Identity conflict in modern Orthodox Judaism and the laws of family purity -Mark Guterman
קונפליקט הזהות היהדות המודרנית האורתודוקסית ודיני טהרת המשפחה.
מטרתו של המחקר הנוכחי הינו לבדוק את שמירת דיני היהדות בחברה האורתודוקסית. הנבדקים במחקר חולקו לשתי קבוצות עפ"י גילם, נמצא כי דיני רבים מופרים בקרב חברה זו, וכי דינים "רכים" (lenient) מופרים יותר מדינים נוקשים (strict). בנוסף נמצא כי מבוגרים ייטו יותר להפרת הדין מהצעירים.
היהדות האורתודוקסית נתפסת כמשלבת בין המסורת לקדמה- זהות הרמונית יותר.
דיני ההלכה אוסרים על כל מגע פיזי בין גבר לאישה טרם הנישואין, בנוסף ישנם איסורים גם לאחר הנישואין כגון: קיום יחסי מין בזמן מחזור האישה ובשבוע שלאחריו.
לפי הפולחן האורתודוקסי האישה הינה אחראית לוודא כי ראשית לקיום יחסים ע"י בדיקת ווסתה ע"י פד וע"י טבילה במקווה בסיום הוסת.
ימי המחזור ושבעת ימי הניקיון אחריו + הטבילה במקווה נקראים נידה.
רק לאחר ימי הנידה בני הזוג ראשים לנגוע אחד בשני.
ישנה ציפייה גדולה לאחר שבועיים אלו של אי יחסים לקיום מגע פיזי בין בני הזוג.
דיני טהרת המשפחה הינם חלק אינטגראלי מהזהות היהדות האורתודוקסית, שבועיים אלו תבניתיים בחיי הנישואין עד לגיל הבלות, כאשר שינם 2 סייגים :הריון והנקה.
הרציונל העומד מאחורי דינים אלו נובעים מהעובדה כי מחזור האישה נתפס כטמא/ לא נקי.
מקור הדין הוא בספר ויקרא פרק י"ח הדן בכל סוגי האיסורים ביחסים כגון: בהמיות וגילוי עריות. הפסוק אומר כי אל הגבר לא לגשת לאישה בשעת אי ניקיונה.
במחקר שנערך ע"י שכטר נמצא כי צעירים אורתודוקסים חווים קונפליקט בזהותם בעיקר בנוגע למיניותם. חיי היום יום של צעירים אלו מלווים ב2 השקפות- מסורתיות ומודרניות,מערביות וכך נוצר מצב שמצד אחד תופסים מיניות כאיסור מוחלט לפני הנישואין ומצד שני "כלא ביג דיל".
שכטר חקר אמביוולנטיות זו וגילה כי הנבדקים מדווחים כי שומעים 2 קולות ונמצאים בדיאלוג פנימי של ניגודיות. בעצם האורתודוקסיה הביאה למצב של משמעות כפולה בנושא זה.
קונפליקטים אלו מוצאים ביטוים גם בדיני טהרת המשפחה. זמן הנידה הינו בעל משמעות כפולה עבורם. מימד חשוב בקונפליקט הזהות במהלך הנידה קשור לפוקוס של האיסור האם הדגש הינו על האקט או על האובייקט. מצד אחד יחסים אינטימיים אינם אסורים בתקופה הנקייה ואף רצויים ומצד שני גם האישה מורשת למגע בתקופת הניקיון אז היכן הפוקוס??
כתוצאה מכך יהודים אורתודוקסים קובעים בעצמם את הגבולות של מה מותר ומה אסור.יהיו כאלו שישימו את הגבול במגע מיני ויאפשרו לעצמם מגע לא מיני במהלך הנידה.
ישנם מעט מחקרים החוקרים את דבקות הדתיים בקווי היסוד בנוגע ליחסי מין ולכן חשיבות המחקר הנ"ל משום שהינו מראה אלו דינים מופרים ואלו מבוצעים. נמצא כי החוקים "הרכים" יותר (LENIENT ) ייטו הצידה ויקבלו חשיבות נמוכה יותר בשל הקונפליקט הפנימי.
המידע ממחקר זה
יעזור לרבני הקהילה לחנך מחדש ולהסביר
על חשיבות הדינים ולהקל על הצעירים במשבר
זהותם.
1. שיטה:
משתתפים: המשתתפים הינם מתפללים של בית כנסת בסטטן איילנד. השאלות כללו, שאלות דמוגרפיות על מגדר,גיל וזמן נישואין כיוון שמשתנים אלו נחשבו לגורמים המרכזיים המשפיעים על התנהגות בזמן נידה.
המגדר היווה משתנה משמעותי כיוון שמתוך 53 שאלונים רק 3 היו נשים, לאחר ששאלון אחד נפסל משום שהאישה עברה ניתוח לכריתת רחם (ואין לה תקופת נידה).
כלים: השאלונים כללו סדרה של 13 התנהגויות. 4 פריטים היו של התנהגויות רכות יותר : העברת פרטים אחד לשני, שיתוף בכרית, אי הפרדה של מיטות. ו9 פריטים של התנגות "נוקשה" יותר: החזקת ידיים בציבור, נשיקה בלחי, נשיקה בפה,מין אורלי, יחסי מין. הפריטים צוייננו מ0 עד 1
כשהסכום המקסימאלי הוא 13.
הליך: הרב של בית הכנסת אישר לחלק שאלונים בבית הכנסת וזה איפשר להגיע ל9 מייצגים של הקהילה בסטטן איילנד. הרב עוד הוסיף כי בשאלון את החלוקה לקטגוריות של איסורים חמורים ואיסורים גמישים יותר.
לנבדקים הוסבר כי חשוב לענות על השאלונים בכנות מרבית וכי השאלונים הינם אנונימיים. בסיום מיולי השאלונים הנבדקים הכניסו אותם למעטפה על מנת לשמור על סודיות מוחלטת. בשל עזרת הרב בבית הכנסת איסוף הנתונים צלח.
בעיה אחת שהתגלתה הייתה כשנבדק ציין כי השאלון אינו רלוונטי עבורו ולכן הנסיינים ביקשו ממנו להתייחס לתקופה בה השאלון כן היה רלוונטי.
2. תוצאות: 53 משתתפים, טווח הגילאים : 20-68, זמן נישואין: 1-47, 94% גברים.
נמצא כי יש יותר התנהגות "גמישה" "מנוקשה" במהלך הנידה. בהמשך רצו לבדוק את השפעת הגיל על ההתנהגות וחילקו את הנבדקים ל2 קבוצות. האחת מגיל 20-40 והשנייה מגיל 41-68 . נמצא כי הקבוצה המבוגרת יותר מראה סימנים גבוהים יותר של הפרת הנידה גם בהתנהגות "גמישה" וגם ב"נוקשה".
דיון:המסקנות מהתוצאות הן כי למרות האיסורים שקיימים כמעט כל אורתודוקס מדווח על לפחות הפרה אחת במהלך הנידה. בנוסף ההפרות רבות יותר בקרב האוכלוסייה המבוגרת, וההפרות "הגמישות" רבות יותר מ"הנוקשות" בקרב 2 הקבוצות. חשיבות המחקר היא להראות כיצד דיני טהרת המשפחה מופרים בחברה האורתודוקסית. טבעי לשער כי חלק מהדינים יופרו אך מחקר זה מראה כי כמעט כל הדינים ה"גמישים" מופרים עם קשר חיובי לגיל.
נמצא כי הנבדק הממוצע מפר 3 מתוך 4 דינים "גמישים".
תוצאות המחקר תומכות בהיפותזה/השערה כי קונפליקט הזהות מוביל להתרופפות בנוגע לדיני טהרת המשפחה בחברה האורתודוקסית. הנבדקים רצו לשמוע מתי יפורסמו התוצאות ודבר זה טמון אולי ברצון לדעת כי אינם לבד בבלבול הזהות. זהו תחום שכמעט לא נחקר באוכלוסיות אלו ובתקווה שהוא יוביל למחקרים נוספים בתחום שייקחו בחשבון יותר נבדקות.
במחקר הנוכחי היה קושי באיסוף נתונים מנשים בשל עניין טכני (נשים לא הולכות לבית כנסת כל יום ובשבת אינן יכולות לכתוב). בנוסף מחקרים גדולים יותר יוכלו להעניק אינפורמציה רבה יותר. אין ספק כי מחקרים נוספים בתחום זה מומלצים בהחלט.