקבות וכך יוצרים חברה עם יותר גברים.
* חברה בה יש היעדרות
ממושכת מאוד של הגברים (תקופת צייד לדוגמא)
ונוצר מצב בו האישה צריכה לנהל את משק הבית
לבד ואז מאוד מתאים שיהיו מס' גברים בבית
שיוכלו לנהל את המשק במקרה של היעדרות של
אחד הגברים.
סטטוס ומבנה חברתי
סטטוס- מקום של אדם, עמדה בהקשר חברתי מסוים. לסטטוס חברתי יש מאפיינים מסוימים שהופכים אותו לכזה:
ניתן למיין
סטטוסים למס' חלוקות :
מול:
מול:
מול:
אנחנו מבדילים בין מס' סוגים של קבוצות:
ניתן לעבור מיחידה
סטטיסטית לקטגוריה חברתית, במידה והקבוצה
תתארגן ותשכנע שיש להתייחס התייחסות מיוחדת
למאפיין המשותף שלהם (לדוגמא, התארגנות
של נכים למען קהילה נגישה, אמהות חד הוריות
שנלחמות על מתן זכויות מיוחדות להן)
גם תהליך הפוך
הוא הגיוני: מעבר מקטגוריה חברתית ליחידה
סטטיסטית. לדוגמא- "הקיבוצניקים"-
בעבר היו קטגוריה חברתית מובהקת וכיום
לא בטוח שיש להם עוד הרבה מאפיינים משותפים.
קל לנו יותר לקיים אינטראקציה חברתית כשאנו יודעים את הסטטוס החברתי של האנשים מולנו.יש הרבה סטטוסים ללא נראות חיצונית ולכן התרבות דאגה לנו לסמלי סטטוס.
סמלי סטטוס-סמלים
שמלמדים את החברה והציבור על הסטטוס שלנו
(כיפה, טבעת נישואין, השפה שאנו משתמשים
בה.) יש אנשים שמאמצים לעצמם סמלי סטטוס
חיצונים של סטטוס מסוים למרות שאינם שייכים
לסטטוס שכזה (לדוגמא: ללבוש בגדים יוקרתיים
מאוד בכדי להחשב ממעמד חברתי גבוה).
דימויי סטטוס-
סטטוסים מסוימים שנלווים לסטטוס בסיסי.(לדוג'
פרופ' לכירורגיה- "צריך" להיות בגיל
העמידה, מתנחל "צריך" ללבוש סנדלים
ולהיות דתי).
התפקיד והסטטוס
מארגנים את המבנה החברתי ומסדירים אותו.
הרבה מתחים וקונפליקטים יכולים לנבוע מכך
שאנו אוחזים בסטטוסים חברתיים שונים: