שנת ההגדרה | המגדיר | ההגדרה | דברים משמעותיים שקרו בתקופה |
1956 | ארגון העו"ס האמריקאי | מטרותיו של מקצוע העו"ס:
|
באותה תקופה בארה"ב היו מאבקים של השחורים שנאבקו על חוסר התאמה בינם ובין הסביבה. העו"ס ראו את עצמם כחלק מהממסד ולכן לא לקחו חלק במאבק זה ועל זה הייתה ביקורת חריפה על העו"ס. |
1961 | שוורץ | מטרת העו"ס לתווך בתהליך בו הפרט והחברה נפגשים באמצעות הצורך שלהם. הנחת היסוד היא שאדם שואף להצטרף לחברה כאדם פרודוקטיבי והחברה מצד שני שואפת לאחד את כל חלקיה. השאלה היא האם החברה באמת מעוניינת לאחד את כל חלקיה והאם האדם באמת מעוניין להצטרף כאדם פרודוקטיבי. היום לא מאמינים בהנחות אלו. | ההגדרה נאמרה בתקופת קנדי (על תשאל מה המדינה יכולה לעשות בשבילך תשאל מה אתה יכול לעשות בשביל המדינה) |
1983 | רוזנפלד | מטרתה של העו"ס הינה לצמצם את אי ההלימה בין צרכים ומשאבים בהקשר לרווחה אנושית, להביא להטעמה בין צרכים ומשאבים ע"י גיוסם של מערכות הספקה פוטנציאליות למילוי פונקציה זו. | בתקופה זו בארה"ב היו בשלטון תאצ'ר ורייגן שביטאו מדיניות ניאו-ליברלית שביטאה מינימום התערבות בשוק הפרטי, ובנוסף הפרטה וקיצוץ ברווחה וצמצום הוצאות על אוכלוסיות חדשות. העו"ס צריך לעזור לפרט למצוא את המשאבים איפה שהמדינה לא עוזרת. |
1991 | סקידמור | עו"ס היא אמנות, מדע, מקצוע. מקצוע שמסייע לאנשים לפתור בעיות אישיות, קהילתיות וקבוצתיות באמצעות פרקטיקה שכוללת עבודה קהילתית, מדינתית ופרטית, אדמיניסטרציה ומחקר. המיקוד של העו"ס הוא העשרת החיים של הפרט באמצעות אינטראקציות טובות יותר. | נשאלה השאלה האם אנחנו מתמקדים בפרט למען החברה או למען הפרט. |
1996 | איגוד העו"ס האמריקאי | התפקיד של העו"ס הוא לסייע לאוכלוסיות חלשות ומדוכאות זה לצד זה, כאשר מסתמנת מגמה של עבודה של עו"ס עם הפרט. ההגדרה קוראת לעו"ס לחזור לשורשים. המטרה העיקרית של העו"ס הינה לקדם את הרווחה האנושית ולסייע בסיפוק הצרכים הבסיסיים של כל האנשים במיוחד, העצמתם של אוכלוסיות מדוכאות ופגיעות החיות בעוני. המאפיין ההיסטורי של העו"ס הוא מיקוד על רווחת הפרט בתוך קונטקסט חברתי ורווחת החברה כולה. העו"ס מתמקדת בגורמים החברתיים שתורמים לבעיות אלה. |
הגישה | הביקורת |
הגישה של העו"ס הרדיקאלית | מותחת ביקורת על ההסדרים הקיימים בחברה הקפיטליסטית. הביקורת על העו"ס היא בעיקר על העובדה שהעו"ס נשענת על תיאוריות פסיכו דינמיות שלוקחות כמובן מאליו את ההסדר החברתי הקיים ולא מנסות לאתגר אותו. העו"ס הופכת את מקור הבעיה למקור אישי ולא חברתי ובכך משמשת שסתום לחברה הקפיטליסטית. מאחר והיא נשענת על תיאוריות שמתמקדות בפרט היא מתעלמת מהמקורות החברתיים שמבנים מציאות זאת. טענה נוספת שלהם היא שמי שבא לעבוד בעו"ס בא מהמעמד הבינוני ומעלה ובד"כ יותר גבוה מהמעמד של המטופלים והרבה פעמים זה משמר את הפער בין המעמדות. |
הגישה הניאו רדיקאלית | מאופיינת בכך שהמבקרים שלה הם לאו דווקא רדיקלים ולאו דווקא מתמקדים במבנה הקפיטליסטי אך כן מתמקדים בהקשר החברתי. הביקורת שלהם מתמקדת בהזנחת המטרה של צדק חברתי. הגישה אומרת שמטרת העו"ס היא לקבוע רמת חיים מינימום ולכן לחלק את המשאבים בצורה כזאת שיש אוכלוסיות שמקבלות יותר. המעבר לעבודה פרטנית שמתמקדת יותר מדי בעבודה קלינית ופסיכו דינמית מזניחה מטרה זו וכך העו"ס לא נוגעים מספיק ברמת המקרו. בנוסף, העו"ס ממעטים לעסוק בקביעת מדיניות חברתית ולכן מי שקובע מדיניות זו הם אנשים מתחום הכלכלה והפוליטיקה ולא מי שיש לו רקע בעו"ס ולכן המדיניות הנקבעת אינה תואמת את מטרות ונסיבות החיים. מחקרים שנעשו בתחום הראו שאכן עו"ס מעדיפים לעבוד באופן פרטני בארץ, בארה"ב ובבריטניה. |
הגישה הפמיניסטית | הביקורת החלה בשנות ה-70 ובאה מזרמים שונים בגישות פמיניסטיות כאשר הטענה העיקרית היא שהתיאוריות הנלמדות בבי"ס לעו"ס מאופיינות בהטיה כנגד נשים ובהשענות על הנחות מסורתיות שקשורות לתפקידי מגדר. כתוצאה נכך, התיאוריות מגבילות את יכולתם של העו"ס לזהות ולהבין את ההשפעה של הסקסיזם על משתמשות בשירותים של עו"ס. הביקורת היא על היררכיה שלא במקומה בין מטפל למטופל. הגישה תומכת בקשר יותר הדדי ושוויוני, המטפלת אינה מומחית, התפיסה היא של מפגש בין שתי מומחיות של המטפלת בתחום הידע והמטופלת שמומחית לחייה. |
הגישות הפוסט-מודרניסטיות | הגישות הפוסט מודרניסטיות קוראות תיגר על כל התפיסות המודרניות ומה שמוגדר בעולם המודרני. מטילה ספק בכל. הגישה הזו מתנגדת לאמת אחת, היא מאמינה יותר במה שנכון לעכשיו ולא למחר. טוענת שהידע שנתון אצל העו"ס הופך את העו"ס למקור כוח וכמומחים יש להם מונופול על האמת ושליטה בלעדית על מה מוערך, מה נחשב, מה נורמלי ומה לא נורמלי. הביקורת היא שהעו"ס היא מאוד היררכית, העובד שולט על התהליך וטוענת שתפקידו של העו"ס לא להיות מומחה אלא ליצור שיתוף עם הלקוח ולהבין שלא כל לקוח דומה. |
מהי עבודה סוציאלית?
שינדלר מציע כי על העו”ס להתמקד במשימה מרכזית: השגת שיוויון חברתי ע”י חלוקה מחדש של משאבים.
אברהם דורון מוסיף ואומר כי העו”ס מכוונת לקדם צדק חלוקתי בחברה, לפחות ברמה של מינימום בפרט וברמה החברתית הכלכלית. מינימום זה צריך לכלול צדדים מטריאליים(חומריים) וצדדים לא מטריאליים כגון כבוד עצמי ויוקרה חברתית.
עזרה: מתן אפשרות לאותו אדם לצמוח לכיוונים שהוא בוחר, לפתור בעיות ולעמוד בפני משברים. המטרה של העובד הסוציאלי היא לתת כלים לאדם על מנת שיוכל לעזור לעצמו, לאפשר לו רכישה של מיומנויות להתמודדות עצמית. עו”ס נעזרים בעיקר בידע ויכולות הנמצאים בתוך האדם עצמו. אפשר לחלק את אירגוני העזרה השונים לשני קטגוריות:
ברנר מציג רשימה של סיבות שגורמות לאנשים לעזור:
מאפייני עוזר התורמים ליחסי העזרה:
אילו מאפיינים יקדמו צמיחה בנעזר? | במה זה עוזר לנעזר? |
אמפתיה-הניסיון של העוזר לראות את הדברים דרך עיניו של הנעזר ועדיין להישאר “אני”. | הנעזר מרגיש מובן ואולי אף מבין את עצמו יותר טוב. |
חמימות ודאגה-מתבטא ברמה מילולית ובלתי מילולית | נותן לנעזר הרגשה טובה, גורם לו להרגיש “נאהב” ושלמישהו איכפת ממנו |
פתיחות- העוזר צריך לשתף במחשבות, בתפיסות שלו גם את הנעזר וכמובן להקשיב לו | מעודד את הנעזר להיפתח גם כן. |
התייחסות חיובית וכבוד-להתייחס לשונות של הנעזר, בלי לשפוט אותו. | מונע מהנעזר להגיד את מה שהעוזר רוצה לשמוע ומעודד אותו להגיד את שבליבו. |
קונקרטיות וספציפיות-לדבר באופן ברור. להשתמש במילים “אני”, “לדעתי” וכו'. | |
כישרון לתקשורת- לדעת לדבר, לתקשר, יכולות מילוליות ובלתי מילוליות | נותן לנעזר הרגשה שהוא תמיד יכול לפנות לעוזר ולדבר איתו בכל זמן ורגע. |
מכוונות- יכולת לבחור מבין כל האפשרויות מה מתאים לנעזר ומה יקדם אותו. | מסייע לו בצורה הכי טובה ומותאמת אישית בשבילו. |
שינדלר מצוטט את גוסטאפסון שאומר ששליחות היא גם כלפי חוץ וגם כלפי פנים.
כלפי פנים זו איזו שהיא גאווה, מרגישים שאנו עושים משהו מאוד מכובד וזה גורם לנו לדימוי עצמי גבוה וזה גורם להרגשת יכולת לשנות ולהשפיע ונותן לנו תכלית.
כלפי חוץ הוא מה שעושה לי המקצוע ביני ובין אחרים-איך זה גורם לי להיראות כלפי הזולת.
עבודה סוציאלית היא נגזרת ממדינת רווחה (מדינת רווחה- המדינה מחליטה שהיא מספקת באופן ממוסד שירותים חברתיים במטרה לסייע לאנשים, לקבוצות ולקהילות להשיג סטנדרטים מספקים של חיים, בריאות, יחסים בינאישיים כך שכל אלה יאפשרו את פיתוח הכישורים ומימוש הפוטנציאל של כל אדם במטרה לקדם את רווחתו ואת איכות חייו באופן שמתאים גם לצרכים של המשפחה והחברה.)נכלל בתוך זה: חוק חינוך חובה, חוק בריאות חובה, ביטוח לאומי וכד'.
עו”ס עוסקת בשירותים החברתיים במטרה לשפר איכות חיים חברתית, אנחנו בעצם נציגי החברה.
ההגדרה הבינלאומית לעו”ס:
מקצוע העו”ס מקדם שינוי חברתי, פיתרון בעיות ביחסי אנוש, מעצים ומשחרר בני אדם כדי לקדם את רווחתם. המקצוע עושה שימוש בתיאוריות על התנהגות אנושית ועל מערכות חברתיות כדי להתערב בנק' האינטראקציה של אנשים עם סביבותיהם. עקרונות של זכויות האדם וצדק חברתי הם מהותיים לעו”ס. ההנחה שלאדם יש כוחות ואנו כבני אדם צריכים לנצל את הכוחות האלה באופן הטוב ביותר כשהאמצעי לעזרה הוא ידע.
רוזנפלד מציע היררכיה בין הפיתרונות שעובדים סוציאליים מציעים בכך שהסדר עדיפויות הולך כך:
ע”פ רוזנפלד, בן אדם שזקוק להשתלה שלא נכללת בסל הבריאות, עו”ס צריך לפעול בסדר עדיפויות הבא:
אצל העו”ס תמיד קיימת הנטייה לטפל באופן עצמאי ופרטני בבן אדם הזקוק לעזרה ובסופו של דבר לפתוח קליניקה פרטית. התיאורטיקנים אומרים שהמקצוע צריך לקבל סדרי עדיפויות מחודשים, כלומר לסייע לאנשים שהכי נזקקים ולאפשר חלוקה מחודשת של המשאבים.אם אנו לא נשים את סדרי העדיפויות על תיקון עוולות הרי שעבודה סוציאלית עלולה לאבד את הצידוק לקיומה.
ההיסטוריה של העבודה הסוציאלית
העזרה לזולת התחילה עוד מתחילת האנושות, מימי אברהם אבינו.
ב-1915 יש כינוס של אגודת הצדקה, ששם יוצאת קריאה של אדם בשם פלקסנר והוא אמר: “צאו ובנו לעצמכם פרופסיה” (תבנו לעצמכם מקצוע).
ב-1917 היה הטקסט הראשון המקצועי של מרי ריצ'מונד שנקרא: Social Diagnosis (הבחנה תרבותית) שזאת הייתה התיאוריה הראשונה בעו”ס שבו היא דיברה מהי הערכה, אבחון. היה רשמה במונחים רפואיים. בתקופה זו עו”ס הייתה לחפש פיתרון לבעיה, כלומר העוני והמצב הכלכלי הקשה היו כמו מחלה על החברה. בתקופה זו התחילו הטפות מוסר וביקורי בית של מתנדבות.
בפועל העו”ס התחילה בשנת 1920 בארה”ב כשגלי הגירה רבים הגיעו לארה”ב וגרמו לנטל חברתי ובעיות כלכליות ואז הממשל התחיל לחשוב על דרכים שבהם ניתן לשלב את העניים בחברה. בשנה זו עדיין אין קווים מנחים. בתקופה זו יוצא ועדת מילפורד, ועדה שקיבצה כמה סוכנויות ביחד כדי למצוא דרכים להתערבות אצל אנשים שפונים אליהם והם הטמיעו מושג חדש שנקרא: “הסתגלות”. הדגש הוא מטרות ספציפיות פרטניות ושם התחיל הכיוון שצריכים להשתמש במשאבים האישיים של הפונה בכדי לעזור לו.
1930-1945- שנות השפל הכלכלי בארה”ב-שוב פעם המקצוע נדרש להתערב בחברה ובבעיות החברה ופחות בפרט. הרבה מאוד פונקציות שהיו אז בידיים פרטיות, עברו לידיים ציבוריות. ואז התחילו מקומות עבודה מסודרים לעו”ס. בתקופה זו עוברים מלמצוא בעיה בפרט למצוא בעיה בקהילה. בתקופה זו מתפתחות 2 גישות בסיסיות: הגישה הדיאגנוסטית שבה הפונה הוא ה”חולה”. והגישה ההפונקציונלית- האדם הוא “קליינט” שזקוק לשירות ואנו נותנים לו מענה, אין חיפוש סיבות פנימיות אלא עובדים על הבעיה המוצגת.
בתקופה זו יש צמיחה של מקצוע העו”ס ועו”ס נלמדת כתואר אקדמאי באוניברסיטאות.
1945-1960- לאחר מלחמת העולם השנייה, בארה”ב התחילו שנים של רווחה כלכלית יותר גבוהה ותחושה של שפע, מה שהביא לאופטימיות גם חברתית וגם כלכלית.
התחיל כיוון של עו”ס כפסיכותרפיה (טיפול קליני בתוך חדר אחד על אחד) והעמיקה ניסיון לחפש עוד תיאוריות שמסבירות את התפקוד של האדם. עדיין הייתה מחלוקת בין הגישה הדיאגנוסטית לפונקציונלית.
1960-1975- לאחר שהייתה אופטימיות שהעוני נגמר, בתחילת שנות ה-60 האופטימיות דועכת ויש הכרה שקיים עוני.
יש עלייה במודעות לאפליה נגד שחורים בארה”ב. התחיל תהליך ששוב מכוון לפיתוח מדיניות חברתית ושינוי חברתי ופחות התמקדות בפרט.
החלו לפתח בממשלה תוכניות למיגור העוני, לטיפול בקשישים, בזכויות האזרח ולתפיסה קהילתית של מחלות נפש (מתחילה מגמה של שילוב חולי נפש בסביבתם הטבעית).
יש הרחבה של הידע שצוברים בעו”ס, תחומי עניין רבים יותר. הולכת ומתבססת תפיסה שהאדם הוא חלק מהסביבה. בנוסף, מתחילה להתבסס גישת המערכות (עוסקת בזה שהאדם הוא חלק ממערכת גדולה יותר כמו משפחה, אחים, הורים, תנועות נוער ועוד אשר הם משפיעות על האדם ומושפעות מהאדם. התפיסה המערכתית מפחיתה את ההשפעה של פסיכואנליזה).
בתקופה זו מתקדמים התארים האקדמאים עד לדוקטורט וקיימת התחלה של התמקצעות בתחומים מסוימים בעו”ס (כמו מומחה לבריאות הנפש, מומחה לנוער בסיכון ועוד).
1975-1990- בתקופה זו יש אכזבה מתוכניות הרווחה, העוני לא הצטמצם אלא להיפך, הוא מתרחב. יש תפיסה שצריך לטפל במערכות הקטנות ובפרטים ולא בקהילה. מתפתחת פרקטיקה של עו”ס שעובדים ומטפלים באופן פרטי כמו כן, מתפתח קוד האתיקה.
1990-עד היום- יש כמה מוטיבים שמתפתחים בעו”ס:
היסטוריה של עו”ס בישראל:
גם בארץ החלו שירותי רווחה, עוד בתחילת המאה שעברה. הם נטו להיות בעיקר באוכלוסיה הדתית (גמ”ח, חברה קדישא ועוד).
התחילה הגירה מאירופה (עקב ציונות או מלחמות) והתחילו להיות אוכלוסייה יותר חילונית. מתוך התנגדות של האוכלוסייה החילונית לאורח חיים הדתי ועדיין צורך ברווחה, פותחו צורות חיים של קיבוצים, מושבים שבהם יש עזרה הדדית.
בסביבות שנות העשרים, התחילו ארגוני נשים פרויקטים של צדקה כגון ויצ”ו, הדסה, נעמ”ת ועוד.
בשנת 1931 הוקמה תחת הממשל הבריטי המחלקה לעו”ס שבראשה עמדה הנרייטה סול. בתוך הערים ממוקמות מחלקות של עו”ס.העובדים הסוציאליים לא מקצועיים ורוכשים ידע ע”י הניסיון.
העו”ס הראשונים הגיעו לארץ מגרמניה.
עם קום המדינה עלו הרבה אנשים ממקומות שונים. תוך 3 שנים גדלה האוכלוסייה ב700,000 איש. העו”ס היו עסוקים במתן פתרונות חירום מיידיים כגון המעברות. לאט לאט התחילו להעניק עזרה רחבה יותר. משרד הסעד (שכך היה נקרא משרד הרווחה אז) עסק ונתן מענה לכל התחומים.
בשנת 1958 התחילה למידה אקדמאית של עו”ס באוניברסיטה העברית.
בשנת 1980 נחקק חוק הבטחת הכנסה שאפשר הפרדה בין עו”ס לבין מתן מענה של שכר (הוקם ביטוח לאומי, לשכת התעסוקה ועוד)
התחילו לחוקק חוקים בכנסת כגון: חוק למניעת אלימות במשפחה, הגנה על חסרי ישע, חובת הדיווח. חוקים אלו יוצרים תפקידים חדשים לעו”ס כגון פקידי סעד.
יש בתקופה זו מעבר מהשמה במוסדות סגורים להשמה בקהילה (ממעבר של מקומות סגורים לחולי נפש או פיגור שכלי לקהילה, הוסטלים, דיור מוגן וכו').
בשנת 94 יוצא לאור קוד האתיקה החדש.
בשנת 96 יוצא חוק העובדים הסוציאליים שמגדיר מיהו העובד הסוציאלי ומהו טווח הפעילות שהוא יכול לעבוד בה.
ליברלית |
סוציאל דמוקרטי |
קהילתית |
שמרנית/קורפומיסטית |
קומוניסטית |
פוסט מודרנית |
המדינה לא אמורה לסייע לאזרח. חורג מתחום אחריותה, סיוע לחסרי האונים בלבד!! תנאי זכאות קפדניים! אידיאולוגיה של עויינות! עידוד כוחות השוק! זה פוגע ביוזמה של האנשים להתקדם ולצאת מהמעגל הקשה, .מקשה על פעילות הארגונים ההתנדבותיים. אחריות הפרט על עצמו, ואחריות המשפחה והארגונים ההתנדבותיים והקהילה לסייע לו. העברת כספי מיסוי של הכלל לנזקקים, אינה מוסרית ופוגעת בחירות האזרחים.. |
אחריות המדינה לדאוג לאזרחים. מעורבות המדינה בתכנון חברתי ומימוש זכויות חברתיות וזכויות יסוד לכידות חברתית, לחיזוק היציבות הפוליטית הגישה עשוייה להפוך את הקפיטליזם להומני יותר.
שוק חופשי לצד מדיניות רווחה
דגש על חירות הפרט והקניין, וזכויות סוציאליות. |
סיוע הקהילה המקומית לפרט עיקרי הגישה: עקרונות בסיסיים:
|
אידיאולוגיה של אהדה ושאיפה לשיוויון מעמדי.
מערכות רווחה מקיפות ואוניברסליות
צמצום אי השיויון
אינטגרציה חברתית. סולידריות. |
המדינה אחראית לרווחת הפרט באופן מלא.
שלילת שלטון קפיטליסטי וכן מדיניות רווחה באותה הרוח.
חיסול בעלות פרטית של קניין ואמצעי ייצור – הלאמתם לידי המדינה.) (*בסופו של דבר מדובר במשטר מדכא ומנצל שהתמוטט |
אין אמת אחת, גם סגנונות אחרים יש בהם גיוון. זכות קיום של ערכים שונים לחיות יחד. מטילה ספק בכל. נגד כיוונים אוניברסליים! מטילה ספק האם יש צורך בשאיפות חברתיות כמו צדק חברתי. גישה שמטילה ספק באם המדינה צריכה לסייע?. היא עלולה לגרום לשלילת מס' עקרונות יסוד של מדינת הרווחה (למשל התייחסות שיוויונית. ואחידה למגזרים שונים). |
- - מקורות פורמליים: מדינה ארגונים בשוק הפרטי- עיסקי
- מקורות בלתי פורמליים: רשתות חברתיות המשפחה וקרובים (זה בנוסף לסיוע המדינה)
- מדינת רווחה – מדינה שקיים בה שוק כלכלי חופשי, אבל דואגת לזכויות בסיסיות לאזרחים.
- בטחון סוציאלי – ביטחון חברתי שכולל: חינוך הכנסה, דיור תזונה.
- דרכים שהמדינה פועלת במדיניות רווחה: פיקוח על מוצרי יסוד, מערכות להבטחת הכנסה, סבסוד שרותים, התערבות
- קומודיפיקציה – מסחור: האדם תלוי בעצמו ע"מ להתקיים.
- דה קומודיפיקציה – אי מסחור: מדינה שלוקחת על עצמה את האחריות להספקת המשאבים.
- עסקים בקהילה – אחריות חברתית של העסקים כלפי הקהילה. החיבור בין עסקים-קהילה עונה על אינטרס הדדי וגם
שינוי מדיניות וקידום חקיקה:
אקטיביזם חברתי – פעילות למען מטרות חברתיות. בית איזי שפירא – כארגון חברתי מקדמים חקיקה חברתית.
"פרקטיקה של מדיניות" – דחיפה וקידום של חוקים!
הבטחת הכנסה-תעסוקה- מוקדי התייחסות:
מדיניות רווחה |
מדיניות סלקטיבית | |
תשתית חוקית |
רחבה |
מוגבלת |
הקצאת שרותי רווחה |
אוניברסלית |
סלקטיבית |
מדיניות ריכוזית |
גבוהה |
נמוכה |
הפרטה |
מעטה |
רחבה |
אחריות משפחתית |
מעטה |
גבוהה |
דגש על עבודה |
חלש |
חזק |
ריכוזיות: אחריות המדינה, המדינה אחראית על טיפול בנושאים חברתיים, כלכליים. כאשר המדינה ריכוזית. תהיה חקיקה חברתית רחבה!
ביזוריות: הדגש פחות על המדינה, ויותר על רשויות מקומיות. ישראל היא גם וגם!! בגישה זו: הקרובים מכירים את הצרכים. פיתוח מענים מקומיים. הגישה מכירה בשוני של הקהילות, מכירה בנושאי יזמות עיסקית. השירות מקומי ונותן תחושת קרבה!
מדיניות סלקטיבית – הגברת ההפרטה. פיזור סמכויות, מעבר לקהילות, חיזוק תפקידי המשפחה, חיוס מקבלי ההטבות להשתלב בתעסוקה.
מערכת שירות ממשלתיות: הגימלאות הן זכות חוקית אינדבידואליות, והיא לא תלויה בשיקול הדעת של המוסד!
מס יעודי – הוא מס שנקבע למטרה מסויימת ולא ניתן לעשות בו משהו אחר! בביטוח לאומי זה מבטיח מנימום קיום!
הזכות לגימלאות: רק למי ששילם מס. מקבלים אותו כאשר מגיעה הזכות.
היתרונות: הדגשת הסולידריות החברתית, ערבת הדדית כי כולם כלולים בתוכנית, הקניית זכות קניין
הגימלאות הן שלי וזכותי לקבל, ואין תחושת נחיתות.
בית רזיאל – סרטון על בית אבות, הפרטה של שרותים שעברה לבעלות פרטית, וניסו לקדם ע"י אחריות של המשתתפים, והם עשו ספריה במקלט. (שיתוף לקוחות)
מקצוע העבודה הסוציאלית – לפעמים יש מתח בין המדיניות לערכים של העו"ס. "פרקטיקה של מדיניות" העוס"י"ם יכולים ליצור מדיניות, או להאבק במדיניות מוצעת.
עו"ס – התמודדות עם צרכים ושיפור מצב קהילות ויחידים ע"י - 1. טיפול פרטני 2. קידום צדק חברתי.
עידית וייס גל – טבעה את המונח "פרקטיקה של מדיניות", אבל בארץ הפרקטיקה של המדיניות יחסית מצומצם!
הבדלים בין פרקטיקה ישירה לבין פרקטיקה של מדיניות:- (בתפקיד העו"ס)
פרקטיקה ישירה –עו"ס |
פרקטיקה של מדיניות | |
מקום העבודה |
במרחב היום יומי שבין העו"ס ללקוח |
מחוץ למרחב היום יומי, מחוץ למקום העבודה. |
המטרה |
השפעה/שינוי תפקוד לקוח, ושיפור הדימוי העצמי |
העיסוק במימד החברתי, ולא האישי. |
ניטרליות |
חוסר שיפוטיות ונטרליות. |
לא נטרליים, אלא פוליטיים |
יחסי הכוח |
פחות יחסי כוח |
כוח בחלוקת המשאבים, וכוח של אוכלוסיות מוחלשות |
4 מודלים של עשייה בפרקטיקה של מדיניות:-
העו"ס כמומחה מדיניות – מבצע מחקרים של אנשי אקדמיה כסיוע בעיצוב מדיניות חברתית, מוזמן לועדות, מחאות.
העו"ס כסוכן שינוי בסביבת העבודה החיצונית –מעורב בעיצוב מדיניות
העו"ס כסוכן שינוי בסביבת העבודה הפנימית – בתוך הארגון שלו
העו"ס כצינור של מדיניות וכמתריע – מזהה צרכים בשטח, מעביר מסר לקובעי מדיניות.
*** מודל 1 + 4 יחס ישיר: מומחה ומתריע...
אסטרטגיות "פרקטיקה של מדיניות" (כיצד פועלים לשינוי חקיקות)
הכישורים הנדרשים:
כישורים לאינטרקציה-יחסים בינאישיים, רשתות חברתיות ומקצועיות
כישורים להבהרת ערכים (האם יש סתירה בין ערכים למציאות)
ניתוח והמשגה – זיהוי פתרונות חלופיים
עריכת מחקר חברתי –איסוף נתונים
כישורים פוליטיים- זיהוי מקור הכוח, פיתוח אסטרטגיה, ולהעמיד עצמנו לבחירות.
ישנה טענה שתפקידי העו"ס שמרניים ואינם מעודדים רדיקליות ויציאה מהקופסא. ישנם מספר הסברים לטענות אלה:-
- בתהליך סוציאליזציה אנחנו נוטים להקשיב לחזקים.
- התמחות בנישות בתחום העבודה הסוציאלית, מקטין את המאקרו. למשל התמקצעות בילדים, בבריאות הנפש וכד'..
- התפתחות היסטורית – ערכים של אינדיבידואליזם, ובורגנות מחזקים התבוננות על הפרט, ופחות על החברה.
- מגדר – רוב העוס"ים נשים
- מעמד חברתי- נחשב למעמד ביניים.
- מערכות ההכשרה – האוניברסיטאות לא מספקות מספיק הכשרה מקצועית
- מיתוסים – תפיסה שפרקטיקה של מדיניות, פוליטיקה זה לא דבר חיובי.
- מיתוס של חוסר והיכולת לשנות.
- מיתוס האדם הדגול – כאילו שזה מוגבל רק למדרגים גבוהים
- מיתוס מדיניות באמצעות חקיקה.
תפקידי ההנהגה: בניית חזון בניית צוותים בתוך הארגון לפתוח גישה ביקורתית, בניית צוותים שיעסקו בפרקטיקה בהתאם לחזון.
עו"סים חושבים שמיצוי זכויות זה לא תפקידם!!
תפיסת היהדות (מתוך זנבר)
גישה שאומרת פחות אחריות של השלטון ויותר של הקהילה והמשפחה! צריך שדאוג לעני והחלש ע"י יצירת תעסוקה.
- הצו האלוקי – לסייע לנזקקים. העניים ישלמו פחות ויקבלו קצבאות. מתן צדקה!
- לגבי מהגרי עבודה – הרמב"ם אומר עניי עירך קודמים (אין הלימה סוגיה זו בין זנבר ובין הרמב"ם)
למשל: יוזמה עיסקית עולה בקנה אחד עם תפיסת הרמב"ם.
פיטרסון
כאשר המדינה לוקחת על עצמה אחריות, קיימת סכנה שאנשים פחות יעזרו לאחרים החיים במציאות.